Hei!
Jeg har et lite spørsmål.. Holder på å sette lister på mitt skråtak med 27 graders vinkel som går opp i vanlig plan vinkel samtidig som den er 90 grader. Mitt problem er hvilke vinkler jeg skal ha på gjærsagen. Har forsøkt med 45 på platen og 13.5 på bladet, men jeg får det ikke til.
Holdt på en stund og nå vurderer jeg hjørneklosser?? Men vil ikke gi opp riktig ennå.
Takk på forhånd.
Jeg har et lite spørsmål.. Holder på å sette lister på mitt skråtak med 27 graders vinkel som går opp i vanlig plan vinkel samtidig som den er 90 grader. Mitt problem er hvilke vinkler jeg skal ha på gjærsagen. Har forsøkt med 45 på platen og 13.5 på bladet, men jeg får det ikke til.
Holdt på en stund og nå vurderer jeg hjørneklosser?? Men vil ikke gi opp riktig ennå.
Takk på forhånd.
Det finnes en variant på smygvinkelen som automatisk tar frem halve vinkelen: http://virutex.com/anglecopiertc133r.aspx. Veldig enkel å bruke.
(Jeg kjøpte en slik for et par hundrelapper på Theofils, men de selges sikkert på flere steder).
(Jeg kjøpte en slik for et par hundrelapper på Theofils, men de selges sikkert på flere steder).
Hultafors har en rød variant. http://www.lundqvist.se/visa_produkt.asp?nr=44739
Jepp, samme greie, og er enklere å få tak i enn Virutexen. Grunnen til at jeg valgte den sistnevnte er først og fremst at "halv-vinkel-anslaget" er justerbart og lengre enn på Hultaforsen, noe som gjør det litt enklere å få til riktig vinkel på sagen. Hvor stor praktisk betydning det har vet jeg ikke, for jeg har ikke testet Hultafors varianten. De pleier å lage vettige saker...Fnularn skrev:
Fikk tak i en vinkelstiller på Jula (liten rød sak i plast) som viser riktig vinkel. Deretter fikk jeg bedre resultat. Men enkelte vinkler gikk rett og slett ikke sammen fordi vinkelen gjorde at listene som skulle møtes hadde ulike hellinger. Det fører til skygger over og i underkant av listen. For å minimere dette sagde jeg til firkantblokker i tre og laget et enkelt mønster, pusset og malte. De ble nesten like bra som de man kjøper på Bauhaus for 250 kr paret. Problemet er at det er utrolig vanskelig å lage blokker til ytterhjørner hvis man ikke har båndsag eller lignende.
Mvh Mate
Mvh Mate
Klikk her for å svare