12.822 lest ·
28 svar
13k lest
28 svar
Setning, stort eller lite problem?
Side 1 av 2
Jeg har oppdaget at gulvet har begynt å gi etter på overetasjen rett over der forrige eier fjernet en vegg. Her er situasjonen:
Huset er av typen: kjeller + to etasjer, stor pipe i midten og bygget i 1931. På den nordlige delen var det i første etasje fra starten av to rom delt av en stående plankevegg. I etasjen over var det et stort rom. Forrige eier bestemte seg for å gjøre det motsatt, noe som ga en stor stue i første etasje med en stor åpen portal i midten med ca. 30 cm vegg igjen på begge sider. Han kuttet av planken et stykke ned fra taket og bygde dem inn. I andre etasje bygde han en skillevegg slik at det ble to soverom.
Er nå i gang med å renovere i et av soverommene i overetasjen, og ser nå at det har begynt å gape mellom gulvlisten og gulvet. Som mest kanskje en cm eller litt mer. Gulvet har altså begynt å gi etter på grunn av at ingen forsterkning ble gjort da veggen ble fjernet i underetasjen. I underetasjen er det imidlertid ingen synlige tegn på svikt. Den nyere veggen i overetasjen har nå så lite (ingen) støtte at den mer henger, noe som kan sees hvis man ser på taklisten.
Jeg kan se at det har sviktet også før vi kjøpte huset på malingen, men også at det har sviktet mer siden listen i et av rommet ble malt sist. At vi har hatt en stor bokhylle mot denne veggen har nok ikke forbedret situasjonen.
Ok, spørsmålene:
Hvor bekymret bør jeg være? Det som har skjedd har skjedd over 4-5 år, så det går jo ikke fort.
Bør jeg klage til den tidligere eieren? Det kan jo hende at jeg vil selge huset senere, og da må jeg stå ansvarlig.
Hvis jeg skal gjøre noe med det, sette I-bjelke liggende på stående limtrebjelker eller noe, kan man bare stoppe det som har satt seg eller kan man til og med presse tilbake skaden?
Utrolig takknemlig for svar!
Asterix
Huset er av typen: kjeller + to etasjer, stor pipe i midten og bygget i 1931. På den nordlige delen var det i første etasje fra starten av to rom delt av en stående plankevegg. I etasjen over var det et stort rom. Forrige eier bestemte seg for å gjøre det motsatt, noe som ga en stor stue i første etasje med en stor åpen portal i midten med ca. 30 cm vegg igjen på begge sider. Han kuttet av planken et stykke ned fra taket og bygde dem inn. I andre etasje bygde han en skillevegg slik at det ble to soverom.
Er nå i gang med å renovere i et av soverommene i overetasjen, og ser nå at det har begynt å gape mellom gulvlisten og gulvet. Som mest kanskje en cm eller litt mer. Gulvet har altså begynt å gi etter på grunn av at ingen forsterkning ble gjort da veggen ble fjernet i underetasjen. I underetasjen er det imidlertid ingen synlige tegn på svikt. Den nyere veggen i overetasjen har nå så lite (ingen) støtte at den mer henger, noe som kan sees hvis man ser på taklisten.
Jeg kan se at det har sviktet også før vi kjøpte huset på malingen, men også at det har sviktet mer siden listen i et av rommet ble malt sist. At vi har hatt en stor bokhylle mot denne veggen har nok ikke forbedret situasjonen.
Ok, spørsmålene:
Hvor bekymret bør jeg være? Det som har skjedd har skjedd over 4-5 år, så det går jo ikke fort.
Bør jeg klage til den tidligere eieren? Det kan jo hende at jeg vil selge huset senere, og da må jeg stå ansvarlig.
Hvis jeg skal gjøre noe med det, sette I-bjelke liggende på stående limtrebjelker eller noe, kan man bare stoppe det som har satt seg eller kan man til og med presse tilbake skaden?
Utrolig takknemlig for svar!
Asterix
Medlem
· Västra Götaland
· 545 innlegg
Ved å fjerne restene av den veggen som forrige eier lot være igjen og erstatte med en limtrebjelke kan du trygt presse tilbake bjelkelaget.
Ble du informert ved kjøpet om at selgeren hadde tatt ned en bærende vegg? - Hvis ikke, kan det være en skjult feil som selger er ansvarlig for å rette opp!
Jeg tror ikke du trenger å være akutt bekymret, men slipp ikke inn noen i soverommene i andre etasje... spøk til side, så bør du utbedre dette så snart som mulig.
Ble du informert ved kjøpet om at selgeren hadde tatt ned en bærende vegg? - Hvis ikke, kan det være en skjult feil som selger er ansvarlig for å rette opp!
Jeg tror ikke du trenger å være akutt bekymret, men slipp ikke inn noen i soverommene i andre etasje... spøk til side, så bør du utbedre dette så snart som mulig.
Takk for svaret!
Så her er det: Vi visste jo at han hadde tatt ned veggen, men vi antok at det var gjort på riktig måte. Da jeg pusset opp i stuen, byttet jeg faktisk noen plater i selve "smygen" i hvelvet og så da at det ikke lå noen bjelke. Jeg angrer nå på at jeg ikke reagerte kraftigere på dette, men jeg har lært mye om bygging siden da.
To ting motvirker å begynne å rive og ordne opp i det hele akkurat nå. Stuen er det eneste rommet som faktisk begynner å bli ferdig. Mye min egen feil at jeg ikke tok det med veggen mer på alvor, men likevel surt og at jeg har en datter på 3 uker.
Tror dere det regnes som en skjult feil? Jeg hater å begynne å prosessere sånt her, men bedre det enn at vi må stå for smellen.
Så her er det: Vi visste jo at han hadde tatt ned veggen, men vi antok at det var gjort på riktig måte. Da jeg pusset opp i stuen, byttet jeg faktisk noen plater i selve "smygen" i hvelvet og så da at det ikke lå noen bjelke. Jeg angrer nå på at jeg ikke reagerte kraftigere på dette, men jeg har lært mye om bygging siden da.
To ting motvirker å begynne å rive og ordne opp i det hele akkurat nå. Stuen er det eneste rommet som faktisk begynner å bli ferdig. Mye min egen feil at jeg ikke tok det med veggen mer på alvor, men likevel surt og at jeg har en datter på 3 uker.
Tror dere det regnes som en skjult feil? Jeg hater å begynne å prosessere sånt her, men bedre det enn at vi må stå for smellen.
Medlem
· Västra Götaland
· 545 innlegg
Gratulerer til datteren!!! 
Dette er jo ikke noe som er dyrt å utbedre, men det tar jo litt tid og forårsaker rot i mellomtiden.
Kontakt en konstruktør og gi ham så mye info som mulig, så får han gjøre en vurdering av situasjonen.
Men anmeld skriftlig til kjøperen hva du har oppdaget og be om å få komme tilbake til hvordan du ønsker å håndtere saken. Har du utført en overdragelsesbesiktigelse, bør du også informere ham om hva du har funnet... tiden for å kreve ansvar av besiktigelsesmannen er to år, men av selger kan du kreve ansvar i 10 år.
Hvis du ikke gjør noe, så kan kanskje stuen være det som mest av alt ser ut som en katastrofe om en stund...
Dette er jo ikke noe som er dyrt å utbedre, men det tar jo litt tid og forårsaker rot i mellomtiden.
Kontakt en konstruktør og gi ham så mye info som mulig, så får han gjøre en vurdering av situasjonen.
Men anmeld skriftlig til kjøperen hva du har oppdaget og be om å få komme tilbake til hvordan du ønsker å håndtere saken. Har du utført en overdragelsesbesiktigelse, bør du også informere ham om hva du har funnet... tiden for å kreve ansvar av besiktigelsesmannen er to år, men av selger kan du kreve ansvar i 10 år.
Hvis du ikke gjør noe, så kan kanskje stuen være det som mest av alt ser ut som en katastrofe om en stund...
Helt utrolig. Kom på i ettertid at jeg glemte å presisere noen spørsmål, men det gjør jo ingenting når det finnes folk på dette forumet som kan svare på uspurte spørsmål uansett. Takk takk for det gode svaret.
Jeg ser at besiktigelsen ble gjort 040212. Bør jeg kontakte besiktigelsesmannen uansett? De to årene har jo nettopp gått ut. Jo mer jeg tenker på det, desto mer ligger jo ansvaret på forrige eier.
Jeg tror uansett at jeg har bedre oversikt over situasjonen nå......
Jeg ser at besiktigelsen ble gjort 040212. Bør jeg kontakte besiktigelsesmannen uansett? De to årene har jo nettopp gått ut. Jo mer jeg tenker på det, desto mer ligger jo ansvaret på forrige eier.
Jeg tror uansett at jeg har bedre oversikt over situasjonen nå......
Medlem
· Västra Götaland
· 545 innlegg
Bruk, om ikke annet, besiktigelsesmannens kunnskaper - appellere til hans gode sider - selv om han ikke lenger har noe ansvar...
Da problemene var dekket med panel, kunne ikke besiktigelsesmannen konstatere feilen uten "destruktive inngrep" og da faller det ikke på hans ansvar - men på selgeren som har "skjult feil".
Nå skal jeg ut og besiktige - og jeg kommer til å holde øynene åpne etter revne bærende vegger!!!
Da problemene var dekket med panel, kunne ikke besiktigelsesmannen konstatere feilen uten "destruktive inngrep" og da faller det ikke på hans ansvar - men på selgeren som har "skjult feil".
Nå skal jeg ut og besiktige - og jeg kommer til å holde øynene åpne etter revne bærende vegger!!!
Det er vel tvilsomt om kontrolløren virkelig trenger å "dykke" inn i veggene.
Inngrep i de bærende delene krever vel fortsatt byggetillatelse om jeg ikke tar feil. Arbeidene skal da godkjennes av en kvalitetsansvarlig. Er det gjort før de nye byggereglene, så skulle bygginspektøren godkjenne. Så det er feil uansett. Og sannsynligvis snakk om rene ulovligheter.
Inngrep i de bærende delene krever vel fortsatt byggetillatelse om jeg ikke tar feil. Arbeidene skal da godkjennes av en kvalitetsansvarlig. Er det gjort før de nye byggereglene, så skulle bygginspektøren godkjenne. Så det er feil uansett. Og sannsynligvis snakk om rene ulovligheter.
Akkurat som LyckeK rådet meg har jeg vært i kontakt med en bygningsingeniør. Han sier akkurat som du poiu at det nok er snakk om rene ulovligheter. Et slikt inngrep i bærende konstruksjon krever byggetillatelse, og jeg tør vedde de siste stående plankene i stuen på at det ikke finnes noen slik. Han sa dessuten at denne typen brudd på byggetillatelseregler som setter folks sikkerhet i fare, er virkelig alvorlig.
Jeg har ikke full kontroll på reglene akkurat nå, men takstmannen skulle kanskje ha sjekket med byggesaksavdelingen da han fikk vite at den veggen var blitt revet.
Jeg skal snakke med byggesaksavdelingen i morgen og holder på å finne vår megler for en prat med ham også.
Hvis noen skriver et innlegg om interesse, kan jeg gi mer info etter hvert som jeg blir klokere.
Jeg har ikke full kontroll på reglene akkurat nå, men takstmannen skulle kanskje ha sjekket med byggesaksavdelingen da han fikk vite at den veggen var blitt revet.
Jeg skal snakke med byggesaksavdelingen i morgen og holder på å finne vår megler for en prat med ham også.
Hvis noen skriver et innlegg om interesse, kan jeg gi mer info etter hvert som jeg blir klokere.
Å sage av en vegg av stående plank et stykke under taket uten å legge inn en bærende bjelke er virkelig et eksempel på nonsjalanse og uvitenhet(?) som kan få alvorlige konsekvenser. Om det hadde vært store spennvidder hadde overetasjen sannsynligvis falt ned med en gang, og selv om den nå ikke gjorde det, anbefaler jeg deg å legge inn en bjelke umiddelbart om dere skal bruke overetasjen! (alternativt støtte opp bjelkelaget midlertidig i påvente av reparasjon)
Interessant spørsmål om det er en skjult feil eller ikke, jeg følger din redegjørelse med interesse!
/Ingeniøren
Interessant spørsmål om det er en skjult feil eller ikke, jeg følger din redegjørelse med interesse!
/Ingeniøren
Medlem
· Västra Götaland
· 545 innlegg
Når jeg i dag var ute på en besiktigelse og fikk se det store hvelvet mellom kjøkken og stue holdt jeg på å begynne å le... ;D men det viste seg at det var originalt fra -75, så til tross for en liten sprekk i det ene anlegget trengte jeg ikke slå til alle bremsene... 
Blir interessant å følge dette!
Blir interessant å følge dette!
Situasjonsrapport:
Har snakket med bygningsetaten. For at det skal gå riktig for seg, skal man før man gjør endringer i bærende konstruksjoner levere inn en Byggemelding som viser hvordan man har tenkt å løse bæreevnen. Antar enkel skisse og materialvalg osv. Dette har selvfølgelig ikke blitt gjort i dette tilfellet. Personen jeg snakket med, var merkelig nok ganske avslappet til dette. -"Det er nok ikke så mange som rapporterer sånt her, tror jeg," var holdningen. Synes selv at både som huskjøper og selger ville det vært en stor fordel for ikke å si en selvfølge å ha et dokument som viser at alt har gått riktig for seg. Jeg skal uansett sørge for å ordne det hele nå som vi gjør det på nytt.
Viktigere er kanskje at jeg på oppfordring har kontaktet megleren som solgte huset. Han skulle påpeke feilen til selgerne med forhåpningen om at de erkjenner at det er deres feil og skal dekke kostnadene. Han sa at hvis de satte seg på bakbeina, var det vanskeligere å få rett siden det var så billig å rette feilen. Jeg argumenterte med ham at hvis man regner med at det skal se ut som ingenting hadde skjedd, så blir det mye tidkrevende småarbeid på slutten som kommer til å koste. Jeg har satt glatt glassfibervev, må være vanskelig å få det pent når man fjerner og gjør om, eller? Han anslo 5000-10000 kr. Høres det rimelig ut, synes dere?
Har snakket med bygningsetaten. For at det skal gå riktig for seg, skal man før man gjør endringer i bærende konstruksjoner levere inn en Byggemelding som viser hvordan man har tenkt å løse bæreevnen. Antar enkel skisse og materialvalg osv. Dette har selvfølgelig ikke blitt gjort i dette tilfellet. Personen jeg snakket med, var merkelig nok ganske avslappet til dette. -"Det er nok ikke så mange som rapporterer sånt her, tror jeg," var holdningen. Synes selv at både som huskjøper og selger ville det vært en stor fordel for ikke å si en selvfølge å ha et dokument som viser at alt har gått riktig for seg. Jeg skal uansett sørge for å ordne det hele nå som vi gjør det på nytt.
Viktigere er kanskje at jeg på oppfordring har kontaktet megleren som solgte huset. Han skulle påpeke feilen til selgerne med forhåpningen om at de erkjenner at det er deres feil og skal dekke kostnadene. Han sa at hvis de satte seg på bakbeina, var det vanskeligere å få rett siden det var så billig å rette feilen. Jeg argumenterte med ham at hvis man regner med at det skal se ut som ingenting hadde skjedd, så blir det mye tidkrevende småarbeid på slutten som kommer til å koste. Jeg har satt glatt glassfibervev, må være vanskelig å få det pent når man fjerner og gjør om, eller? Han anslo 5000-10000 kr. Høres det rimelig ut, synes dere?
Medlem
· Västra Götaland
· 545 innlegg
Nå kommer vi til en viktig sak... du har ifølge lov, praksis og annet, normalt ikke rett til erstatning for å fikse feilen... dette er litt vanskelig... du har bare rett til avslag med den forskjellen i pris som det hadde vært om feilen var kjent... dermed ikke sagt at du ikke skal prøve å få ut pengene for å rette opp...
Hang du med!
Hang du med!
Ok!
Altså hvor mye mindre husets verdi ville vært hvis feilen hadde vært kjent da mener du. Kan se logikken i det....
Men hvordan kan man gjøre en slik vurdering? Hvem kan gjøre en slik vurdering? Man kan jo tenke seg at dette kan slå både positivt og negativt sammenlignet med kostnaden å fikse feilen eller? Det kan jo finnes feil som rent markedsmessig anses som verdiforringende men ikke koster like stor sum å fikse.
Som du sier kan man jo håpe at dette går å fikse uten å gå inn på formaliteter uten å rett og slett bare bli enige.
Jeg synes rent følelsesmessig at det er forskjell på en skjult feil og en skjult feil som er en potensiell sikkerhetsrisiko, men det finnes vel ingen lov eller praksis om det
En annen sak som du LyckeK sikkert er akkurat rett person til å svare på. Burde ikke en besiktningsmann som ser at en åpenbart bærende vegg er fjernet spørre etter eller skaffe fram kopi av byggemeldingen?
Altså hvor mye mindre husets verdi ville vært hvis feilen hadde vært kjent da mener du. Kan se logikken i det....
Men hvordan kan man gjøre en slik vurdering? Hvem kan gjøre en slik vurdering? Man kan jo tenke seg at dette kan slå både positivt og negativt sammenlignet med kostnaden å fikse feilen eller? Det kan jo finnes feil som rent markedsmessig anses som verdiforringende men ikke koster like stor sum å fikse.
Som du sier kan man jo håpe at dette går å fikse uten å gå inn på formaliteter uten å rett og slett bare bli enige.
Jeg synes rent følelsesmessig at det er forskjell på en skjult feil og en skjult feil som er en potensiell sikkerhetsrisiko, men det finnes vel ingen lov eller praksis om det
En annen sak som du LyckeK sikkert er akkurat rett person til å svare på. Burde ikke en besiktningsmann som ser at en åpenbart bærende vegg er fjernet spørre etter eller skaffe fram kopi av byggemeldingen?
Medlem
· Västra Götaland
· 545 innlegg
Besiktigelsesmannen har som grunnlag de dokumentene som presenteres for ham ved besiktigelsen, han har ikke plikt til å undersøke noe og trenger ikke å stille spørsmål ved riktigheten om de ikke er åpenbart uriktige. Ved besiktigelsen i går fantes det ikke ett eneste dokument, spørsmålslisten hadde megleren på kontoret! :-? Er "balken" innkledd og det ikke finnes noen andre indikasjoner, slik som at gulvet svikter unormalt eller at lister mot gulv i overetasjen løsner fra gulvet eller taklistene i taket i stuen glipper, finnes det ingen grunn for besiktigelsesmannen til å tro at det er utført på en uriktig måte... :'(