K Knight skrev:
Altså jeg siktet til de tynne ferdigmalte platene som finnes i byggeforretningen. Smidig men dyrt. Er det en liten flate er de uslåelig enkelt
Hva er det som gjør det smidig?

Er fordelen at de ikke suger så mye maling? For man vil fortsatt måtte sparkle eventuelle skjøter og skruer samt male hele flaten.

Tekniker Tekniker skrev:
Hvor ligger smidigheten?

Er fordelen at de ikke suger så mye maling? For man må fortsatt sparkle eventuelle skjøter og skruer samt male hele overflaten.
Platene har "not" så de legges bare sammen, men det blir jo en synlig smal skjøt...

Du har jo muligheten til å få opp en hel plate uten skjøter så da er det mye bedre/enklere, ingen sparkling i det hele tatt, bare litt oppfylling i noen glipper mot veggen kanskje. Fyll glipper mot veggen med byggfix/gipsbruk så går det raskt og enkelt og så fugemasse (for våtrom) på bare.

Tekniker Tekniker skrev:
Hvor ligger smidigheten?

Er fordelen at de ikke suger så mye maling? For man vil fortsatt trenge å sparkle eventuelle skjøter og skruer samt male hele overflaten.
Man skrur i skjøten, noten/fjæren. Så dekkes de av neste plate. Uten i kantene så dekker man skruehodene med taklist. Så utrolig smidig tak å sette opp. Slippe å sparkle og male.

anders07 anders07 skrev:
Platene har "not" så de legges bare sammen men det blir jo en synlig smal skjøt...

Du har jo mulighet til å få opp en hel plate uten skjøter så da er det mye bedre/enklere, ingen sparkling i det hele tatt, bare litt oppfylling i en eller annen sprekk mot vegg kanskje. Fyll sprekker mot vegg med byggfix/gipsmørtel så går det raskt og enkelt og så fug (for våtrom) på bare.
Ja jeg er helt uinteressert i noe som er synlig, det skal være et hvitt sløvt tak rett og slett.

Så får jeg opp en plate uten skjøter så spiller det altså mindre rolle at den ene er hvitfoliert. Så kanskje ikke så mye enklere akkurat i dette tilfellet da.

Hei hallo!

Nå tenkte jeg å ta tak i dette prosjektet, men det har dukket opp noen spørsmål.

1)
Sjekket hvordan de har gjort i 7kvm-badet:
Setter man reglene på denne måten? Burde vel holde med en som er stor nok, eller bygger man slik for å kunne lede fram fleksislangen litt enklere?

På toalettet som har en veldig mye mindre overflate bør vel byggeteknikken kunne forenkles?

Hvilke regler bør man bruke for mitt formål?
Bare skrive i etapper eller også en ramme rundt?

Eller en ramme rundt med noen forsterkning i midten?

Fleksibel slange og metallramme i et bad under konstruksjon, med synlig isolasjon og støv på overflaten.

2)
Føles også som om man har senket taket mye mer enn nødvendig? Spottene har 38mm innbyggingsdybde og kan legges mot isolasjon. Å da bygge ned 95mm føles overkill?

Målebånd blir brukt for å måle dybden på et hull i en vegg, potensielt for installasjon av baderomsregler eller spotlights.

T
Tekniker Tekniker skrev:
Hei hallo!

Nå tenkte jeg ta tak i dette prosjektet, men det har dukket opp litt spørsmål.

1)
Så hvordan de hadde gjort det i 7kvm badet:
Setter man reglene på denne måten? Burde vel holde med en som er stor nok, eller bygger man slik for å kunne føre frem fleksislangen litt enklere?

På toalettet som har en mye mindre overflate burde byggeteknikken kunne forenkles?

Hvilke regler bør man bruke for mitt formål?
Bare skrive i taket eller også en ramme rundt om?

Eller en ramme rundt om med noen forsterking i midten?

[bilde]

2)
Føles også som at man har senket taket mye mer enn nødvendig? Spottene har 38mm innbyggingsdybde og kan legges mot isolasjon. Å bygge ned 95mm føles overkill?

[bilde]
Det står jo i ditt første innlegg at spottene krever 28 mm regel (+ 13 mm gips ville jeg gjette at man mener siden spottene er 38 mm) og fleksislangen krever jo 16/20 mm avhengig av valg av slange.
Glespanel er jo 28x70 mm og som skrevet av noen tidligere kan du enten sette dem c/c 300 mm langs taket og så skru opp gipsen og ignorere en regel i kortenden eller så setter glespanel på kortendene og deretter mellom dem glespanel på c/c 400 som du skrur gipsen i. Det forutsetter gips som er 1200 bred, jobber du med gips som er 900 mm bred så kan du nok sette dem med c/c 450 mm.

Hvis du vil ha plåtregel i stedet for tre skulle jeg foreslå 45 mm regel (da får du fordelen at du kan dra slangen enklere om du trenger å krysse en regel (plåtregler har jo ofte hull for det)

På den måten får du byggehøyde på 41 mm (trægles) eller 58 mm (plåtregel).

• Liker
Tekniker
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Det står jo i ditt første innlegg at spottarna krever 28 mm regel (+ 13 mm gips skulle jeg gjette at man mener siden spottarna er 38 mm) og flexslangen krever jo 16/20 mm avhengig av valg av slange.
Glespanel er jo 28x70 mm og som skrevet av noen tidligere kan du enten sette dem c/c 300 mm langs taket og så skru opp gipsen og overse en regel i kortenden eller så setter du glespanel på kortendene og deretter mellom dem glespanel på c/c 400 som du skrur gipsen i. Det forutsetter gips som er 1200 bred, jobber du med gips som er 900 mm bred så kan du nok sette dem med c/c 450 mm.

Hvis du vil ha plåtregel istedenfor tre skulle jeg foreslå 45 mm regel (da får du fordelen at du kan dra slangen enklere hvis du trenger å krysse en regel (plåtreglar har jo ofte hull for det)

På den måten får du byggehøyde på 41 mm (tregles) eller 58 mm (plåtregel).
T Testarn skrev:
Det står jo i ditt første innlegg at spottarna krever 28 mm regel (+ 13 mm gips skulle jeg gjette at man mener siden spottarna er 38 mm) og flexslangen krever jo 16/20 mm avhengig av valg av slange.
Glespanel er jo 28x70 mm og som skrevet av noen tidligere kan du enten sette dem c/c 300 mm langs taket og så skru opp gipsen og overse en regel i kortenden eller så setter du glespanel på kortendene og deretter mellom dem glespanel på c/c 400 som du skrur gipsen i. Det forutsetter gips som er 1200 bred, jobber du med gips som er 900 mm bred så kan du nok sette dem med c/c 450 mm.

Hvis du vil ha plåtregel istedenfor tre skulle jeg foreslå 45 mm regel (da får du fordelen at du kan dra slangen enklere hvis du trenger å krysse en regel (plåtreglar har jo ofte hull for det)

På den måten får du byggehøyde på 41 mm (tregles) eller 58 mm (plåtregel).
Plåtregel føles vel som å foretrekke framfor tre som er et levende materiale?

Når det gjelder byggdybde så er det at de har nesten 80 mm som forbauset meg, føles overkill men kanskje trengs litt noen for å kunne ta i og ut trafot via spotthullet. Skal titte på det så man ikke gjør bort seg og bygger for lavt.

Endelig har prosjektet kommet i gang. Har vært litt på vent da jeg ikke har funnet et speil til badet. Men plutselig så jeg Hafas nye (store soft led) speil på Hornbach, og da fikk jeg farten opp.

Har også hatt litt problemer med vifteforlengelsen, men har nå funnet en løsning på det.

Reglar CC30, men siste biten får bli 40, antar det funker. Rammen i taket er festet i reglene som jeg kunne finne med en magnet, også dem cc30, så det burde sitte bra.

De tverrgående reglene er 105cm, så jeg tror jeg hopper over å feste dem i taket, dette burde være stabilt nok.
I et bad med hvite vegger vises en delvis konstruert takramme med metallreglar og en LED-speil fra Hafa til venstre, samt en hylle med dekorasjoner. En hånd som holder en rund hvit og metallisk del av en ventilasjonsvifte over et bad med vask, stige og flislagt gulv i bakgrunnen.

• Liker
Knight
  • Laddar…
EL og ny ventkanal på plass. Snart tid for siste gipsplate og deretter begynner sluttfasen. Veggene kommer sannsynligvis til å bli mørkegrønne.

Ventilasjonen måtte bores i taket samt en streng tetning rundt om, så det burde være en fullt godtagbar forlening. Den tidligere festerammen sitter i støpt i bjelkelaget så derfor denne løsningen.

Ventilasjonskanal montert i tak med elektriske ledninger inni en metallramme, klar for siste gipsskive før ferdigstillelse. Ventilasjonskanal montert i tak med elektriske ledninger synlig. Forbereder seg for siste montering av gipsplate i byggeprosjektet.

P
Nippel 80 fra ventilasjon.se, til salgs for 38 kr, brukes for å koble sammen rørdeler i et ventilasjonssystem. Jeg tror at det mest korrekte hadde vært å bruke en nippel og en bit rør i stedet, men din løsning vil nok fungere bra.

Scouten skrev:
[bilde] Jeg tror at det mest korrekte hadde vært å bruke en nippel og en bit rør i stedet, men din løsning vil nok fungere bra.
Det var tanken fra begynnelsen, men mitt ingjutna rør slutter i en bøy, så den nippelen og tilhørende festeramme sitter fast i betongen. Så det hullet jeg har tilgang til er 115mm typ, så ingen nippel passer.

• Målebånd måler diameteren på et rør festet i betongen, med åpning på omtrent 115 mm.
  • Et inngjuttet buet rør i betong, med et 115 mm hull som mangler passende nippel eller festemekanisme.
Sparkle slipe sparkle slipe… osv :p
Plafond under oppussing, halvparten med spart og pusset overflate, plastbeskyttelse rundt lampe.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.