Jeg har en hytte som har blitt renovert ganske grundig i løpet av fjoråret. Den var tidligere uisolert. Nå er det et paralleltak med luftespalte og raftventilasjon. Vi la et Mataki Shingeltak, men monterte ikke ventilasjon i mønet. Nå har jeg vurdert hvor stor den missen er, og har nok kommet frem til at det skal utbedres. Altså å montere Matakis møneventilasjon i etterkant.

Virker det fornuftig?

Det er installert en dampsperre i taket, men det havner kanskje fukt på undersiden av rupanelet likevel.

Jeg er ganske overbevist om at det er en god idé, men søker gjerne innspill!

Legger ved noen bilder av hvordan det ser ut, og en skisse av konstruksjonen i gjennomskjæring.

Etter at det gamle rupanelet ble fjernet.
Stillas rundt en gul stue under renovering, med en person som arbeider på taket under en klar, blå himmel.

Her har vi montert perlestaff og dampsperre utenpå.
Stillas rundt gul malt stue under renovering med delvis montert tak, klar himmel i bakgrunnen.

Dampsperren er synlig, og rommene for isolasjon.
Tak under renovering med eksponert rammeverk, isolasjon og dampsperre mot blå himmel. Stige ved siden av strukturen.

Mellomrommet som blir luftespalte.
Utsikt av tak under renovering med ny installasjon av grøn FLEX2 Iso Tettebånd langs sperrene for luftspalte og isolasjonsfester.

Og en skisse:
Skisse av takrenovering med detaljer om luftspalt, takshingel, ångspärr og isolering. Viser snitt av takkonstruksjon med perlspont og nockventilasjon.
 
Med det lille taket hadde jeg vært fornøyd med luftespalte nede ved takfot, også det en vanlig løsning. Det viktige er at luftespalten finnes der.
 
  • Liker
fräsigkärra
  • Laddar…
Ja det kanskje er nok. Jeg lar det gjerne være som det er for å unngå å lage hull i et tak med risiko for lekkasje.
Taket er imidlertid bratt, 44 grader.
Takk for ditt svar!
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.