Jeg har et 30-tallshus og planlegger å sette opp panelskiver på veggene på kjøkkenet. Tanken er råspont (original), deretter gipsplater på det og så panelskive.

Modellen jeg har tenkt er dobbeltfas da jeg har litt vanskelig for den klassiske perlestaffen.
Skivene skal gå fra gulv til tak.

Spørsmål:

1. Det er vel slik at jeg spikrer sokler og karmer utenpå skiven? Jeg har hørt om folk som stiller skiven på soklene, men det burde vel ikke være optimalt?

2. Innertaket hadde jeg også tenkt å bruke noen form for skive, men jeg er usikker på hva som blir penest i et gammelt hus til den panelen. Hva synes dere?

Jeg har brukt panelplate på hytta, jeg har da spikret soklene utenpå.
Fordelen med å sette den på er vel at man slipper sprekker som panelutfresningen skaper mot sokkelen - det gjelder da selvfølgelig at sokkelen er helt rett...

Er ikke klassisk not og fjær-panel lettest? Plater er jo litt vanskeligere å sette opp i taket (må være tykkere eller skrives/spikres/limmes med relatert tett lekter).

/K

Takk for svar!
Skive i tak virker ikke å være for vanskelig. Den skiven er smalere og deretter hadde jeg planer om å skaffe en klammer- eller dykkspikerautomat. De takskiver jeg har sett ligger rundt 11 mm så det er ikke langt fra klassisk panel.

Spørsmålet er bare hvilket utseende som passer. Der står jeg meg helt flatt.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.