Jeg har bygget en grind som er 135x65 cm, og skal feste denne i en betongvegg. Jeg kommer til å sette en 70x70 stolpe i veggen, som jeg deretter monterer hengslene vinkelrett mot veggen, slik at grinden åpnes innover.

Jeg har to spørsmål:

1. Er det nok med hengsler som er 50 cm brede?

2. Jeg kommer til å sette (gjennomgående) vognbolter for å feste det langsgående jernet. Skal jeg sette gjennomgående også de 4 hullene som festes i stolpen, eller er det nok å bruke de medfølgende skruene? Jeg har det ikke foran meg nå, men jeg tror skruene var ca 30 mm.

Her er et bilde av grinden og hengslene (som viser en kortere modell, jeg har valgt 50 cm lengde). De vil bli montert akkurat som de vises på bildet.

Takk på forhånd! :)

Trehageport på brosteinslagt gårdsplass, plassert mellom to vegger, med synlige metallhengsler og horisontalt plasserte planker.

Galvanisert metallhengsle med fire hull for montering på en port eller grind. Henglset har en dekorativ pilformet ende og passer for bruk med 50 cm lengde.

M
Jeg monterte nylig en grind som er 100cm og hadde bare 30cm hengsler, så 50cm skal nok være OK for deg.

Jeg monterte de langsgående med fransk skrue (de groveste som fikk plass i hullene) og deretter så grove og lange treskruer som gikk i stolpen.
Forbor alltid for de franske.

Men du bør nok også sette inn en tverrbjelke i selve grinden, stor risiko for at den begynner å henge med tiden pga dens bredde.

Takk for tipset med skruene! Tror du virkelig at porten vil henge ned med tiden, da jeg har laget en ramme der de horisontale bitene er skrudd ovenfra i de vertikale, deretter er alle ribbene skrudd fra siden.

Det føles som den er betydelig mer vridstiv (?) enn en vanlig port med to horisontale planker, der ribbene er vertikale og skrudd rett i plankene, da det lett kan snurre og bli skjevt.

Synes det er penere uten, og da det bare er 8 mm fra ribbene til ytterkanten på dybden, ville en tverrstang stikke ut en del (20 mm) om jeg bruker samme ribbe som de horisontale.

Har dog ikke sett så mange som har laget slike porter..

Her er en lignende, men den har jo ingen ramme så den har samme svakhet som en "klassisk grind". Er ikke min sterkere? :)

Tregjerde uten ramme står foran et teglhus med hage i bakgrunnen. Grinden har horisontale plankespiler og en metallås.

Selv med ramme, trenger du en skråstang for at grinden skal forbli rett, siden den er lengre enn høy.
Du kan jo la være og se hvordan det fungerer uten, og når grinden begynner å henge, er det ikke så vanskelig å sette inn en skråstang etterpå.

Takk, tenkte gjøre så. Takk igjen :)

Jeg hadde kjørt uten snedstrebe til det begynner å henge, men jeg tror det kommer til å henge (skruene dras inn i treet med tiden). Om man vil ha en penere design enn snedstrebe kan man spenne en vaier.

Ah, vaiere var smart. Men er det noen ulempe å vente til/om det begynner å henge? Påvirker det holdbarheten?

M
Nei ikke direkte, men vær nøye med å sette på en om det begynner å henge, ellers kan det ta skade/sprikke om det står skjevt belastet over lang tid.

Tenkte akkurat som de andre å si at du godt kan vente med skråstøtten til behovet oppstår om du liker den bedre uten :)

• Liker
Beida
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.