Holder på å renovere vaskerommet.
4,5m2 i et trehus fra -80 med krypkjeller.
Fra begynnelsen tenkte vi bare å legge ny plastmatte men har nå begynt å vurdere fliser med litt komfortvarme. Problemet er jo at det bygger ganske mye, rundt 3cm ifølge min lokale gulvfirma. Vurderer å anstrenge meg med å senke gulvet. Tanken er da å rive opp den eksisterende gulvsponplaten, sette inn losholter med cc30 mellom eksisterende cc60 bjelker. Losholtene setter jeg 22mm under nivået på eksisterende cc60 bjelker og forsinker deretter ned nytt gulvspon imellom og vips så er gulvet senket 22mm. Limt gulvgips eller Minerit VT oppå dette og deretter avretting, varme og fliser. Er dette en OK løsning? Bør jeg samtidig bytte isoleringen, kommer jo til å måtte ødelegge den en del for å få ned losholtene. Tips og råd ønskes, er nybegynner på dette.
4,5m2 i et trehus fra -80 med krypkjeller.
Fra begynnelsen tenkte vi bare å legge ny plastmatte men har nå begynt å vurdere fliser med litt komfortvarme. Problemet er jo at det bygger ganske mye, rundt 3cm ifølge min lokale gulvfirma. Vurderer å anstrenge meg med å senke gulvet. Tanken er da å rive opp den eksisterende gulvsponplaten, sette inn losholter med cc30 mellom eksisterende cc60 bjelker. Losholtene setter jeg 22mm under nivået på eksisterende cc60 bjelker og forsinker deretter ned nytt gulvspon imellom og vips så er gulvet senket 22mm. Limt gulvgips eller Minerit VT oppå dette og deretter avretting, varme og fliser. Er dette en OK løsning? Bør jeg samtidig bytte isoleringen, kommer jo til å måtte ødelegge den en del for å få ned losholtene. Tips og råd ønskes, er nybegynner på dette.
Jeg vil jo uansett sette kortlinger for å få cc30 mellom stenderne. Virker smidigere å bare forsenke ned gulvsponet, eller?!
Jeg er skeptisk til løsningen. Du får en helt annen stabilitet i gulvet hvis platene får danne en hel enhet. Med denne løsningen får du bevegelser ved skjøten mot bjelkelaget. Det vil nok fungere utmerket med andre materialer enn fliser, men det er en risiko for at det sprekker.
Har noen planer for en lignende løsning hjemme, men da kommer jeg til å høvle ned bjelkelaget. Men jeg har solid overdimensjonerte bjelker i mitt hus fra 30-tallet, så det er litt å ta av...
/Bosse
Har noen planer for en lignende løsning hjemme, men da kommer jeg til å høvle ned bjelkelaget. Men jeg har solid overdimensjonerte bjelker i mitt hus fra 30-tallet, så det er litt å ta av...
/Bosse
I ditt sted ville jeg tenkt både en og to ganger på om ikke Linnex sitt forslag var bedre. 4,5 kvm og cc 60, det kan ikke være så mange løpemeter regel. Å ta dem ned 22 mm er ingen stor jobb. Du kan først sage dem ned grovt med håndsirkelsag eller stikksag fra siden og deretter finjustere med elektrisk høvel eller også ta hele veien med elektrisk høvel (men biten helt nær endene kommer du ikke til, så der blir det stemjern el l.).
Gjør du så og skrulim sponplater oppå på vanlig måte, får du med et lag gulvgips tilstrekkelig bøyestivhet på cc 60 til å legge fliser og trenger altså ikke styre med kortlinger. Skal det være tettesjikt, trenger du ifølge reglene cc 30 + spon + gips eller cc 60 + spon + gips + gips, men det er tvilsomt om det trengs på et sånt lite gulv.
Gjør du så og skrulim sponplater oppå på vanlig måte, får du med et lag gulvgips tilstrekkelig bøyestivhet på cc 60 til å legge fliser og trenger altså ikke styre med kortlinger. Skal det være tettesjikt, trenger du ifølge reglene cc 30 + spon + gips eller cc 60 + spon + gips + gips, men det er tvilsomt om det trengs på et sånt lite gulv.
Om du monterer kortlinger kan du velge en dimensjon som ikke er lik hele isolasjonstykkelsen, så du ikke får så mye kuldebro.Farzan skrev:
Si 120x45 f.eks. om du har 220 eksisterende gulvbjelker.
Eller er det noe problem med å gjøre det sånn?
Hmm, kanskje må jeg tenke om da...
Tettesjikt skal det være da det finnes gulvsluk.
Må nesten bli kortlinger for dobbeltgips bygger jo enda mer.
...og det er jo det som er problemet.
Er ny isolasjon mer effektiv enn gammel?
Sånn at man skal benytte sjansen til å bytte den ut?
Tettesjikt skal det være da det finnes gulvsluk.
Må nesten bli kortlinger for dobbeltgips bygger jo enda mer.
...og det er jo det som er problemet.
Er ny isolasjon mer effektiv enn gammel?
Sånn at man skal benytte sjansen til å bytte den ut?
Klikk her for å svare