Regnet ut at det ville få plass til 5 hele huntonitpaneler på lengden i rommet. Nå viser det seg at jeg ikke kan gå ut fra målene på pakken da not og fjær ikke regnes med i lengden da de jo går inn i hverandre.

På den ene siden er det 1 cm mellom panel og vegg (begynte der), på den andre siden ble det 4,5 cm... med andre ord ble det ikke bra. Synes det er vanskelig å regne ut/få til et bra mønster... hvordan gjør man det? Tenkte å legge annenhver rad med hele bord, annenhver begynne med halv lengde, men dette går jo ikke nå. Vil jo at det skal se symmetrisk og pent ut. Kan tenke meg at jeg må kappe bord som f*** nå i starten av hver rad så det blir et trappemønster heller enn annenhver.

• Takramme-konstruksjon med isolasjon hvor en planke skal kuttes 600 mm kortere i neste rad, vist med piler og mål på bildet.
Träkyrka Träkyrka skrev:
Regnet ut at det ville få plass til 5 hele huntonitpaneler på lengden i rommet. Nå viser det seg at jeg ikke kan utgå fra målene på pakken da not og fjær ikke regnes med i lengden siden de jo går inn i hverandre

På den ene siden er det 1 cm mellom panel og vegg (begynte der) på den andre siden ble det 4,5 cm... med andre ord ble det ikke bra. Synes det er vanskelig å regne ut/få til et bra mønster... hvordan gjør man? Trodde jeg kunne legge annenhver rad med hele planker, annenhver begynne med halv lengde, men dette går jo ikke nå. Vil jo at det skal se symmetrisk og pent ut. Kan tenke meg at jeg må kappe planker som bare det nå i starten av hver rad så det blir et trapemønster snarere enn annenhver.
Om du setter hulkillist som taklist så kan det dekke 3cm glippe på hver side. Da blir det ingen skjevhet.

• Liker
Träkyrka
  • Laddar…
S Järnspett skrev:
[media]
Har sjekket alle videoer og instruksjoner om huntonit. Problemet gjenstår at første raden skaper et glipp på 4,5 cm. Føles feil å sage en tilpassingsbit på 2,5 cm som siste bit...

Det er ikke 600 X 1200 som en huntonit plate er, den er noen centimeter kortere i hver ende. Det gjelder da å sette en gitter slik at det passer. For å få det symmetrisk, må man regne ut hvordan starten er, det går ikke å tro at man kan starte med en hel plate, da blir det feil. Slå ut midten av rommet med snor eller mål. Først da er det mulig å få det riktig. Det skal være like stor plate i starten som slutten på første raden. Det blir å kappe ned første biten, og den delen som blir igjen, passer på starten av neste rad. Det kan bli at man må kappe en gang til, da blir det sagde ender på begge retninger, som det skal være, og langs veggene blir det 3 skruer eller spiker. Bare husk at med spiker skal det være et metallklips, og ved skruer blir det en hevelse i fjæren som må skjæres av, så det blir jevnt med kanten på fjæren, ellers får man ikke satt sammen platene. En passende måte å slå dem sammen er med en bit plate mot fjæren og en hammer.

Walle85
J jonaserik skrev:
Tenk bare på at med spiker skal det være et metallclips og ved skrue blir det en svulst ut i sponten som må skjæres, så det blir jevnt med kanten på sponten, ellers får man ikke sammen platene. Passende å slå sammen dem er med en bit platte mot sponten og en hammer.
Jeg forboret og forsenket hull for skrue i de platene jeg satte opp, løste problemet men tok litt lengre tid per plate sett til forberedelser (30+ sekunder ekstra).

J jonaserik skrev:
...Tenk bare på at med spiker skal det være et metallclips og ved skrue blir det en kul ut i noten som må skrapes, så det blir jevnt med kanten på noten, ellers får man ikke satt sammen platene. Passende for å slå sammen dem er med en bit plate mot noten og en hammer
Vi satte et huntonittak for et par år siden, testet først å skru, men det ble for mye mekk med kulen som du nevner i mdf-boarden. Gikk over til dykkertpistol og det var smidig med ubetydelig hevelse ved spikrene, som sagt viktig å slå sammen skjøtene ordentlig etter hvert.

Kjenner dog ikke igjen dette med metallclips, det var ingenting vi brukte. Kan du fortelle mer om det? Resultatet ble meget bra uansett, superraskt å sette med dykkertpistol.

Så angående originalspørsmålet, det er omtrent de samme prinsipper som når man legger gulv: sage av første bordet en bit og så ha en plan for hvordan man vil ha det overlappende mønsteret så det ser passende ut. Unngå å ha altfor korte biter mot veggen, minst 20 cm. Vi kjørte ca 35 cm forskjøvne skjøter, det fungerte bra og ser pent ut.

• Liker
Träkyrka
  • Laddar…
Jepp det heter panelclips og finnes i litt forskjellige utførelser og skyves inn i sponten, spikeren havner da utenfor platen. Når man slår i spikeren er det bra å purre (med et dorn dytte spikeren litt lenger inn). Når neste plate kommer dit så er den myk og presser seg inn. Fungerer ganske bra faktisk uten noen svulst i platene.

Edit. er det et langt rom så ikke sett platene på langs men tvers over den korte delen, det ser ikke bra ut med iåmgrandigt tak.

Walle85 Walle85 skrev:
Jeg forborret og forsenket hull for skruer i de platene jeg satte opp, løste problemet men tok litt lengre tid per plate sett til forberedelser (30+ sekunder ekstra).
Opplevde ingen problemer med å få sammen de platene jeg satte opp.
H Harald Blåtumme skrev:
Vi satte opp et huntonittak for et par år siden, testet først å skru men ble for mye mekk med hevelsen som du nevner i mdf-platen. Gikk over til dykkertpistol og det var smidig med ubetydelig hevelse ved spikrene, som sagt viktig å slå sammen skjøtene ordentlig etter hvert.

Kjenner imidlertid ikke igjen dette med metallklips, det var ikke noe vi brukte. Kan du fortelle mer om det? Resultatet ble veldig bra uansett, supersnabbt å sette med dykkertpistol.

Så angående originalspørsmålet, det er omtrent de samme prinsippene som når man legger gulv: sage av første planken en bit og deretter ha en plan for hvordan man vil ha det overlappende mønsteret så det ser passe ut. Unngå å ha allfor korte biter mot vegg, minst 20 cm. Vi hadde ca 35 cm forskjøvne skjøter det fungerte bra og ser pent ut.
Tenkte ikke på at det var noe problem å få sammen platene... man kan jo synes at det skulle stå i monteringsanvisninger å slå dem sammen. Kanskje kan få dem sammen en millimeter til, kanskje gjør mye på sluttresultatet. Mange småting å tenke på som amatør 😅

Takk for gode tips @jonaserik det tar jeg med meg til et ganske nærliggende huntonitprosjekt - i akkurat et veldig langsmalt rom. Ikke tenkt på det i det hele tatt! Også dette med panelclips, må bare forstå hva som skulle være vitsen med det siden det funket så bra å bare spikre opp uten. Joda, det krevde en hel del banking her og der og disse clipsene skaper kanskje et passe lite glipp så det glir sammen lettere? Bare en hypotese. Men takk for bra input man lærer så lenge man lever :-)

J jonaserik skrev:
Jepp det heter panelclips og finnes i litt forskjellige utførelser og skyves inn i sponten, spikeren havner da utenfor platen. Når man slår i spikeren er det lurt å purre (med et dorn dytte inn spikeren litt til) den. Når neste plate kommer dit er den myk og presser seg inn. Fungerer ganske bra faktisk uten noen svulst i platene.

Edit. er det et langt rom så sett ikke platene på langs, men tvers over kortsiden, det ser ikke bra ut med iåmgrandigt tak
Har vært vanskelig å bestemme seg for hvilken retning panelet skal legges. Noen sier langs med rommet, andre langs med lyset osv. At det ikke ser bra ut med langrandig var noe nytt.

@Träkyrka : ja det er akkurat som når man legger gulv, får man en glipe så har det en tendens til å eskalere på slutten og man får et h-e. Gjort denne feilen med gulv... rive opp og legge om er ikke morsomt.

• Liker
Träkyrka
  • Laddar…
Har skjøvet opp lignende tak med klammer, det syntes jeg fungerte bra og gikk ganske fort

H Harald Blåtumme skrev:
Takk for bra tips @jonaserik det tar jeg med meg til et ganske nærliggende huntonitbygge - i nettopp et meget langsmalt rom. Ikke tenkt på det i det hele tatt! Også dette med panelclips, må bare forstå hva som skulle være poenget med det siden det fungerte så bra å bare spikre opp uten. Joda, det krevdes en del banking her og der og disse clips kanskje skaper et passelig lite glipp så det glir lettere sammen? Bare en hypotese. Men takk for bra input man lærer så lenge man lever :)
Med skrue/spiker så er det totalstopp å skyve en plate, men clips så går det bra å skyve noen millimeter. Med huntonit og andre plater så må de sammen til 100 % ellers kommer taket til å begynne å svinge eller slå helt feil. Når du skal begynne så skal du måle ut absolutt 90 grader og snor slå en linje som du kan gå etter med en kant på en plate. Det er ikke sikkert at vegghjørnene er i 90 og begynn ikke å tro det, da blir det feil i hele taket
Det går bra å bruke bygningsmester vinkel for å få eksakt 90 grader, søk bare Byggmester vinkel så har du alt hvordan det skal gjøres.

• Liker
Harald Blåtumme
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Med skrue/spiker så er det totalstopp å skyve en plate, men med klips går det fint å skyve noen millimeter. Med huntonit og andre plater må de være helt på plass, ellers vil taket begynne å bevege seg eller bli helt ustabilt. Når du skal begynne, må du måle ut nøyaktig 90 grader og bruke en snor for å lage en linje som du kan følge med kanten på en plate. Det er ikke sikkert at hjørnene i rommet er 90 grader, så ikke tro det, for da blir det feil i hele taket. Det er fint å bruke byggmester-vinkel for å få eksakt 90 grader; bare søk etter Byggmester-vinkel, så har du alt du trenger for å gjøre det riktig.
Målte ut en cm fra veggen på hver side, så slo jeg en snor mellom disse. Denne linjen, som går langs den lengste veggen, hadde jeg tenkt å følge. Jeg kommer antagelig til å snorslå et par linjer under leggingen for å være sikker på at det blir helt rett. Men ved å følge linjen, tror jeg det går fint at platene ikke går helt i 100%, siden jeg følger linjen. På rommets kortsider skiller det en cm, men jeg tror det er forsumbart siden det ikke vil synes med en tapp på en cm langs en 6 meters vegg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.