Et litt spesielt spørsmål....
Jeg bygger mine egne solpaneler. Jeg kjøper cellene (silisiumskivene) fra Kina, og lodder til båndene selv.
Jeg plasserer dem deretter med den aktive siden mot en glassplate og fikserer dem med en klatt glass-silikon.
Nå til spørsmålet: Jeg trenger å dekke baksiden med et materiale som er noenlunde lettflytende.
Jeg kunne brukt silikon, men det er for tyktflytende.
Når jeg skal "smøre ut" silikonen, går silisiumskivene i stykker (de er ekstremt skjøre). Silikonen er for seig.
Jeg kunne brukt "Gummität" som blir som en gummihinne når det stivner, men det er for lettflytende (som vann) og renner inn under cellene (=hindrer solen fra å nå overflaten).
Jeg burde ha et materiale som er omtrent som smøreost i konsistens før det stivner.
Noen som har forslag?
Man kan jo blande Husfix til ønsket konsistens, men jeg tror det blir helt stivt (ufleksibelt) når det stivner.
Å sette glass på baksiden er ingen god idé. Det blir hett som i et drivhus, og cellene mister effekt ved varme + at kondens kan dannes.
Tullet å bygge sine egne solpaneler?
Ja, kanskje. Det tar ca. 5 timer å lodde + sette sammen en 200w-panel.
Da har jeg ca. 1000:- per time for at jeg sitter og lodder, sammenlignet med å kjøpe en ny panel i butikken.....