Kjøpt et hus der vegger og skråtak i "hallen" på overetasjen til halvparten består av tretex med glassfiberstrie. Bak tretexen finnes det spontede bord, i alle fall der jeg kan se bakfra gjennom kattvinden.

Har lest flere her på forumet som har beskrevet at det fungerer bra å skru renoveringsgips utenpå tretexen og inn i bordene bak. Men spørsmålet er om det går greit å la strien sitte igjen eller om jeg bør fjerne den først?

F F.Persson skrev:
Kjøpt et hus der vegger og skråtak i "hallen" på andre etasje halvveis består av tretex med glassfibervev. Bak tretexen finnes plater, i alle fall der jeg kan se bakfra gjennom kattvinden.

Har lest flere her på forumet som har beskrevet at det fungerer bra å skru fast renoveringsgips oppå tretexen og inn i platene bak. Men spørsmålet er om det er greit at vevtapeten sitter igjen, eller bør jeg fjerne den først?
Ja, den vil jo bare forbedre holdbarheten i veggen med det drittmateriellet. :)
Skal du skru fast gipsen, er det absolutt ikke noe problem.
Hvis du tenker å lime den opp, avhenger det mer av om tapeten sitter godt nok fast mot tretexen.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ja, den vil jo bare forbedre holdbarheten i veggen med det skitmaterialet. :)
Skal du skru fast gipsen, er det absolutt ikke noe problem.
Hvis du tenker å lime den opp, henger det mer på om tapeten sitter fast godt nok mot tretexen.
Takk for svar!
Ja, tretexen virker å være et mindre populært materiale her på forumet :).
Da går jeg for å skru opp renoveringsgips i hallen. Soverommene kommer jeg ikke til for å undersøke hva som er bak, så der får det nok bli å rive og sette opp 13mm gips i stedet. Men godt å slippe å rive overalt.

Paul-Staffanstorp
Skru opp 6mm renoveringsgips er egentlig ikke ok og risikoen er overhengende stor for at det vil løsne og bli et virkelig dårlig sluttresultat.
Årsaken er at den er for tynn til å skrus.
Samme tykkelse som skruehodet er, noe som gjør at den går gjennom og da mister man styrken.
Hvis man lykkes med å få hodet til å akkurat synke inn i pappen ørlite grann overalt, kan det kanskje fungere, men med et såpass mykt underlag som tretex ville jeg ikke syntes det var en optimal løsning i det hele tatt.
Renoveringsgips er ment for å limes opp.

Om du ikke orker å fjerne og erstatte tretexen med 13mm gips så ville jeg iallfall satt 13mm utenpå tretexen.
Selv ville jeg imidlertid ha fjernet tretexen for jeg liker ikke å gjøre halvveis jobber. ;)

• Liker
Mortsken og 3 andre
  • Laddar…
Og jeg som liker min tretex lurer på hvorfor du må gjøre noe annet enn å bare male på vevtapeten. Tretexen gir mindre ekolyd og er utrolig praktisk å sette opp ting på når det er panel bak. Eller snarere er det lett å få mindre merker til å forsvinne etter en spiker eller skrue ved å bare gni litt så lukker den seg. Men det er selvfølgelig slitsomt å prøve å sparkle den helt jevn, og det kan bli problemer i skjøtene hvis det ikke er malt før sparkel og tapet.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Klarer ikke vev-tapeten, uten vil ha glatte vegger, dessuten fulgte tapeten med ned fra tretexen når vi tok bort gulvlistene, selv om vi forsøkte å gjøre det forsiktig.

Endte med at vi tok bort tretexen overalt og setter 13mm gips i stedet.

• Liker
Dowser4711
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.