Vi har på de fleste innvendige vegger trefiberplate i vårt hus fra -54. Kona har lest altfor mye om hvor vanvittig det i dag anses å være da det brenner noe helt ekstremt. Spørsmålet er, synes folk at man skal rive det ned og gipse, eller er det i stort sett like greit å bare gipse over det? Alternativt bygge opp ny vegg innenfor og på med osb+gips, dette skal nemlig gjøres uansett.

Vi har valgt å ta det ned i huset vårt og sette opp gips ist. Føles bedre med gips da det lukter litt "sommerhytte" når solen stod på tretexen samt at det er lettere å sparkle og få pene vegger med gips. Det var en del arbeid med å plukke dem ned samt dra ut alle spikerne det satt med, og det støver skikkelig. Vi hadde tretex i både tak og vegg i alle rom, og nå er det bare ett som gjenstår. Mvh /Thomas

Personlig foretrekker jeg Treetex. I mine øyne gir Treetexen et mer lunt rom. Opplever at gips på en eller annen måte blir kaldere. Å rive ned den virker overdrevet. Det holder å legge gips oppå hvis man nå er redd for brann. Skulle det begynne å brenne tror jeg ikke en gipsplate gjør så stor forskjell hvis det tar ordentlig fyr.

JanneL skrev:
Personlig foretrekker jeg Treetex. I mine øyne gir Treetex et mer innbydende rom. Opplever at gips på en eller annen måte blir kaldere. Å rive den virker overdrevent. Det holder å gipse oppå om man er redd for brann. Skulle det begynne å brenne tror jeg ikke en gipsplate gjør så stor forskjell om det først tar skikkelig fyr.
Jo da, gips er riktig bra som beskyttelse mot brann. For så vidt, når du har tapetsert 10 lag oppå brenner den ganske bra den også.

Tretexen, som jeg for øvrig også har på flere av mine vegger, ville ikke klare dagens klassifiseringskrav for brannsikring. Gipsen derimot gjør det og gjør det bra. Gips og mineralull (steinull) er sammen det som normalt settes opp for å skape branncellegrenser, så visst tilfører gips noe bra. Gipset i seg selv er ikke brennbart og binder vannmolekyler. Disse molekylene gjør at gipset kan ta opp mye varme før alt vannet til slutt fordamper og gipset faller fra hverandre i "støv". Derimot er det dekkende papiret "lett" brennbart, men klarer klassifiseringen.

Om det er noe poeng i å endre fra tretex til gips, om man ikke pusser opp for øvrig, virker tvilsomt. Jeg ville ikke gjort det for brannsikkerhetens skyld i alle fall (selv om jeg jobber innen brann-bransjen). Men når man uansett pusser opp og skal bytte ut materialene, så velger man selvfølgelig gips eller noe annet tilsvarende som klarer klassifiseringen. Faktum er at også massiv tre faktisk klarer klassifiseringen på vegger i villaer (ikke i offentlige miljøer).

Jeg ville likevel bare slått på gips direkte på eksisterende tretex siden den også tilfører en viss isolasjon. Vær nøye med hjørnene og skjøtene. HVIS en brann oppstår og det er "utett" inn til den brennbare tretexen, kan det bli vanskelig å redde huset.

Har du fungerende brannvarslere?

• Liker
go_bananas
  • Laddar…
Stor risiko for at du vil lage hull i plasten bak tretexen når du skal rive den. Kan være noe å tenke på.

Tretex isolerer også det gjør jo ikke gips. Kan være tankevekkende i eldre hus der isolasjonen ikke alltid er så tykk.

Troligvis har han ikke plast bak siden det ikke ble "standard" før slutten av 60-tallet...
selv river jeg ned all tretex og fyrer opp den i peisen, kan bekrefte at det brenner utav helve..:D
Jeg står ikke ut med "sommerhuslukten" som man får med tretex i veggen.
Mer hjemmekoselig med tretex på veggen sa noen? øø hallo!!! ujevnere og styggere vegger går jo ikke å få....vil du ha mer isolering så slå på en 45 og deretter gips så får du en fantastisk vegg;)

Har tretex på veggene i vårt hus fra 71, jeg skrur bare en gips på det så blir det ny fin overflate å sparkle og male. Skulle det begynne å brenne er det nok ganske kjørt uansett, hele huset er jo bygget av rupanel. 13 mm mindre rundt om veggene gjør ingen stor forskjell, finnes jo 6 mm gips også, nok er den vel mer vanskelig å antenne også men kanskje ikke står imot like lenge.

samme her, har bare skrudd gips utenpå tretexen, funker klokkerent.

norrbottenstorpet skrev:
Visst har du fungerande røykvarslere?
Absolutt, 2 på hver etasje :)

Takk for deres synspunkter, det føles som litt overkill å rive ned all treetex når det som sagt er planker i hele veggene uansett. Regner nok bare opp 45 innenfor og får dit litt ekstra isolasjon også.

Tenk på hvordan veggen ser ut når du isolerer innvendig.

Kan bare erkjenne meg skyldig i å bruke tretex som opptenningsved i pannen :D

Dynk dem i diesel så har du noe som tenner den sureste veden :)

v-g skrev:
Tenk på hvordan veggen ser ut når du isolerer innvendig.
Hva mener du med det?

Synd at det blir litt mye jobb med å presse inn treetexen i pelletbrenneren :p

Man skal tenke på hvordan veggen er bygd opp når man isolerer innvendig, nullpunktet flyttes nemlig innover i veggen.

Kan dessverre ikke nok, du ser også ut til å ha puss og det kan jeg enda mindre om. Håper du får bedre svar fra andre kombattanter ;)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.