Skal senke tak i en leilighet som i dag har betongtak.
Det vil bli i gang, kjøkken og stue.
Spørsmålet er hvordan jeg skal lekte (tre) samt sette gipset.
Hadde tenkt å lekte med 45x45 i cc 30.
Som jeg har forstått det kan man lekte på litt ulike måter.
Noen fester hver lekt i taket?
Andre lager en ramme der noen fester lektene med vinkeljern mot rammen
Andre fester tynnere lekter (gles?) rett over rammen, noe som bygger 28mm mer. Her blir det enklere å legge elektriske ledninger da det er fritt oppover?
Hva blir best og enklest om man tar utgangspunkt i min planløsning?
Skal gipset settes i samme retning overalt? Hva blir eventuelt best ifølge planløsningen?
Det kommer jo litt an på hvor jevnt taket er i dag og hvor mye du er villig til å senke det. Betongdekker er sjelden helt plane og rette, så det beste er ofte å bygge en ramme langs veggene som du lodder inn vannrett.
Legg deretter trelekter (synes jeg er enklest) som du lodder av så de blir rette. Bruk trekiler om det blir avstand et sted.
Det spiller ingen rolle hvordan du legger skjøtene, men planlegg så det går åt minst mulig gipsplater. Bruk 90 brede plater så er de enklere å håndtere om du uansett skal ha 30 cc.
Jeg pleier alltid å bruke vanlige gipsplater og ikke takgips (som er vanskeligere å sparkle godt).
Vil du senke taket så lite som mulig og likevel ha plass til el, er høvlet 22mm virke tilstrekkelig, men da kan du få et tak som bølger seg om ikke betongen er plan.
Så finnes det en regel om brannsikkerhet som sier at taket ikke får falle ned ved brann, og at du derfor ikke får bruke plast/nylonplugger i taket, men hvor mange som følger den er en annen sak...
Kan jo legge til at hvis dere samtidig vil ha litt lydisolering fra etasjen over (hvis det finnes noen) så finnes det "lyddempingsregler" men fester i stål...
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.