11.121 lest ·
10 svar
11k lest
10 svar
Sette opp rot-gips, trenger litt tips og råd.
Skal sette rotgips på vegg av trepanel, og har lest rundt i forskjellige tråder om hvordan man skal gå fram men har fortsatt noen spørsmål.
Vi begynner med: Hvor er det best å begynne, ved dørpost, vindu eller i et hjørne?
Vi begynner med: Hvor er det best å begynne, ved dørpost, vindu eller i et hjørne?
Bildet er hentet fra Norgips og man må selv avgjøre hva som er mest hensiktsmessig for det aktuelle prosjektet. Selv har jeg satt opp gips i et rom i vår fritidsbolig hvor takhøyden er 210 cm. Absolutt minst kapp ble det når jeg monterte platene horisontalt. På badet ble platene satt opp vertikalt da det var mest effektivt.
Vi har 2.40 i takhøyde så jeg kjører dem stående.
Neste spørsmål, hvor tett bør man skru?
Jeg har skrudd opp et par gipsplater før, og da syntes jeg det var vanskelig å få skruen til å gå inn til riktig dybde, men nå har jeg kjøpt en bitsholder med dybdestopp, får se om det går bedre.
Så som sagt, jeg er åpen for alle tips når det gjelder oppsetting av gips.
Neste spørsmål, hvor tett bør man skru?
Jeg har skrudd opp et par gipsplater før, og da syntes jeg det var vanskelig å få skruen til å gå inn til riktig dybde, men nå har jeg kjøpt en bitsholder med dybdestopp, får se om det går bedre.
Så som sagt, jeg er åpen for alle tips når det gjelder oppsetting av gips.
Men hallo! På bildet ser det ut som om det ikke er regel bak skjøten! Nå var det vel snakk om renoveringsgips i denne tråden, og da er det jo ikke aktuelt, men likevel, på bildet ser det jo helt sprøtt ut.joflopp skrev:
Ettersom det er ifølge Norgips monteringsanvisninger får man anta at det ikke er helsykt uten helt okei.
Klikk her for å svare