11.284 lest ·
17 svar
11k lest
17 svar
Gipsskruen perforerer dampsperren
Side 1 av 2
A
Alfred Jonsson
Utestengt
· Västra Götaland
· 208 innlegg
Alfred Jonsson
Utestengt
- Västra Götaland
- 208 innlegg
Hver eneste person som henger opp et bilde eller en hylle med Mollys perforerer jo dampsperren så..
Selv anser jeg dampsperre for å være en fullstendig unødvendig detalj som vi om noen år antageligvis vil slutte med.
Selv anser jeg dampsperre for å være en fullstendig unødvendig detalj som vi om noen år antageligvis vil slutte med.
Ja, det er et stort problem om du perforerer diffusjonsplasten med gipsskruene. Det har også vist seg at så lite som bildespiker etc som perforerer plasten kan gi opphav til store problemer. Det bør som sagt finnes et installasjonsrom innenfor platene og så plast.
Alfred, hva bygger du dine noe kontroversielle meninger på?
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Interessant injonil.injonil skrev:
Jeg forutsetter at disse problemene relatert til tavelspiker er dokumenterte.
Kan du være snill og legge opp lenker til de rapportene som har påvist de her problemene!
Slutt å tulle.
Har man mulighet til å ikke perforere plasten så velger man å ikke gjøre det.
Så hvis man henger opp et bilde med en spiker, så tror jeg ikke det er hele verden, man har fortsatt svakt undertrykk i boligen hvis man ventilerer korrekt. Det er jo slik at det er betydelig flere gipsskruer enn bildespikere, så eventuell sammenligning halter.
Har man mulighet til å ikke perforere plasten så velger man å ikke gjøre det.
Så hvis man henger opp et bilde med en spiker, så tror jeg ikke det er hele verden, man har fortsatt svakt undertrykk i boligen hvis man ventilerer korrekt. Det er jo slik at det er betydelig flere gipsskruer enn bildespikere, så eventuell sammenligning halter.
A
Alfred Jonsson
Utestengt
· Västra Götaland
· 208 innlegg
Alfred Jonsson
Utestengt
- Västra Götaland
- 208 innlegg
Hva mener du med kontroversielle meninger?injonil skrev:Ja, det er et stort problem om du perforerer diffusjonsplasten med gipsskruene. Det har også vist seg at så lite som bildeoppheng etc som perforerer plasten kan gi opphav til store problemer. Det bør som sagt finnes et installasjonsrom innenfor platene og deretter plast.
At plast ofte kan skade mer enn det gjør nytte vet alle som har revet i hus bygget med diffusjonsplast.
Sist redigert:
Om du hadde skrevet "At plast SOM PUNKTERES ofte kan skade mer enn det gjør nytte", så hadde jeg vært enig med deg alle dager i uken.Alfred Jonsson skrev:
Ikke helt, men jeg forteller gjerne hvor jeg har fått disse opplysningene fra.KnockOnWood skrev:
Min far møter mye kunnskapsrikt folk innen ulike områder og samtalte ved en anledning med en fra Skanskas forskningsavdeling. Forskeren fortalte at de tidligere hadde fått mange reklamasjoner pga perforert dampsperre, nettopp for den sensitive konstruksjonen der dampsperren er såpass nær overflaten at spikre/mollys osv. lager hull.
Mer detaljer har jeg ikke; det kan for eksempel være verre med en slik konstruksjon i utleieleiligheter som bytter eier ofte, men at punktert dampsperre kan gi fukt- og muggproblemer er vel ikke særlig underlig? Hvorfor skulle man ellers helt gått bort fra den konstruksjonen i dag?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 innlegg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5.586 innlegg
jeg leste for noen år siden at det ikke bør være større hull samlet i plastfolien enn det tilsvarer en halv håndflate og det var som sagt noen år siden, skal sikkert være enda mindre i dag og definitivt på passivhus (de skal jo til og med trykktestes)
A
Alfred Jonsson
Utestengt
· Västra Götaland
· 208 innlegg
Alfred Jonsson
Utestengt
- Västra Götaland
- 208 innlegg
Og alle hundretusenvis av hus som ikke har noe plastfolie i det hele tatt, hvordan kommer det seg at de ikke har råtnet bort?
Som snekker ser jeg så mye mer fuktskader i nye hus som har plastfolie enn i gamle hus som ikke har det.
Som snekker ser jeg så mye mer fuktskader i nye hus som har plastfolie enn i gamle hus som ikke har det.