Jag funderar på att byta ut min nuvarande dimmer (en äldre Schneider Renova utan nolla) mot en Plejd-dimmer.

Belysningen består av 7 st IKEA SOLHETTA LED E14 R50 600 lm, dimbara, (https://www.ikea.com/se/sv/p/solhetta-led-ljuskaella-e14-reflekt-r50-600lm-dimbar-30549333/) och de är kopplade parallellt. Tidigare var det hallogen men nu har jag kört LED i några år

Äldre Schneider Renova dimmer utan nolla synlig i en väggdosa, med två ledningar (vit och brun), monterad på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det går nog att dra fram nollan om det behövs men allt är inbyggt i undertaket så det är svårt att avgöra hur allt är kopplat idag.

Är det någon som vet om detta kommer fungera bra med en Plejd-dimmer ?

Finns det något särskilt jag bör tänka på kring min lasttyp eller antal lampor?

Tacksam för tips!

Du alltså inte tillgång till någon kopplingsdosa typ ovanför strömbrytaren, är det den som är inbyggd i taket?
Om du skulle ha obruten fas uppe vid lampan skulle du kunna sätta dimmern där.

N naikon skrev:
Du alltså inte tillgång till någon kopplingsdosa typ ovanför strömbrytaren, är det den som är inbyggd i taket?
Om du skulle ha obruten fas uppe vid lampan skulle du kunna sätta dimmern där.
Jag har en kopplingsdosa ovanför brytaren men är inte säker på vad i övrigt som är kopplat i den

Öppen kopplingsdosa i vägg med olika färgade ledningar och kopplingsklämmor.
Skapa konto

Med mycket stor sannolikhet har du en blå nolla i kopplingsdosan, samt fas-tändtråd och jord.

• Gilla
Tomas_12345
  • Laddar…
Där har du ju allt, perfekt att trycka in dimmern där. Men mät alltid så att det verkligen är fas och nolla om du är osäker.

• Gilla
Tomas_12345
  • Laddar…
Försök inte mäta vad som är vad om du inte är väldigt förtrogen med att kunna tolka mätresultatet korrekt. Titta hellre i fler angränsande dosor.

Om du titar närmare på den dosa du har, finns det en brun och vit som går till dimmern? Då kan du med tillräckligt säkerhet se vad som är nolla utifrån hur tändtråden är kopplad i dosan.

• Gilla
Tomas_12345
  • Laddar…
Purre
Plejd kräver neutralledare så det kan du inte hoppa över. Plejd brukar fungera bäst med Philips Master ljuskällor. Sen skulle jag valt att ha återfjädrande knapp till plejden.
Effektmässigt bör gå bra då du har ~35W totalt.

Tabell som visar lastgränser för olika typer av ljus och transformatorer, inklusive halogen, LED och elektroniska transformatorer.

Tack för alla svar!

Jag hade spanat på detta dimmervred för att det skulle se ut som tidigare men jag antar att den kräver att man har pucken i hop med vredet? Har ni något förslag på vilket vred (för Svart Renova) som gäller om man har pucken i kopplingsdosan?
Svart Plejd RTR-01 dimmervred för Renova dosdimmer, visat med monteringsplatta och artikelinformation, priset 199,90 SEK.
Skapa konto

Purre
Varför inte bara dra 2m kabel så är det löst?
Annars är det den trådlösa som du får använda men då får man batteridrift på köpet som jag tycker är tråkigt.
https://www.plejd.com/sv-se/produkter/wrt-01

• Gilla
Tomas_12345
  • Laddar…
Tomas_12345 Tomas_12345 skrev:
Tack för alla svar!

Jag hade spanat på detta dimmervred för att det skulle se ut som tidigare men jag antar att den kräver att man har pucken i hop med vredet? Har ni något förslag på vilket vred (för Svart Renova) som gäller om man har pucken i kopplingsdosan?
[bild]
Om du har pucken i kopplingsdosan kan du antingen köra med en vanlig återfjädrande renova tryckknapp från schneider eller med plejds trådlösa dimmervred: https://www.plejd.com/sv-se/produkter/wrt-01

• Gilla
Tomas_12345
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.