Står overfor å legge inn bud på en BRF, ordentlig oppussingsobjekt fra 30-tallet (betong/steinhus), der jeg under visningen så at det var flere sprekker i veggene. De verste var vel kanskje 1,5 meter sammenhengende sprekk og 1-3 cm bred. Det fantes også flere "mindre" sprekker i leiligheten. Sprekkene, de jeg kunne se, finnes innenfor de rødmarkerte områdene på plantegningen, de verste sprekkene var innenfor det store området, sprekkene forekom fra begge sider, så å si. Ikke umulig at det finnes flere sprekker bak garderober eller der man ikke kommer til å se.
Se bilder:
I følge megleren påligger det andelseieren å utbedre dette, dvs. det er ikke noe som foreningen har noe ansvar for.
Jeg tror at det er noen type setningsskader. Er disse sprekkene tegn på noe vesentlig mye verre problem i bygningen? Eller er det å vurdere som mer av kosmetisk karakter?
Noen som sitter inne med noen kloke tanker og ideer angående dette?
Ifølge megleren er det opp til andelseieren å utbedre dette, dvs. det er ikke noe som borettslaget har ansvar for.
De der sprekkene er ikke noe en andelseier kan reparere varig. De tyder på at noe med grunnleggingen eller bjelkelaget trenger utbedring. Bygges det et sted i nærheten av eiendommen? Har det skjedd noen grunnvannssenkninger i området? Kanskje noen tunnelbygging?
Dette burde borettslaget virkelig gjøre noe med. Tar de ikke ansvar, ville jeg sett meg om etter et annet objekt. For med så store sprekker og med den vinkelen de har (som også "fahlis" skriver om) er det noe "alvorlig" på gang. Det er mulig å reparere, men risikoen er veldig stor for at de kommer tilbake ganske raskt hvis man ikke utbedrer årsaken, noe som burde være foreningens ansvar.
Tror ikke at det bygges i direkte tilknytning sånn, det finnes et hus fra 50-tallet som er bygd tett inntil denne eiendommen. Leiligheten har vært innen samme "familie", typ siden den ble bygd, så mulig at disse sprekkene har vært der veldig lenge.
Tenker også som så, at om borettslaget må ta tak i dette, høres det også ut som en relativt kostbar historie tenker jeg?
Men hva er risikoen, bortsett fra at sprekkene dukker opp igjen etter en stund? Hvor ille kan det gå i verste fall?
Når man utreder en sånn sprekkdannelse så pleier man å finne ut når det har skjedd og hvor raskt det har gått gjennom intervjuer. Deretter følger man opp med måleprogram for å se om det fortsatt beveger seg eller har stoppet opp. Ofte er det setninger i grunnen, mange nyere tilfeller skyldes de lave grunnvannsnivåene. Tiltak kan koste millioner og det er foreningen som er ansvarlig. Jeg ville unngått dette objektet som pesten...
Når det er et objekt med en grunnleggende feil, pleier det ofte å være en drøss av budgivere som enten ikke har oppdaget feilen eller ikke forstår omfanget av den. Teknisk feil altså. Feil beliggenhet eller feil pris pleier folk å ha bedre kontroll på.
Stor sannsynlighet for at sluttsummen ikke vil reflektere risikoene ved kjøpet altså. Jeg ville muligens holdt et øye med budgivningen og kastet inn et skambud om ingen andre byr, men ellers ville jeg avstått.
P.s. videre - meglere og selgere pleier heller ikke å være så interesserte i å diskutere feil, men dumper mer enn gjerne objektet på noen som ikke "krangler". Så det er ikke så stor mening i å bruke energi på å dvele ved det heller.
Objektet er i første etasje, så det er usannsynlig at noen har revet noe under.
Men det høres risikabelt ut med dette, selv om det nå ligger på foreningen, føles det som en enorm kostnad å få orden på, og til syvende og sist føles det som at det kanskje kan reflekteres i månedlige avgifter, som du hempularen indikerer til.
Det kan også hende at sprekkene har vært der i 30-90 år uten å bli verre, men det er jo høyst uklart. Utredningsmessig føles det som en tidskrevende oppgave som ikke vil bli gjort før en eventuell budgivning starter. Prisen er relativt lav for objekt i det området, gitt renoveringsbehovet.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.