Heisann,
Bygger et nytt prefabhus hvor vi har et 1.5kvm stort spiskammer på kjøkkenet. Kommer til å kjøle det med fri kjøling året rundt til omtrent 15-18 grader. Innerveggkonstruksjonen i huset er gips, sponplate, 45mm ullisolering paroc 1303, sponplate, gips.
Trenger jeg å ha en dampsperre i denne konstruksjonen? Hvor skal jeg i så fall plassere den? Mellom isoleringen og sponplaten på den varme siden?
Bygger et nytt prefabhus hvor vi har et 1.5kvm stort spiskammer på kjøkkenet. Kommer til å kjøle det med fri kjøling året rundt til omtrent 15-18 grader. Innerveggkonstruksjonen i huset er gips, sponplate, 45mm ullisolering paroc 1303, sponplate, gips.
Trenger jeg å ha en dampsperre i denne konstruksjonen? Hvor skal jeg i så fall plassere den? Mellom isoleringen og sponplaten på den varme siden?
Hei,MissPettersson skrev:Heisann,
Bygger et nytt prefabhus der vi har et 1.5kvm stort spiskammer på kjøkkenet.
Kommer til å kjøle det med frikjøling året rundt til omtrent 15-18 grader.
Innerveggen i huset er gips, sponplate, 45mm ullisolering paroc 1303, sponplate, gips.
Trenger jeg en dampsperre i denne konstruksjonen? Hvor skal jeg i så fall plassere den? Mellom isolasjonen og sponplaten på den varme siden?
Nei, du trenger ingen dampsperre, det er ingen grunn til det, hadde du kjølt mer (typisk, kjøleskapstemperatur) så hadde det eventuelt vært fornuftig, dampsperren skulle i så fall være på utsiden av spiskammeret (innenfor sponplaten mot resten av huset). Dette hadde dog også krevd en helt tett dør osv, ellers hadde det vært meningsløst.
Ok! Hadde en anelse om at det var litt overkill! Takk for hjelpen!
Klikk her for å svare