4.332 lest ·
6 svar
4k lest
6 svar
Sette opp pull-up-stang i taket (betong) - Trenger råd
Hei alle sammen. Jeg veier rundt 100 kg nå (skylder på corona), og har kjøpt en pull-up-stang jeg tenkte å ha i taket. Den har 6 hull, og hullene i selve festet er 10,4 mm i diameter.
Det fulgte med noen skruer og plugger til den, men jeg lurer på om de har sendt med riktig utstyr. Skruene er 7,5 mm i diameter og 8 cm lange, og pluggene er 10 mm i diameter og bare 5 cm lange.
Trenger man virkelig å bore 6 stk. 8 *centimeter* dype hull på 10 millimeter i diameter for å få dette til å holde?
Holder det ikke om man bare går og kjøper plugger på 6-8 mm i diameter, skaffer passende skruer og borer hullene kanskje 5-6 cm dype?
Har en skikkelig slagbormaskin som har bor på 5 mm og 8 mm i diameter. Takk for alle svar.
Det fulgte med noen skruer og plugger til den, men jeg lurer på om de har sendt med riktig utstyr. Skruene er 7,5 mm i diameter og 8 cm lange, og pluggene er 10 mm i diameter og bare 5 cm lange.
Trenger man virkelig å bore 6 stk. 8 *centimeter* dype hull på 10 millimeter i diameter for å få dette til å holde?
Holder det ikke om man bare går og kjøper plugger på 6-8 mm i diameter, skaffer passende skruer og borer hullene kanskje 5-6 cm dype?
Har en skikkelig slagbormaskin som har bor på 5 mm og 8 mm i diameter. Takk for alle svar.
Nå vet jeg jo ikke hvordan stangen ser ut, men 4 skruer (to på hver side) er jo et minimum. Husk at lasten ikke bare er nedover, men det vil også være et moment når du svinger kroppen. Jeg pleier ikke å stole på skruer som sendes med. Ikea har til og med sluttet med det nettopp fordi så mye avhenger av de spesifikke forutsetningene. De vet jo ikke om taket ditt er av tre, betong eller lettbetong. Fishers duopower er bra plugg. På bildet ser du lasttabellen for disse.
Takk, men hvordan tolker man den?
Betong. Glemte visst å skrive.P proffsrik skrev:Nå vet jeg jo ikke hvordan stangen ser ut, men 4 skruer (to på hver side) er vel et minimum. Tenk på at lasten ikke bare er nedover, men at det også blir et moment når man gynger med kroppen.
Jeg pleier ikke å stole på skruer som sendes med. Ikea har til og med sluttet med det nettopp fordi så mye avhenger av de spesifikke forutsetningene. De vet jo ikke om taket ditt er av tre, betong eller lettbetong. Fishers duopower er gode plugger. På bildet ser du lasttabellen for disse.
Eksempel på hvordan man tolker:
På raden for betong (Concrete) av kvalitet C20/C25 eller bedre så holder f.eks. en plugg av størrelse 8x40mm for en last på 1,1kN hvilket er tyngdekraften på en masse av 112kg om vi regner med g=9,81m/s²
På raden for betong (Concrete) av kvalitet C20/C25 eller bedre så holder f.eks. en plugg av størrelse 8x40mm for en last på 1,1kN hvilket er tyngdekraften på en masse av 112kg om vi regner med g=9,81m/s²
Hmm, jeg har nå boret 10mm hull som er 8cm dype i betongtaket mitt. Men pluggen (i rett myk plast) ser ikke ut til å gå inn hele veien, men setter seg fast etter 3-4 millimeter..
Hva har jeg gjort feil, eller hva bør jeg gjøre? Har diverse ulike verktøy.
Hva har jeg gjort feil, eller hva bør jeg gjøre? Har diverse ulike verktøy.
Har du målt pluggen med skyvelær for å sikre at den virkelig er 10mm i diameter?
Samme spørsmål gjelder selve hullet.
Jeg har opplevd at når betongbor av dårligere kvalitet slites, så forsvinner diameteren fra karbidspissen og hullene blir litt for små.
Vanligvis skal pluggen gå inn i hullet når man banker lett på den med en hammer.
Jeg har opplevd at når betongbor av dårligere kvalitet slites, så forsvinner diameteren fra karbidspissen og hullene blir litt for små.
Vanligvis skal pluggen gå inn i hullet når man banker lett på den med en hammer.
Det var som pokker, pluggen er 11.7 millimeter. Antar at det er "imperialske" mål. Jaja, går og kjøper ny skrue og plugg da... takk for hjelpen. =)P proffsrik skrev:Har du målt pluggen med skyvelære slik at den virkelig er 10mm i diameter?
Jeg har vært med om at når betongbor av dårligere kvalitet slites så forsvinner diameter fra karbidspissen og hullene blir noe for små.
Klikk her for å svare