Da etasje 1 må ferdigstilles før etasje 2 finnes det et lite problem. Jeg trenger å sette innertak av gips nå i sommer, mens gulvbjelkene til etasjen ovenfor skal byttes ut til våren. Det er ikke plass til å legge 45x45 bjelker under de eksisterende gulvbjelkene, da dette påvirker den ferdige takhøyden. Stålbånd blir vanskelig da gulvbjelkene skal byttes ut.

Litt omstendelig men..

Skråskru tørkeloftet ovenfra.
Når bjelkene skal byttes ut, løsner du skruene fra én bjelke om gangen og bytter den.
Skråskru deretter tørkeloftet fast på samme måte igjen, men på den nye bjelken (shims med masonitt ved behov).
Begynn å bytte neste bjelke.
Gjenta til alle er byttet ut.

JOW skrev:
Litt omstendelig men..

Skru glespanelet skrått ovenfra.
Når bjelkene skal byttes ut, løsner du skruene fra en bjelke om gangen og bytter den.
Skru deretter glespanelet skrått fast på samme måte igjen, men i den nye bjelken (shimsa med huntonit ved behov.).
Begynn å bytte neste bjelke.
Gjenta til alle er byttet ut.
Vinkeljern ville fungere i så fall, det blir enkelgips og ingen ytterligere belastning på innertaket. Ville også fungert med stålbånd, men da blir det skrådragbelastning som vil få glesen til å rotere rundt sin egen akse.

Ikke fordi jeg vil stille spørsmål, men hvorfor bytter du ikke gulvbjelkene først, det føles som du kommer til å få dobbeltarbeid. Å i tillegg sparkle og male gipsen med risiko for at den sprekker føles jo ikke helt ok.

Nå vet jeg ikke hvordan det ser ut, men et alternativ kunne være at man monterer nye gulvbjelker mellom de gamle som man så fester innertaket i, og deretter når man river på overetasjen så er det bare å fjerne de gamle.

Det blir en himla masse vinkeljern, holder med skråskruer. Det er min vurdering.

Kjør en stor eske sponplateskruer 4,2x55 eller hva de pleier å være. PH2 bits. Beregn to skruer per planke og bjelke. Er du bekymret for at det ikke holder, beregn 4 skruer per planke og bjelke. Sett to fra hver side.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.