Hei,
Har lest og lest nå men har fortsatt spørsmål...
Har ell kaldgarasje som jeg skal isolere. Tenkte 120 mm glassull, 0,2 mm dampsperre, OSB og så gips.

Nå til spørsmålene...
1. Kan jeg feste dampsperren med stiftemaskin? Har ingenting å klemme den fast med da garasjen allerede er reist.
2. Når jeg setter fast OSB-en og gipsen vil jeg jo punktere dampsperren, gjør det ingenting?
Takk på forhånd...

• Liker
megason
  • Laddar…
Skal du ikke ha garasjen oppvarmet året rundt så bør du ikke ha dampsperre, men det vet du kanskje?

Du bør følge produsentens anvisninger for montering. For den plasten jeg kjøpte, ble det angitt at pappspiker var ok uten videre tiltak, og at hvis man stiftet opp plasten, skulle man teipe over hver stift.

På spørsmål 2 svarer jeg at jo, det gjør det.

Vi stifter alltid opp plasten med stifter og prøvetrykker deretter leilighetene. Vi kommer ned til 0.11L/s per m2. Kravet for passivhus er på maks 0.30L/s per m2. Så jeg synes det har blitt litt av en hysteri rundt dette med oppsett av plasten. Det virker som produsentene prøver å prakke på oss en masse unødvendige tilbehør.

• Liker
mångstekta
  • Laddar…
Hei,

Kan nok med 99 % sikkerhet si at man bruker stifter overalt når det gjelder "fukt"sperren...

Så vet jeg at noen eldre snekkerkarer stiller spørsmål ved fuktsperren, om den trengs eller ikke... For jeg er ganske sikker på at det er veldig få som har sett en fuktsperre (tenotät eller lignende) på gamle hus. Visse mener at man bygger "inn" fukten .. Skulle vært gøy å se en test med ulike alternativer ... Kanskje vindsperre i stedet?

Hefte på du... klemskjøt = tett skjøt.
Platen klemmer plasten på lekten.
Og det er ingen idé å sette mange klammer, sett slik at det sitter oppe, sett deretter på platen.

Mikael_L
JOW skrev:
Hefter på du... klæmskjøt = tett skjøt.
Platen klemmer til plasten på lekten.
Og det finnes ingen grunn til å sette mange binders, sett så det sitter oppe, sett deretter platen.
Jeg trenger ikke skrive noe, JOW skrev akkurat alt jeg selv mener i saken. :)

+1 som man pleier å skrive. :cool:

Vær bare forsiktig så du ikke "river" opp større hull når plasten vel er heftet opp.

En presisering til svaret mitt på spørsmål 2:

Normalt når man setter opp OSB + gips, bryr man seg ikke om hvor stenderne er når man monterer gipsen, men den blir for det meste festet bare i OSB-platene.

Med din konstruksjon ville jeg råde deg til å IKKE gjøre det slik, men i stedet være nøye med at hver skrue går i stenderne, også de som fester gipsplatene.

eller enda enklere. bruk riktig lengde på gips-treskruen så trenger du ikke bekymre deg.

• Liker
kanonkula
  • Laddar…
Og påbyggingstipset til injonil's tips:

Kapp til den første gipsplaten til en bredde på 60 cm, så slipper du å sparkle innvendige hjørner og du får platene overlappende.

• Liker
boper1
  • Laddar…
zsimpey: 25mm?

S
hva er gips og hva er osb tykt??
zsimpey
nei sats på å ha kontroll på reglene

• Liker
henrikrei
  • Laddar…
Stickan56
injonil skrev:
Et tydeliggjøring til mitt svar på spørsmål 2:

Vanligvis når man setter OSB + gips bryr man seg ikke om hvor stenderne er når man monterer gipsen, den blir for det meste festet bare i OSB-platene.

Med din konstruksjon ville jeg råde deg til IKKE å gjøre slik, men i stedet være nøye med at hver skrue går i stenderne, også de som fester gipsplatene.
Man skal alltid bare skru gipsen i stenderne for at gipsen ikke skal påvirkes av OSBens bevegelser. Dette for å unngå at gipsen sprekker.

A
Og så kommer noen og skrur opp en mollys og så er det hull i plasten...

Nei, så nøye er det neppe.

Rustfrie stifter kan dog rekkes.

Hmm, meg gjør det ingenting om de ruster, plasten sitter jo på uansett, eller misforstod jeg deg?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.