For å senke et tak inne i et lite toalett på 110 x 160 cm trengs det ikke mye materiale, lekter, gips og gipsskruer. Men hvilke lekter bør man bruke?
Jeg forstår prinsippet, man leker langs veggene (Rødt på bildet) slik at undersiden av lekten matcher høyden man vil ha det nye taket på. Så krysser man (Grønt på bildet) for å gjøre platen stabil. To stykker burde være nok i mitt tilfelle. Bruker man vanlig metallstender? 70 mm, eller hva er normalt? På begge lektene?
Spotten bygger ca. 40 mm.
Gips? Vanlig gips som man skjærer til og skrur fast?
Så selvfølgelig sparkel osv. og maling.
Jeg føler at selve momentet er ganske enkelt, men vil ikke gjøre feilen å kjøpe feil type lekt og sånt. Slike ting kan jeg ingenting om, hva man bør bruke av materialer osv.
Standard er 45 mm for spottene. Sjekk hva de krever for avstand til omgivelsene først. Deretter gips, sparkel nøye, eventuelt noen takduk også. Det er bra å ha hjelp for å få opp gipsplatene.
Standard er 45 mm for spottatelightene. Sjekk hva de krever avstand til omgivelsene først.
Deretter gips, sparkel grundig, eventuelt noen takduk også. Det er bra å ha hjelp for å få opp gipsplatene.
Takk!
Takduk? Hva er det?
Hadde tenkt å prøve å få opp en hel gipsplate uten skjøt, men det er kanskje litt for vanskelig?
Høres ut som det ville fungere bra med 45mm stålregel.
”Lavbyggende, effektiv og tiltbar downlight, tilpasset for montering i spredningspanel 28mm og godkjent for montering direkte mot isolasjon.
MÅL OG INSTALLASJON
Driftsmiljø Innendørs / bad (tak område 1), Utendørs
IP-klasse 44
Beskyttelsesklasse II
Montering Innfelt
Feste Monteringsfjær
Taktykkelse Intervall (mm) 3-26
Brannsikkerhetsmerking Godkjent for montering i isolasjon
Beskyttelseskappe 7466700, 7466701, 7466702
Godkjenningsmerking CE, SELV
Glødetrådtest IEC 695-2-1 (°C) 650
Høyde (mm) 41
Diameter (mm) 95
Vekt (kg) 0,262
Min. innbyggingsmål (mm) 170x120x38
Høyde innfelt del (mm) 38
Høyde utvendig del (mm) 3
Hulletaking Ø (mm) 83-85”
Du kan kanskje trenge litt mer å feste gipsen i. Man pleier å ha som "verst" cc40 på glespanel (ofte 28x70mm) som skrus i stenderne. Hvis man i stedet velger cc30, så trenger man ikke ha glespanel "på tvers" i kortendene. Fester du platen med glesere stendere/panel, så vil den henge ned.
Glespanelet må sitte fast i stendere, med en cc avstand som jeg ikke husker, men kanskje cc60, hvis du velger 28x70 gelspanel.
Du kan finne konstruksjonene i dokumentasjon hos gipstillverkerne. Norgips så jeg på sist jeg leste opp, da hadde Gyproc lagt sine instruksjoner på sider man måtte logge inn på. Men det er noen år siden.
Lampen du beskriver er det en halogenlampe, eller LED?
Du kanskje trenger litt mer å feste gipsen i. Man pleier å ha som "dårligst" cc40 på glespanel (ofte 28x70mm) som skrus i stenderne. Om man i stedet velger cc30, så trenger man ikke ha glespanel "på tvers" i kortendene. Fester du platen med glesere stendere/panel, så vil den henge ned.
Glespanelet trenger å sitte fast i stendere, med et cc avstand som jeg ikke husker, men kanskje cc60, om du velger 28x70 gelspanel.
Du kan finne konstruksjonene i dokumentasjon hos gipsprodusentene. Norgips tittet jeg på sist jeg leste på, da hadde Gyproc lagt sine instruksjoner på sider man måtte logge inn på. Men det er noen år siden.
Lampen du beskriver er det en halogenlampe, eller LED?
Så metallstendere rundt om så glespanel med ca 40cm cc? Klarer man seg å bygge som jeg har tegnet da? Eller trenger man å bygge i boksen landene? Blir vel tre om jeg regner riktig?
Hva er det for tak nå? Finnes det noe takstein/gles over taket som sitter? Så fall er det vel bare å dra 45*45 som du tenkt og så valgfri plate som tak.
Hva er det for tak nå? Finnes det noe takstein/gles over taket som sitter? Så fall er det v el bare dra 45*45 som du har tenkt og så valgfri plate som tak.
Det er betongtak, så jeg har ganske frie hender. Foruten å unngå å treffe kanalene til strømmen om jeg borer oppover i betongen.