Totalrenovert huset, begynner å nærme seg slutten.
Jeg skal gipse og jeg har 13*900*2400mm. Nå er det slik at den dårlige arbeidskraften jeg leide inn ikke fungerte helt, så jeg gjør derfor det siste selv. Det mangler stendere i hjørnene så jeg har ingenting å feste gipsen mot, fungerer det om jeg tar en 90 graders stål"stender" og setter? den fra en stender på den ene veggen til den andre stenderen på den andre veggen og lager et fint hjørne slik at jeg kan feste gipsen til stål"stenderen"? OK?
Når jeg da har fått opp alt, skal jeg ha en slags remse i skjøtene mellom platene? (Jeg skal sette opp fiberduk på veggen etterpå og male på. Ingen tapet.) Hvilken type remse?
Fungerer det med en eller annen form for silikon i hjørnene ved gipsskjøtene?, litt vanskelig med sparkel der.
Hvilke skruer? Jeg har 45*70mm stender å feste i. (Utenom i hjørnene da.)
takk på forhånd!
Jeg skal gipse og jeg har 13*900*2400mm. Nå er det slik at den dårlige arbeidskraften jeg leide inn ikke fungerte helt, så jeg gjør derfor det siste selv. Det mangler stendere i hjørnene så jeg har ingenting å feste gipsen mot, fungerer det om jeg tar en 90 graders stål"stender" og setter? den fra en stender på den ene veggen til den andre stenderen på den andre veggen og lager et fint hjørne slik at jeg kan feste gipsen til stål"stenderen"? OK?
Når jeg da har fått opp alt, skal jeg ha en slags remse i skjøtene mellom platene? (Jeg skal sette opp fiberduk på veggen etterpå og male på. Ingen tapet.) Hvilken type remse?
Fungerer det med en eller annen form for silikon i hjørnene ved gipsskjøtene?, litt vanskelig med sparkel der.
Hvilke skruer? Jeg har 45*70mm stender å feste i. (Utenom i hjørnene da.)
takk på forhånd!
Prøver meg på to delsvar. Ekspertene får vel rette om de ikke er enige:
Vanlig selvklebende glassfiberremse som sparkles inn er vel aldri feil. Antar at du har "nedfasede" spor ved skjøtene.ExoticThrill skrev:
Latexfugemasse er nok bedre om du vil at noe (lim/maling) skal feste der. Silikon blir veldig "glatt".ExoticThrill skrev:
Glassfibertape vs papirtape er et alltid like omstridt emne.
Derfor satte jeg papirtape på garasjens ene langside og glassfiber på andre.
Resultatet ett år senere; alle glassfibertapede skjøter har sprukket, ingen papirtapeskjøt har sprukket. Sprekkene er tynne, men synes godt på de malte veggene, jeg tror ikke de hadde merkes med tapet på veggene.
Ingen trenger vel tvile på hva jeg velger for tape til hele huset.
Sett aldri silikon på noe annet sted enn vel valgte steder i kjøkkenet og badet.
Det er umulig å male på, og det sprer seg hvis man f.eks. sliper, så stadig større områder får problemer med at malingen flasser av. Akryl/latexfugemasse er det som gjelder.
Tips, skjær plater (nøye!) der de skal møtes i innadgående hjørner, altså ingen sparkelavfals der.
Monter platene tett og fint, dropp så sparkling helt uten fug kun tynt med akrylfuge.
Derfor satte jeg papirtape på garasjens ene langside og glassfiber på andre.
Resultatet ett år senere; alle glassfibertapede skjøter har sprukket, ingen papirtapeskjøt har sprukket. Sprekkene er tynne, men synes godt på de malte veggene, jeg tror ikke de hadde merkes med tapet på veggene.
Ingen trenger vel tvile på hva jeg velger for tape til hele huset.
Sett aldri silikon på noe annet sted enn vel valgte steder i kjøkkenet og badet.
Det er umulig å male på, og det sprer seg hvis man f.eks. sliper, så stadig større områder får problemer med at malingen flasser av. Akryl/latexfugemasse er det som gjelder.
Tips, skjær plater (nøye!) der de skal møtes i innadgående hjørner, altså ingen sparkelavfals der.
Monter platene tett og fint, dropp så sparkling helt uten fug kun tynt med akrylfuge.
Sist redigert:
Jeg har hørt at glassfiber ikke er bra hvis man har et hus som beveger seg. Jeg har ikke noe nedfaset, derfor lurer jeg på om jeg skal ha remse? Delen vil jo bule ut der da.
Men jeg skal ha malte vegger, ingen tapet, stemmer det som jeg har hørt at jeg først skal sette opp en slags fiberduk etter at jeg har sparklet og så male på den?
Nei jeg tror jeg kan gjette, lol... Har ingen intensjon om å starte/fortsette en religionsstrid.Mikael_L skrev:Glassfiberstrimmel vs papirstrimmel er alltid et omstridt emne.
Derfor satte jeg papirstrimmel på den ene langsiden av garasjen og glassfiber på den andre.
Resultatet ett år senere; alle glassfiber-strimlede skjøter har sprukket, ingen papirstrimmel-skjøt har sprukket. Sprekkene er tynne, men vises godt på de malte veggene, jeg tror ikke de hadde vært synlige med tapet på veggene.
Ingen behøver vel tvile på hva jeg velger for strimmel til hele huset.![]()
Trengs strimmel om TS skal ha fiberduk? Jeg vet ikke. Fiberduk forresten, mener vi vanlig "glassfiberfirkanter", typ sykehus, eller er det noe annet.
Når det gjelder utbuling merkes det oftest ikke om man er flink til å bredsparkle. Den finnes der men pleier ikke merkes om det er bra gjort.
Klikk her for å svare