Vi skal endelig male om vårt nykjøpte mintgrønne

hus, og har nå skrapet og vasket. Oppdaget da en del råteskadede endebiter og lurer litt på hvordan vi best går frem for å reparere?
Alle hjørner er dekket med små "metallbiter" som er bøyd og skrudd fast (en for hvert hjørne og rad panel), er det en fornuftig løsning å beholde?
Spontant føles det jo som at det kanskje ikke er fornuftig siden en del ender er skadet, men det kan vel like gjerne skyldes at man ikke har impregnert dem ordentlig, eller rett og slett tidens gang, eller er jeg helt ute og sykler?
Jeg har aldri sett denne løsningen, høres det kjent ut for noen her? Det er antagelig(?) gjort på 70-tallet, da huset ble utvidet.
Hva finnes det av alternativer, ville det vært smart å sette stående panel på hjørnene? Men det føles ikke helt riktig å gjøre det på vårt flate funkishus...
Vi har fått tak i panel i riktige dimensjoner (viste seg å ikke være helt enkelt...), og vurderer å bare skjøte dem. Hvor mye mer enn det skadede bør man ta for å være på den sikre siden? Eller er det klokest å bytte ut hele lange plankene? Det er maks 10 cm som er skadet på de forskjellige stedene og i underkanten på alle plankene.
Generelle tips angående fasadereparasjon mottas også takknemlig!
// Kristina