Hei

Jeg bygger ut mitt gamle vindskeive hus. Jeg holder på å forlenge en vegg som er ute av vinkel. Det er i størrelsesorden at den drar av gårde omtrent 2 cm på 5 m. Jeg skal gjøre omtrent 5 meter til og funderer på hva som generelt er klokest, å vinklet tilbake veggen slik at den blir en V og den andre enden har samme avstand til motstående vegg som første ende. Eller skal jeg fortsette å gjøre veggen like skjev?

Det mest fornuftige for meg er å vinklet tilbake for å skape V-form. Ulempen med det er jo at det kommer en liten vinkel på veggen, som kanskje vil synes (men antageligvis ikke?).

Jeg har tenkt å legge fliser på gulvet, så det føles av den grunnen best om veggen ikke drar av gårde enda mer enn den allerede gjør.

Men jeg har aldri prøvd før, så alle tanker er velkomne.

Takk!

Dette er litt vanskelig. Jeg synes du skal gjøre som du selv synes er best. Prøve å rette ut veggen på hele veggens strekning. 2 cm på 5 meter er veldig lite.
Er veggen ute av lodd? Eller er veggen bare ute av vinkel i forhold til en annen vegg?

Om du er usikker på hvordan sluttresultatet blir med fliser, så er det klokt å ikke legge for små fliser.
Mye lettere å redde det opp om du for eksempel bruker 15x15cm fliser.

Takk for svar

Veggen er først og fremst ute av vinkel i forhold til annen vegg. Loddretten er vel "såder", det er innenfor rammene.

Jeg har nå bygget ferdig veggen, som ser ut sånn her:

https://www.facebook.com/etthundrat...8929135913479/542880499185009/?type=3&theater

og den har noen punkter der veggen plutselig bytter vinkel. Den forlengede delen av veggen tar til der den gamle slutter og går tilbake til det målet fra den parallelle veggen som er tenkt. Så den er i prinsippet litt V-formet.

Jeg tror ikke det er noe som skal merkes. Et parti drar av gårde 1 cm på 1,5 meter, noe som er synlig når man vet om det, men jeg tror ikke det kommer til å merkes. Det er ved en altandør, så det er akkurat like "feil" på innsiden av den. Det synes om man måler, men jeg har aldri sett det med det blotte øyet. Vettefan hvorfor døren er så mye ute av vinkel, men når den ble montert tidligere fantes det ingen riktige referansepunkter til hva som skulle anses som rett. Huset har forandret seg en anelse siden den gang.

På gulvet blir det nok typ 30x60 cm fliser, så det er ganske tilgivende :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.