Vi har tenkt å legge fliser i entréen og vurderer nå hvordan vi best kan gå frem for å få det i nivå med tregulvet i resten av huset. Tregulvet vil bygge ca. 33 mm i høyden mens fliser bygger ca. 48 mm. En differanse på 15 mm som vi gjerne vil fjerne.
I entréen ligger det bjelker med mål ca. 49x215 mm, cc 60 cm, og som lengst 3 m mellom opplagene (de fortsetter egentlig ca. 1,8 m til da de spenner over to fag).
Flisene er tenkt å ligge over sløyfe 1:3:
Vår tanke er å høvle ned bjelkelaget i entréen med 15 mm, legge inn to nye bjelker mellom de eksisterende som spenner 3 meter og kortle mellom øvrige for å oppnå cc 30 overalt. 22 mm sporede sponplater vil bli limt og skrudd på bjelkene og oppå det en gips- eller fibergipsplate på 13 mm.
Når jeg ser i appen Lathunden fra Svenskt Trä, ser det ut til å være greit å høvle ned bjelkene som vi har tenkt i og med at man klarer seg med mye lavere bjelker over 3 meter. Er det riktig tenkt? Eller bør vi løse dette på en annen måte?
Tregulvet vil trolig bestå av:
Bjelin herdet tregulv: 11 mm
LK sporskive: 22 mm
Totalt: 33 mm
Mens fliser trolig blir:
Fliser: 9 mm
Lim: 4 mm
Gips: 13 mm
LK sporskive 22 mm
Totalt: 48 mm
Den enkleste løsningen er å gå opp fra 11 til 26 mm tregulv. Man høvler ikke ned bjelker selv om det ser ut til å fungere rent teoretisk. Det må finnes en grunn til kryssavstivningen i bjelkelaget.
Tykkere gulv med overflate av eik virker vanskelig eller dyrt å finne. Så for å nå opp til 26 mm må vi legge 65 kvm platemateriale under det gulvet vi har tenkt. Det er jeg ikke så gira på å gjøre og derav letingen etter alternative løsninger. Går man opp til et 15 mm parkettgulv synker høydeforskjellen til 11 mm. Unnskyld et dumt spørsmål men hvorfor skulle man ikke høvle bort dette hvis konstruksjonen tåler det?
Det har vært kryssavstivninger i alle fag i bærebjelkelaget vårt, så jeg vet ikke om det finnes noen spesiell grunn til dem akkurat her.
Men bortsett fra høvling skulle man kanskje kunne endre retningen på sponplatene og senke dem mellom bjelkene omtrent som LK viser for glespanel her (men vi legger til lekter langs med bjelkene for å feste platene i):
Følger man den så har vi vunnet 4 mm til og kommer ned til en forskjell på 7 mm. Kan man bytte ut 18 mm sponplaten i bildet med noe tynnere f.eks. 12 eller 15 mm kryssfiner så blir forskjellen 1 henholdsvis 4 mm. Men jeg vet ikke om dette er mulig, er det det? 4 mm kan jeg tenke meg å heve det resterende gulvet i huset med. Burde gå med masonitt.
Jeg senker 22 mm spon ned mellom bjelkene så høydereduksjonen blir 16 mm. Deretter limes LK-system EPS16. https://www.lksystems.se/sv/lk-sparskiva-eps-16_77746461.aspx . Da havner varmefordelingsplaten i samme høyde som opprinnelig undergulvoverflate. Derpå kan man velge å lime fliser direkte på eller legge flytende tregulv.
Jeg gjør nok så at jeg begynner med å senke ned 22 mm sporet sponplate (som jeg allerede har hjemme) på kortlinger cc 30 så sponplaten havner i nivå med bjelkelaget. Da unngår jeg å svekke bjelkelaget pluss at jeg tror det blir enklere enn å høvle i dette tilfellet.
Så heller jeg mot at jeg legger 12 mm kryssfiner + 13 mm gulvgips + fliser. Men her finnes det vel mange varianter. Blant annet å bruke avrettingsmasse, men det er jeg ganske ukjent med.
Jeg gjør nok så at jeg begynner med å senke ned 22 mm sporet sponplate (som jeg allerede har hjemme) på kortlinger cc 30 så sponplaten havner i nivå med bjelkelaget. Da unngår jeg å svekke bjelkelaget pluss at jeg tror det blir enklere enn å høvle i dette tilfellet.
Så lener det mot at jeg legger 12 mm kryssfiner + 13 mm gulvgips + fliser. Men her finnes det vel mange varianter. Blant annet å bruke avrettingsmasse, men det er jeg ganske ukjent med.
Gikk det bra? Vurderer også å senke med kortlinger men finner ikke så mange som har gjort så.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.