Helt unødvendig å klage over besiktelsen nå når det har gått over to år, men det er tydelig å se på malingen ved listen at det gapet under veggen i overetasjen var der ved besiktigelsen. Jeg kan jo nå med fasiten i hånden bare ønske at dette hadde blitt lagt merke til ved vår besiktigelse.
...Eller at jeg, min dust, hadde forstått hva som stod på litt tidligere >:( ...jaja det er lett å være etterpåklok.
 
Du får vel se det som at du har blitt en erfaring rikere og trøste deg med tanken på at det kunne ha vært verre! :-/

Ingen ulykke har jo skjedd, og å rette opp feilen ser jo ikke ut til å være så komplisert eller dyrt i dette tilfelle. En skjult fukt eller muggskade på grunn av tidligere eiers feilaktige renovering hadde nok vært verre å rammes av..... ;)

/Ingeniøren
 
Takk, det ER faktisk litt trøstende. Humøret angående dette skifter litt men det er ingenting å gråte over uten aktivt prøve å rette opp i alt er nok det beste.
 
Han oppsakttade 5000-10000 kr. Høres det rimelig ut synes dere?
Kanskje er rimelig for selve bygningsarbeidet, men som du sier det kommer i tillegg maling og evt. andre overflatearbeider.

MEN, tenk også på at dette er en endring av bærende deler!

Du må gjøre en byggemelding, antagelig engasjere en kvalitetsansvarlig. Og du må engasjere noen som beregner at den planlagte bjelken er tilstrekkelig. Akkurat det kanskje er en trivialitet, men ikke glem at den skal legges opp på noe, og det kan evt. være vanskelig å avgjøre kvaliteten på oppleggspunktene før man har begynt å rive.

Byggemeldingen vil vel koste noen tusenlapper, det samme for en KA og ingeniørberegning.
 
Planen er nå at jeg har snakket med en ingeniør som skal komme og beregne og jeg skal forsøke å finne en bedrift som skal gjøre selve jobben så snart som mulig så de kan gi et kostnadsforslag. Har som sagt snakket med bygningsetaten så byggemeldingen ligger på "to do-listen". Nytt for meg var kvalitetsansvarlig. Kan noen forklare? Når trengs det, hva slags person er det etc.?
 
Kvalitetsansvarlig, KA, er en person som har ansvar for at de kravene som finnes i ulike lover blir fulgt på ditt bygge.
Dette står i plan- og bygningsloven (PBL): 9kap. 13 § For slike byggtiltak som er angitt i 8kap 2 § første ledd:"Minst tre uker før arbeidene starter skal byggherren sende en melding til bygningsmyndighetene (byggemelding), hvis arbeidene gjelder:
3. "slike endringer av en bygning som berører konstruksjonen av de bærende delene eller som vesentlig påvirker dens planløsning,

og som krever byggemelding samt for slike rivinger som skal følge en riveplan skal en kvalitetsansvarlig utpekes av byggherren.
Det kan være en uavhengig KA, entreprenøren som gjør jobben eller konstruktøren som regner.
Men sjekk med bygningsmyndighetene hva de krever av deg... dette er jo et lite tiltak!
Her kan du lese hele PBL:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870010.HTM
Om du ikke har noe annet fore ;)
 
Lovet jo å holde dere oppdatert....
Det har ennå ikke skjedd noe avgjørende. Ikke hørt noe fra megleren eller de forrige eierne.
Jeg har via tips kontaktet et byggefirma som skal være bra, så det kommer en fyr og ser på elendigheten senere i dag. Det som jeg har kommet på kan skape trøbbel er at vi har spent vev i takene, så man vil ikke stemple opp på annet sted enn i "boksen" i taket. Kan kanskje bli et problem å få plass til stempler og den nye bjelken, men det skal jeg diskutere med fyren som kommer i dag.
Jeg har også tenkt å forsøke å snu dette til noe litt positivt ved å forsøke å benytte anledningen til å trekke VP-rør i boksen og opp gjennom taket til veggen ovenfor i overetasjen. Det var jo i overetasjen jeg egentlig holdt på, og da kan jeg få TV og nettverk i veggen mellom de rommene, noe som hadde vært mye vanskeligere om jeg ikke hadde gjort dette inngrepet. Ikke helt sikker på at det går å løse ennå, men det ville vært et klart pluss.
 
Nå har det endelig skjedd litt mer i denne saken....

Megleren har kontaktet de forrige eierne og påpekt feilen. Han sa til dem at han skulle avvente tilbudet, som jeg venter på fra byggmesteren, og komme tilbake. Han sa dog til meg igjen at om de setter seg på bakbena blir det trolig vanskelig å få rett ettersom det er så billig å reparere. Noen som har noen refleksjon om det?
Dette med at det egentlig gjelder forskjellen mellom husets verdi om feilen var kjent og det som vi faktisk ga for huset, hvordan fungerer det? Hvem kan/skal gjøre en slik vurdering i så fall?

Megleren hevder også gang på gang at han synes det er takstmannens feil og at det burde gå an å få det prøvd til tross for at det har gått over to år. LyckeK, finnes det noen sjanse til dette?
 
Om noen er interessert så gir jeg litt info om utviklingen i denne saken.

Det store som har skjedd er at jeg har revet litt på kjøkkenet der en annen vegg er fjernet og konstatert at den skal være bærende, og det er like ille gjort der som i stuen. Det knaker bl.a. betydelig hvis man går på gulvet rett ovenfor.
Vi har nå fått klarhet i hvordan han har gjort på kjøkkenet, og man kan nok anta at det er gjort på samme måte i stuen. Han har renset overflaten slik at de stående plankene var blottlagt. Deretter har han tatt to 7 tommers bjelker og spikret en på hver side. Én har han festet med et vinkeljern, og én har en ny stående bjelke som støtte. Når bjelkene var spikret på plass, var det bare å sage ut hullet på innsiden. Raskt, enkelt og helt feil!!!! >:(
Når jeg legger mitt vater, som er 1800 mm, langs bjelken så svikter den som en banan med ca 7 mm på midten.
Hvis man måler litt på boksen i taket i stuen, kan man gjette seg til at samme dimensjoner er brukt der også, men spennet er mye større.
De problemene som gjenstår er bare juridiske, så jeg tror jeg legger ut en ny tråd der. Jeg legger en lenke her når jeg har gjort det for ev. interesserte.
 
Asterix skrev:
Megleren hevder også gang på gang at han synes det er takstmannens feil og at det burde gå an å få det prøvd selv om det har gått over to år. LyckeK, finnes det noen sjanse til dette?
NEI... dessverre er årsgrensen klar, forsikringsselskapet som håndterer saken da takstmannen er forsikret, vil avvise saken!
 
Takk igjen LyckeK! Jeg hadde den følelsen selv.
 
O
Prøver å følge fortsettelsen på dette men lenken funker ikke for meg...

Asterix skrev:
[lenke]

Her postet jeg mine juridiske bryderier.....

Takk til alle på forumet som har hjulpet meg med dette ::)
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.