Hei

Bor i et rekkehus med 5 leiligheter, nå har de begynt å grave for et hus på nabotomten min for å forberede for peling neste uke.

Disse skadene har oppstått etter gravingen:

Stolpe i tak med synlige skader på gipsoverflaten der gipset er intrykket, muligens grunnet nærliggende byggarbeid. Stolpe som holder taket.
Skadet gipspanel rundt en stolpe i et rom, der gipset er trykket inn som følge av nærliggende byggearbeid. Dato på bildet: 2014/03/05 22:40. Andre siden av stolpen, ser tydelig at gipsen er trykket inn her.
Gipsvegg med synlig inntrykk nær en skjøt, viser mulig skade i et rekkehus. Her ser man at ytterveggen har flyttet seg utover 5-6mm.

En nærbilde av en takkant hvor det ser ut til å være en sprekk eller separasjon mellom taket og veggen. Et annet rom i andre etasje.

Det finnes mer feil, sprekker i vegger, silikon i dusjrom som slipper m.m

Vibrasjonsmåler montert utenpå 16mm frogolit med gjengestang inn i grunnmuren.
Den har som mest registrert hvis jeg ikke husker feil, 2,2mm/s, da de har gjort en risikovurdering som setter grenseverdien til maks 3,5mm/s føles det som de ikke tar min bekymring på alvor fordi de er langt fra grenseverdiene.

Bør jeg være bekymret på ordentlig?

//Håkan

• Sprukket gips på en stolpe innendørs, med et tydelig inntrykk i materialet, antatt forårsaket av jordarbeid på nabotomten.
Sist redigert:
Har du noen før-bilder?

Dum som man er nei, derimot finnes det en tilstandsrapport som ble gjort uke 9 i alle leiligheter som sier ingen anmerkninger. signert av takstmann.

vi skulle nemlig ikke være bekymret da vi ikke skulle merke noe som helst, til tross for det ble det gjort inspeksjon i alle leiligheter så en viss bekymring finnes nok.

/Håkan

Sist redigert:
Jeg hadde vært bekymret hvis ytterveggen hadde flyttet seg 5 mm. Uansett hva deres grenseverdi sier, hadde jeg ikke brydd meg om det skjer sånt i ditt hus.

stake skrev:
Jeg hadde vært bekymret hvis ytterveggen hadde flyttet seg 5 mm. Deres grenseverdier hadde jeg ignorert hvis sånt skjer i ditt hus.
Jeg har informert dem om dette i dag, de har vært og sett på nye skader som har oppstått i uken 3 ganger, men likevel fortsetter de som om ingenting har skjedd.

Jeg gruer meg til pælingen

/Håkan

Sist redigert:
De kjører vel på til det er ferdig og tar konsekvensene etterpå.

D09
Kanskje er det lurt å ta opp samtaler (total recall er en kjempebra app til Android)

Samt loggføre møter, hva som sies osv.

Risikoen er at de fortsetter og ikke tar konsekvensene.

Be om å få en kopi av protokollen, let etter gamle bilder som man kanskje kan se at det ikke var der tidligere.

?Kanskje? man kan informere kommunen, åpenbart har de regnet feil på grenseverdiene.

Byggesaksbehandler får mailkopier.

Bare å avvente.....

/håkan

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.