Dessuten beveger ikke OSB seg om den er korrekt montert (altså med luftspalte rundt om) uten den endrer kun størrelse etter luftfuktigheten.
Ettersom OSBen har større fuktbevegelser enn gipsen kan platene sprekke og veggene slå seg. Det finnes en grunn til at gipsprodusentene ikke godkjenner OSB, Plywood osv i deres veggtyper. Firmaet jeg jobber på har kjempe store problemer med vegger bygget opp av OSB og gips for eksempel slo de fleste veggene på politihuset i Karlstad seg så mye at gipsen måtte fjernes og OSBen spores.
Hvilken størrelse på klamme er passende for plast (og vindpapp) fungerer det å bruke type 13/8? Eller trenger jeg en ny pistol som klare litt bredere klammer?
Hvilken størrelse på klammer er passende for plast (og vindsperre) fungerer det å kjøre med type 13/8? Eller trenger jeg en ny pistol som kan håndtere litt bredere klammer?
Det fungerer bra. Jeg har nok mest brukt Rapid 13/6 tror jeg. Plast/vindduk går uansett som regel i stykker før klammeret kryper ut, så lengre enn 6 mm klammer tror jeg ikke er til noen nytte. Men neppe noe problem heller, eventuelt litt mer slitsomt å dra ut om man skulle trenge det.
Slik ser det ut i mitt tak.
Klamrene sitter tett, ellers går det jo direkte hull i folien ved oppsettingen pga dens vekt.
Og over hver klammer sitter en bit tape som tetning (de blå firkantene).
Det er jo ingenting som klemmer folien der oppe over spikerslagene.
Om jeg noen ganger har hatt litt problemer med at folien skal holde, at klammeret ikke bare skal gå gjennom, så har jeg først satt en liten bit ÅB-tape på folien og deretter stiftet med stiftepistolen, da holder det for betydelig mer.
Om jeg noen ganger har hatt litt problemer med at folien skal holde, at klammeret ikke bare skal gå gjennom, så har jeg først satt en liten bit ÅB-tape på folien og så skutt fast med stiftepistolen, da holder det for betydelig mer.
Her er det definitivt motsatt:
Tape-bitene er satt på etter klammeringen.
Det var for øvrig dyktige polske snekkere som gjorde jobben (ansatt av en svensk byggmester).
Her er det definitivt motsatt: Teipbitene er satt på etter klammeringen.
Ja det også.
Jeg mente bare der det på et enkelt sted, av spesielle grunner, er vanskelig å få folien til å holde. Det kan f.eks. være der isolasjon tynger ned eller i et hjørne eller så. Og i begynnelsen av en utrulling da det er lett å komme til å rive ned hele sjablongen.
- Da er det fint om plasten sitter litt hardere fast = litt tape før klammeren.
Jeg var nok litt overambisiøs og klippet mindre firkanter av glasslokk som jeg stiftet fast over plasten (i stedet for tape). Fungerte kjempebra og plasten revnet ikke i det hele tatt...
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.