Hei.

Jeg har funnet en slags skadedyr i et gammelt hus jeg skal renovere. Huset er bygget på 1930-tallet.
Det har bodd sommergjester der de siste 30 årene, og det har ikke vært oppvarmet om vinteren.
Reisverket er av lekter, isolasjonen er torv, og det finnes ingen luftspalte.

Inne i huset var veggene dekket av masonittplater. Når jeg fjernet disse, var det en del puppe-lignende ting på veggen. Puppene satt fast på trepanelet og føltes papiraktige og tomme for innhold.

Vet noen hva jeg har fått inn i huset?

Takk på forhånd
Claes

Puppelignende formasjoner festet på en trevegg i et gammelt hus, ser papirlignende og tomme ut. Papirlignende tomme pupper festet til gammelt trepanel i et hus fra 1930-tallet. Gammelt trepanel med skader og rester av puppelignende former, muligens fra insekter, på en vegg. Trevpanel med spor etter skade, og rester av det som kan være papiraktige insekthylser eller rusk, funnet i et gammelt hus fra 1930-tallet.

• Rødt trehus fra 1930-tallet med stående panel og hvite vinduskarmer, ligger på en høy betongsokkel med en liten veranda i sollys.
Pek på dem og se om det kryper ut noe. Hadde noe lignende i boden og i de var det edderkopper.

A
Humlemøll kanskje?

Tror ikke på edderkopper pga puppelignende form. Edderkopper pleier å legge egg i runde kokonger.

Det er ikke eggsekken jeg mener, men den de tilbringer vinteren i.

Jeg hadde akkurat samme ohyra i min gamle garasje. De hadde "limt" fast mine gipsplater på veggen med sine pupper.

Jeg har ikke en anelse om hva det er for noe, men de hadde ikke skadet noe av materialene (bortsett fra at de satt fast som i h-helvete).

Ser ut som hegg spinn larver (pupper), kan bli ganske mange om man har en hegg på tomten....

Første bilde ser akkurat ut som de tomme puppene jeg hadde i isolering bak vindski. Det var villbier som bygde dem hos meg. Fant dem i alle varianter fra tomme pupper til larver til nesten ferdige bier. Og hadde godt med iltre voksne bier som gjorde sitt beste for å få bort meg.

Det finnes massevis av slike hos oss også. På planker og lekter mm i uthus og lignende. Irriterende nok så vet jeg ikke hva det er.

Dog er jeg ganske overbevist om at det ikke er skadedyr som skaper problemer for husene. Så jeg bryr meg ikke om akkurat dem. Er bare irritert når jeg skal bruke en planke el lekt og må fjerne dem siden de sitter ganske fast. Det pleier dog å gå enkelt med et stemjern el skrutrekker el sparkelspade å skrape dem løs.

Glad for at jeg fant den tråden, nå vet jeg hva det er jeg har funnet, seigt som bare det, relativt stor gulaktig larve som har etterlatt det klissete, Humlemott. Godt, trodde det var husbukk når jeg så larvene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.