Skal sette rotgips på vegg av trepanel, og har lest rundt i forskjellige tråder om hvordan man skal gå fram men har fortsatt noen spørsmål.

Vi begynner med: Hvor er det best å begynne, ved dørpost, vindu eller i et hjørne?

Stemmer på hjørner. Gipsen skal helst gå rundt dørkarmen og ikke få en skjøt i linje med dørkarmen. Gjelder alle åpninger i veggen.

skivmont_travagg.gif

Ok, virker jo fornuftig.
Men man setter vel platene rett opp så skjøtene blir loddrette og ikke som på bildet liggende eller?

Det går an å gjøre hvilken som helst.

Har du stående plater så slipper du skjøter med kortside mot kortside. Man får også kappe lengre biter (de lengst opp) om de er liggende osv. Skru dem fast stående.

• Liker
miksil
  • Laddar…
Bildet er hentet fra Norgips og man må selv avgjøre hva som er mest hensiktsmessig for det aktuelle prosjektet. Selv har jeg satt opp gips i et rom i vår fritidsbolig hvor takhøyden er 210 cm. Absolutt minst kapp ble det når jeg monterte platene horisontalt. På badet ble platene satt opp vertikalt da det var mest effektivt.

Vi har 2.40 i takhøyde så jeg kjører dem stående.

Neste spørsmål, hvor tett bør man skru?

Jeg har skrudd opp et par gipsplater før, og da syntes jeg det var vanskelig å få skruen til å gå inn til riktig dybde, men nå har jeg kjøpt en bitsholder med dybdestopp, får se om det går bedre.

Så som sagt, jeg er åpen for alle tips når det gjelder oppsetting av gips.

Skru med 20cm mellomrom i kantene og 30cm mellomrom midt i platen.

joflopp skrev:
Stemmer for hjørne. Gipset bør helst gå rundt dørkarmen og ikke ha en skjøt i linje med dørposten. Gjelder alle åpninger i veggen.

[bild]
Men hallo! På bildet ser det ut som om det ikke er regel bak skjøten! Nå var det vel snakk om renoveringsgips i denne tråden, og da er det jo ikke aktuelt, men likevel, på bildet ser det jo helt sprøtt ut.

Uansett hva Norgips foreslår, så er det ikke moro å sparkle kortsidene når man har lagt gipsplaten nede..
Ved stående gips har man derimot forsenkningene på langsidene å sparkle i.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.