K
Heisann! Holder på med renovering og har et spørsmål. Tenkte å senke taket på soverommet for å få innbygde spotlights. Har i dag gamle stygge sponplater som er sparklet og det ser ikke veldig bra ut. Jeg tenkte, i stedet for å bruke energi på å fikse opp det eksisterende innertaket så vil jeg sette opp nye bjelker og senke, deretter sette opp helt nytt. Spørsmålet er, hvordan gjør man det på beste måte? Må jeg vite hvor bjelkene sitter i dag for å sette opp nye? Helt novise på dette og har ikke funnet noen god forklaring på hvordan man kan gå frem dersom man allerede har innertak...

Har tenkt å ha dette innertaket: https://www.byggmax.se/virke/innerpanel/takpanel/innertak-p1026

Sist redigert:
L
Hei, du er sikker på at det er sponplater og ikke tretex eller så? Vil ikke gå imot drømmene dine, men innebygde spotlights har hatt sin storhetstid, ikke minst fordi de innebærer mye krøll - egentlig blir det jo sannsynligvis mindre jobb for deg å likevel fikse det eksisterende taket og så sette opp en pen taklampe. Kan jo til og med være slik at det finnes et pent gammelt tretak over sponplatene, og å miste takhøyde er noe som i det minste jeg synes er synd.

K
L Lärospånet skrev:
Hei, du er sikker på at det er sponplater og ikke tretex eller så? Vil ikke gå imot drømmene dine, men innebygde spotlights har hatt sin storhetstid, ikke minst fordi de innebærer en masse trøbbel - egentlig blir det jo sannsynligvis mindre jobb for deg å likevel fikse det eksisterende taket og så sette opp en pen taklampe. Det kan jo til og med være slik at det finnes et pent gammelt tretak over sponplatene, og at å miste takhøyde er noe som i det minste jeg synes er synd.
Du har faktisk så rett! Har sjekket rundt på nettet allerede og innser også jeg at å bygge inn spotlights er ganske ute. Har sett taklamper med spotlights som man kan bygge selv, som jeg har tenkt i stedet.

Med det sagt så har jeg et nytt spørsmål. Kan jeg sette opp nytt innertak mot det gamle? Så lenge man ikke går gjennom plasten, ikke sant?

Og se på søren, du har rett. Det er tretex.

• Liker
Lärospånet
  • Laddar…
L
K kimjohanss skrev:
Du har faktisk så rett så! Har kikket rundt på nettet allerede og innser også jeg at å bygge inn spotlights er ganske ute. Har sett taklamper med spotlights som man kan bygge selv som jeg har tenkt i stedet.

Med det sagt så har jeg et nytt spørsmål. Kan jeg smelle opp nytt innertak mot det gamle? Så lenge man ikke går gjennom plasten, ikke sant?

Og se på søren, du har rett. Det er tretex
Frem med brekkjernet - du har kanskje det fineste taket derover! (hvor gammelt er huset?)

K
L Lärospånet skrev:
Fram med kofoten - du har kanskje fineste taket der oppe! (hvor gammelt er huset?)
Nja, er helst sugen på å bytte til nytt da det har luktet som f-n her! Huset er bygget 69!

L
K kimjohanss skrev:
Du har faktisk helt rett! Har allerede sett rundt på nettet og innser også at å bygge inn spotlights er ganske ute. Har sett taklamper med spotlights som man kan bygge selv som jeg har tenkt i stedet.

Med det sagt så har jeg et nytt spørsmål. Kan jeg sette opp nytt innertak mot det gamle? Bare man ikke går gjennom plasten, eller?

Og du verden, du har rett. Det er tretex
K kimjohanss skrev:
Nja, jeg har helst lyst til å bytte til nytt da det har luktet som f-n her! Huset er bygget i 69!
Jo men da vil du vel ikke bygge inn en gammel ekkel tretex - det er jo som en svamp som binder lukt. Lukt fra røyking? 69 - da finnes det nok bare rupanel over, men det blir jo utmerket å bygge direkte på med fine bord eller platene som du fant.

K
L Lärospånet skrev:
Jo men da vil du vel ikke bygge inn en gammel sunket tretex - det er jo som en svamp som binder lukt. Lukt fra røyking? 69 - da finnes det nok bare råspont ovenfor men det blir jo utmerket å bygge direkte på med pene bord eller platene som du fant.
Sant! Ja, akkurat, og en masse flis som er oppe på loftet som blir kjedelig å leke med :(

L
K kimjohanss skrev:
Sant! Ja precis, og en masse flis som er oppe på loft som blir kjedelig å leke med :(
Så loftsgulvet er isolert med et lag løstliggende sagflis eller kutterflis som stinker de også?

K
L Lärospånet skrev:
Så loftsgulvet er isolert med et lag løst liggende sagflis eller høvelspon som stinker de med?
Nei, det stinker ikke. Det er røykelukt fra forrige eier.

L
K kimjohanss skrev:
Nei, det stinker ikke. Er røkduft fra forrige eier.
Akkurat, det var det jeg mente. Duft er jo et snilt ord :)

K
L Lärospånet skrev:
Just d, hva jeg mente. Duft er jo et snilt ord :)
Altså det stinker/dufter ikke, bare veggene (tapetene) og taket som gjør.

L
K kimjohanss skrev:
Altså det stinker/lukter ikke, bare veggene (tapetene) og taket som gjør
Ok, oppfattet det som at sponet der oppe luktet også. Men du mente kanskje at det vil rase ned slikt om du fjerner tretexen? Ja, om rupanelet er glissent så kan det jo skje (og om isolasjonen der oppe ligger direkte på undertakets rupanel).
Det kan jo være at du trenger å male veggene med sperregrunn for å bli kvitt lukten derfra (om du ikke river ned tapetene også (og det i sin tur avhenger jo av hva du har under tapeten - kan jo være tretex der også).

L
Du har kanskje til og med bare glesspont over tretexen forresten? Du skrev noe om plast så du har kanskje vært oppe på loftet og funnet ut nøyaktig hva som finnes lag for lag under løsisoleringen?

K
L Lärospånet skrev:
Ok, oppfattet det som at treverket der oppe luktet også. Men du mente kanskje at det vil rase ned noe om du fjerner tretexen? Ja, hvis råsponten er glissen så kan det jo skje (og om isolasjonen der oppe ligger rett på underaketets råspont.)
Det kan jo være at du trenger å male veggene med sperremaling for å bli kvitt lukten derfra (om du ikke river ned tapetene også (og det i sin tur avhenger jo av hva du har under tapeten - kan jo være tretex der også).
Nei, på loftet lukter det ikke noe, bare i selve rommet.

Ja, akkurat! Spånet vil følge med innertaket om jeg fjerner det siden plasten sitter fast i tretexen (sjekket oppe på loftet under alt spån).
Har sperret og malt, samt tapetsert i dette rommet. Kan jeg derfor ikke sperremale taket og sette nye takpaneler rett på tretexen? Eller må jeg lekte opp nytt?

L
K kimjohanss skrev:
Nei, på loftet lukter det ingenting, bare i selve rommet.

Ja, akkurat! Strøsanden vil henge med taket hvis jeg fjerner det fordi plasten sitter fast i tretexen (så opp på loftet under all strøsand).
Har sperret og malt, samt tapetsert i dette rommet. Kan jeg derfor ikke sperre taket og sette nye takpaneler rett på tretexen? Eller må jeg legge opp nye lekter?
Jo, sperremale tretexen i så fall.
Kan du ovenfra finne ut tykkelsen på sponten? Og sjekke om den er gles eller tett - hvis den er gles, mål cc-avstandene). Det burde jo gå bra å skru opp Byggmax-platene så lenge du ikke bruker for lange skruer slik at du lager hull i plasten (pluss at du måler hvor du har treverk hvis det er virkelig gles spont). Også lekter må jo skrus fast i noe de også, så like greit å droppe det, synes jeg. For hvis tretexen bare er litt småskadet og ikke bulker over hele taket, så bør det bli slett og fint som underlag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.