Finnes det noen større ulempe ved å forskyve annenhver kortling ~40 mm i høyden i en yttervegg for å gjøre det enklere å skyve dem på plass?

/Dea

Det kommer jo an på hva kortlingene brukes til. Skal du ha dem som festepunkt for noe du skal spikre i dem, kan det jo bli problemer. Det kan jo også gjelde for innsiden i fremtiden. Det går jo an å holde oversikt over dette om man dokumenterer. Bæreevnemessig, nei. De fyller ingen funksjon i stenderverket uansett. Kreftene tas opp vertikalt og sidelaster og skjærkrefter fra vind tas opp av skiveeffekten når gips/osb kommer opp på innsiden.

Takk.
Nix, ingenting som skal festes men vil ha dem for stabilitet da jeg bygger stammens deler liggende og deretter reiser dem.

/Dea

Mikael_L
Strunt i kortlingene helt. Masse unødvendig jobb (både slitsomt å legge kortlinger og slitsomt å isolere etterpå), og det koster mye energi i oppvarming senere.

Hvis du vil ha stabilitet for seksjonene, spikrer du et bord tvers over på diagonalen på det bygde rammeelementet. Bordet tar du altså bort før du fortsetter med å panelere eller sette gips innvendig (avhengig av om bordet sitter på ut- eller innside).

• Liker
Joak og 2 andre
  • Laddar…
Om du ikke skal bruke dem til noe så skal du jo absolutt ikke bygge inn kuldebroer i ytterveggen.

Takk!

Hmm, det er nok jeg som er litt feig og ikke tør å fjerne kortlingene... må nok tenke om, mye arbeid å spare.

Om jeg setter en diagonalstøtte på innsiden vil denne måtte fjernes når utsiden er helt klar, tak + panel. Trenger jeg noen ekstra stag før jeg får på OSB? kommer til å legge innvendige 45-regler for å trekke strømmen helt innenfor dampsperren så det vil stå uten OSB en stund.

Nå er kortlingarna bortrationalisert. takk for inputen!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.