5.396 lest ·
4 svar
5k lest
4 svar
Sette opp play og gips på teglvegg med dårlig puss
Hei! Det blir renovering i leiligheten min. Bygningen er fra rundt 1898-1901.
Uansett, veggene består av masonittplater som er spikret på en masonittlekt som også er spikret rett i pussen. Ingen skruer eller plugger her.
Har revet ned masonittplatene nå, og pussen er så dårlig at den løsner bare ved å trykke litt på den. Så jeg har begynt å rive den ned også.
Men hva gjør jeg nå? Skal jeg fikse ny puss eller sette opp 45-rekker og deretter feste playwood og gipsplater i rekkene?
Teglveggen er for øvrig veldig ujevn, så det vil kreve tykkere puss med pusslekter og hele opplegget.
Mvh Jonas
Uansett, veggene består av masonittplater som er spikret på en masonittlekt som også er spikret rett i pussen. Ingen skruer eller plugger her.
Har revet ned masonittplatene nå, og pussen er så dårlig at den løsner bare ved å trykke litt på den. Så jeg har begynt å rive den ned også.
Men hva gjør jeg nå? Skal jeg fikse ny puss eller sette opp 45-rekker og deretter feste playwood og gipsplater i rekkene?
Teglveggen er for øvrig veldig ujevn, så det vil kreve tykkere puss med pusslekter og hele opplegget.
Mvh Jonas
Hei
Utgår fra at teglet ikke er en murstokk. I så fall synes jeg du kan droppe å pusse teglet om du bare har tenkt å skjule det bak en plate. Men jeg synes spontant at 45 stendere virker veldig overdimensjonert. Er virkelig vinklene så skjeve?
//Erik
Utgår fra at teglet ikke er en murstokk. I så fall synes jeg du kan droppe å pusse teglet om du bare har tenkt å skjule det bak en plate. Men jeg synes spontant at 45 stendere virker veldig overdimensjonert. Er virkelig vinklene så skjeve?
//Erik
Hva jeg vet så er skorstein en gammeldags måte for å få ut røyk og spre varme fra f.eks en kamin? Men kanskje forstått helt feil? Er jo bare en glad nybegynner ENN så lengeeriobe skrev:
Mursteinsveggen er veggen mellom soverommet og stuen, den er totalt 25 cm dyp. Kanskje 15 cm murstein, 2 cm puss på hver side og 2 cm masonit-/regel og en 1 cm masonittplate.
Skulle nok tro at dette er en bærende vegg. Flere av de andre veggene består jo bare av enkle regler og masonittplater.
Når det gjelder regler nevnte jeg bare en, krokene er ikke spesielt skjeve. Vil jo selvfølgelig ha så mye overflate som mulig, kanskje en 12/45 regel eller hva nå de kunnskapene her på sidene synes er passende? .
Skal prøve å skaffe et bilde.
Sist redigert:
Gammeldags eller ikke så finnes det likevel regler for hvor mye man får ha mot en skorstein som brukes. Det har med brannsikkerheten å gjøre.
Nå ser det imidlertid ut til at du ikke har en murstock men kun en teglvegg. Hvis ikke veggen er for skjev kanskje du kan feste gipsplatene direkte mot veggen? Med et godt lim som PL-600 burde det fungere utmerket. Da slipper du en masse arbeid.
Nå ser det imidlertid ut til at du ikke har en murstock men kun en teglvegg. Hvis ikke veggen er for skjev kanskje du kan feste gipsplatene direkte mot veggen? Med et godt lim som PL-600 burde det fungere utmerket. Da slipper du en masse arbeid.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 innlegg
Plywood er et bra materiale å ha bak gips, så mye enklere å sette opp ting. Regle så tynt som mulig for å få en rett vegg. (reglene vil bli ulike + at man må legge mellom masonit/plywood/papp-biter for å få det rett)
Protte
Protte
Klikk her for å svare