Medlem
· Västra Götaland
· 169 innlegg
Jeg skal flytte 2 vegger på loftsetasjen.
Jeg har vedlagt en enkel skisse i paint hvordan det ser ut.
Alle tynne linjer er eksisterende vegger. Så det er de to tykkere som jeg skal slå opp.
De eksisterende er kanskje 5 cm tykke og jeg vil erstatte dem med 2"4.
Jeg vil sette opp de nye veggene før jeg fjerner de gamle.
Men nå lurer jeg på om det er noen fare ved å flytte disse veggene? De er neppe bærende vel?
Så er det spørsmålet om luftspalten. Når jeg deretter har flyttet disse veggene tenker jeg å sette plater på takstolene. Men da må jeg vel ha en luftspalte?
Men jeg har ikke åpent til loftet ovenfor, heller ikke nedover.
Uten takstolene er bare synlige i disse bodene.
Hvordan skal man utføre luftspalten da?
Jeg har vedlagt en enkel skisse i paint hvordan det ser ut.
Alle tynne linjer er eksisterende vegger. Så det er de to tykkere som jeg skal slå opp.
De eksisterende er kanskje 5 cm tykke og jeg vil erstatte dem med 2"4.
Jeg vil sette opp de nye veggene før jeg fjerner de gamle.
Men nå lurer jeg på om det er noen fare ved å flytte disse veggene? De er neppe bærende vel?
Så er det spørsmålet om luftspalten. Når jeg deretter har flyttet disse veggene tenker jeg å sette plater på takstolene. Men da må jeg vel ha en luftspalte?
Men jeg har ikke åpent til loftet ovenfor, heller ikke nedover.
Uten takstolene er bare synlige i disse bodene.
Hvordan skal man utføre luftspalten da?
Er ikke helt med på hva du mener, men luftspalte pleier å legges mellom takstolene (takfotventilasjon). For eksempel kan man lekte mot råsponten og spikre/skru fast masonitt slik at isolasjonen ikke ligger an mot råsponten.
Det skal altså være fri luftstrøm fra takfot til møne, går ikke det an å oppnå finnes det muggstoppere som plasseres under taksteinene. Helst da i hvert rom.
/Kent
Det skal altså være fri luftstrøm fra takfot til møne, går ikke det an å oppnå finnes det muggstoppere som plasseres under taksteinene. Helst da i hvert rom.
/Kent
Medlem
· turkiet
· 553 innlegg
Vet ikke om taklinjen er indre eller ytre taket, men du bør vell minst ha 30 cm isolasjon mellom luftspalten (3 cm) ved yttertaket og gips. Alt dette om du har mineralulls isolasjon.
Medlem
· Västra Götaland
· 169 innlegg
Jo, det var det jeg mente. At jeg lekter direkte mot undertaket og spikrer masonite der.snickarboden skrev:Er ikke helt med på hva du mener, men luftspalte pleier å legges mellom takstolene (takfotventilasjon). F.eks. så kan man lekte mot undertaket og spikre/skru fast masonitt slik at isolasjonen ikke ligger an mot undertaket.
Det skal altså være fritt blåst fra takfot til møne, går ikke det å oppnå finnes det sopprestoppere som plasseres under pannene. Passende da i hvert felt.
/Kent
Problemet var nettopp det at det ikke er åpent mot "øvre" loft eller over bruddet hvis du forstår hva jeg mener?
Men da kanskje jeg er nødt til å bruke slike sopprestoppere?
Forresten, har du ingen mening om flyttingen av veggene også?
Medlem
· Västra Götaland
· 169 innlegg
har nå boret et 18mm hull i der jeg mistenkte at det fantes en luftspalte.
Det viste seg å være isopor rett bak den platen.
Da må det vel være en luftspalte rett bak isoporen mot undertaket?
Da trenger jeg vel ikke ha en til?
Jeg kan vel rolig legge på mer isolasjon bare?
Raskt svar hadde vært svært takknemlig.
Det viste seg å være isopor rett bak den platen.
Da må det vel være en luftspalte rett bak isoporen mot undertaket?
Da trenger jeg vel ikke ha en til?
Jeg kan vel rolig legge på mer isolasjon bare?
Raskt svar hadde vært svært takknemlig.
Må og må... Forhåpentligvis er det luftspalte, men det får man jo kontrollere på stedet. Hvordan er ventilasjonen løst over brytingen?
/Kent
/Kent
Medlem
· Västra Götaland
· 169 innlegg
Jo, det er en åpen vind. Kun isolasjon i bjelkelaget og helt åpent til mønet. Hadde det ikke vært luftspalter, burde det vel ha mugnet der for lenge siden? Om man kravler lengst ut mot taket, burde man vel i så fall se luftspalten?
Gavelventilasjon da? Eller er det ventilert i mønet?
/Kent
/Kent
Medlem
· Västra Götaland
· 169 innlegg
Det vet jeg faktisk ikke. Må nok sjekke det litt grundigere antar jeg.
Klikk her for å svare