Skal legge shingel på et tak med 30 graders helling. Det er jo ikke veldig bratt, og jeg er absolutt ikke høydeskrekk.
Men da jeg la taket og pappen hadde jeg lekter som jeg kunne støtte på. Fylte igjen skruehullene med asfaltlim.
Hvordan er det å legge shingelen som jo skal legges nedenfra? Er den kanskje såpass slitesterk og har så høy friksjon at det føles stabilt å krype rundt på taket?
Noen tips fra dere som har lagt shingel på 30-tak eller brattere?
Men da jeg la taket og pappen hadde jeg lekter som jeg kunne støtte på. Fylte igjen skruehullene med asfaltlim.
Hvordan er det å legge shingelen som jo skal legges nedenfra? Er den kanskje såpass slitesterk og har så høy friksjon at det føles stabilt å krype rundt på taket?
Svar JA. Meget bra feste å sitte eller stå på denZ zingo skrev:Skal legge shingel på et tak med 30 graders helling. Det er jo ikke veldig bratt og jeg er absolutt ikke høyderedd.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 583 innlegg
Har lagt det på 24 graders helling, da var det ikke noe problem.Z zingo skrev:Skal legge shingel på et tak med 30 graders helling. Det er jo ikke veldig bratt og jeg er absolutt ikke redd for høyder.
Men når jeg la taket og pappen hadde jeg lekter som jeg kunne støtte på. Fylte igjen skruehullene med asfaltkitt.
Du kan jo også bruke en takstolstige, som henger over mønet. Jeg snekrere sammen en når jeg la underlagspappen.
Takk. Tenkte også på takstolsstige, men tenkte at det blir vanskelig å få lagt shingelen uten å flytte rundt stigen.klaskarlsson skrev:
Klikk her for å svare