Når vi kjøpte vårt 1,5-plans hus var overetasjen uinnredet og i taket på underetasjen sitter en gjennomtrampingssikker damptett folie. Men nå når jeg innreder overetasjen har jo folien ingen funksjon. Kan man fjerne den? Grunnen er at man ellers ikke ser om det skulle lekke vann fra overetasjen. Heller at det begynner å dryppe i taket enn at det renner ned i veggene uten at man merker noe.

Hvordan ville dere gjort/eller har gjort?

mye riktig...

ta bort eller punkter så godt du kan.

Den plasten har ingen funksjon når du utvider klimaskjermen...
dette under forutsetning av at du sperrer på den nye delen og det finnes fullgod dampsperre i vegg mellom bjelkelag og spant.

Gjør et trådlyft da jeg sitter i samme situasjon. Har et 1,5-plans hus hvor diffsperr i vindsbjelkelag blir diffsperr i mellombjelkelag når overetasjen ferdigstilles.
Finner ikke flere tråder i emnet så jeg skulle ønske at flere synspunkter ble fremmet.

Jeg er selv inne på at man skal perforere eller fjerne diffsperren i mellombjelkelaget i alle takstolfag unntatt der det finnes våtrom i etasjen under. Eventuell fukt ventileres uansett ut på sidene via spredningspanel.

En tanke jeg har er å skjære til diffsperren i mellombjelkelaget slik at den kan brettes opp og kobles til den nye diffsperren som går i skråtaket. Så blir det jo en del skjøting og teiping mellom takstolene da kaldloftet skal være på den varme siden.

Høres det fornuftig ut?

Mine resonemang om hvorfor man ikke skal ha igjen dampsperren i mellombjelkelaget:
1.) I overetasjen kommer jeg til å ha vannbåren varme. Mellombjelkelaget tenkte jeg å ha fullisolert for at gulvvarmen ikke skal lekke til underetasjen samt for lydisolering. Dette gjør det vel enda viktigere at man ikke har diffplast under gulvvarmen? Da kan altså undertaket være kaldere og kondens oppstå når diffplast finnes igjen?

2.) Samme kondens kan oppstå generelt da varme stiger og overetasjen har en tendens til å være varmere enn underetasjen?

3.) Lurer også på hvordan det blir når man legger parkett eller laminatgulv oppå gulvvarmen. Hvis man har diffplast og filt under gulvet så ville det også innebære at man stenger inne fukt hvis mellombjelkelagets diffsperr sitter igjen?

To andre funderinger:
Er det noen risiko for kondensvann og mugg under byggetiden når man har perforert mellombjelkelagets dampsperre og ennå ikke har gjort klart overetasjens dampsperre samt at det mangler varme i overetasjen slik at det er en betydelig temperatursforskjell?

Hvordan er det om man i fremtiden i et ferdigbygget hus skulle ønske å ha typ vedlikeholdsvarme i overetasjen og full varme i underetasjen? Oppstår det kondens?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.