Hei hei, i forbindelse med totalrenovering av en vaskerom, glemte byggherren å støpe nye gulv/fliser på samme nivå som tidligere, noe som resulterte i at det nå er 15 mm høyere enn tilstøtende rom. Tidligere var det i nivå med tilstøtende gang og en ca 15 mm høy terskel i ett stykke som fungerte bra. Byggfyren er ikke overlykkelig og vil slippe unna, hevder at jeg trenger å ta inn en konstruktør som "beregner bæreevnen" før han får gjøre om dette ved å høvle bort 15 mm i bjelkelaget. Dette er i et Götenehus fra 1997, og vi er i underetasjen i et vaskerom som ligger mot en yttervegg og en bærende vegg på motsatt side inn mot gangen, total gulvareal er ca 9 kvm. Er det rimelig å kreve at en konstruktør skal beregne dette, og hva er rimelig å betale for en slik? Den nåværende løsningen ser ikke klok ut siden det blir en dobbelt så høy terskel (ca 25-28 mm) inn mot gangen som ser amatørmessig ut, og man snubler nesten inn i rommet. Siden det er et forsikringsjobb, er min følelse at byggherren synes dette er veldig plagsomt og helst vil slippe unna. Byggherren jobber uten prosjektleder og bare underentreprenører, så det var aldri noen dialog om at gulvet måtte heves, de bare støpte og løp videre. De selv henviser til bransjeregler, men det er ikke OK med en så stor heving uten noen form for diskusjon. Takknemlig for litt tips og råd her.
Hvordan ser gulvkonstruksjonen ut? Tre- eller betongbjelkelag? Kjellergulv/plate på mark? Skulle overflaten jevnes ut eller installasjoner som skulle støpes inn? Hva har dere blitt enige om? Kostnaden for konstruktør varierer. Jeg betalte litt over 1000 kr/t inkl. mva.
Alt kan løses ved feil høyder. Ved renoveringer er det ikke uvanlig at det blir høydeforskjeller. Fantes det forutsetning for å få det i riktig høyde fra starten?
Hadde du plastmatte før og nå fliser med gulvvarme så bygger det på høyden. Å begynne å høvle ned bjelkelag er nok ikke med i noen kalkyle fra f-bolaget.
Hei, takk for svar - det var opprinnelig plastmatte, så la vi fliser med armering og gulvvarme og da linjerte flisene med gangen, se bildene nedenfor. Det er vanlig enkel regelkonstruksjon under sponplaten. Det som er litt merkelig er at det var et bra fall i de gamle og ut-rivete flisene (2012) men når byggmesteren la det nye er flisene plutselig 15 mm høyere? Jeg tror de rett og slett har glemt å merke seg tidligere gulvhøyde siden det manglet en koordinator på stedet. Uansett lurer jeg på hva det innebærer for bæreevnen om jeg river ut alt igjen, og freser ned bjelkelaget typ 15-18 mm, og deretter limer ny gulvspon og bygger opp alt igjen. Det er jo enkle gipsvegger rundt om unntatt ytterveggen, ingen kakkelovner eller tunge gjenstander over. Hva innebærer det å høvle med bjelkelaget i bæreevnen og kan det kompenseres med å sette kortlinger imellom? Arealet er vel ca 9 kvm totalt. OBS bildet med flisene viser før riving. De andre to er bjelkelaget før gjenoppbygging. Takk for alle tips
Har de byttet til en 22mm gulvspon i stedet for kanskje en tynnere plate tidligere? Gulvvarme trenger jo litt tykkere/høyere sparkel. Om det er store klinkerplater trenger vel de tykkere fix osv. Derav at det blitt høyere kanskje? Det er jo ikke uvanlig med 45x195 cc300. Kommer litt an på hvor langt de spenner mellom opplagene. Mye jobb for 15 mm dog.
hei, takk forsvar. nei det var 22 mm og armert sparkel før også, tror bare at de har kludret det til og aldri tenkt på høyden ved riving. ingen byggeleder regelmessig på stedet, bare forskjellige underleverandører. Men jeg tenker mer på å få riktig bæreevne i de høvlede bjelkene etterpå, hvor mye mindre stabilitet gjør 15 mm fra 220? kanskje man kan legge ekstra parallelle bjelker og skru for å forsterke opp og hindre svikt.
OK. Burde ikke være noen problemer lokalt i det rommet. Gulvspon og sparkel styrker jo opp konstruksjonen, men som du sier vil man jo unngå svikt. For sikkerhets skyld kan du jo legge en rad med skrulimede kortlinger i midten på tvers av bjelkene, sikk-sakk så du kommer til å skru smidig.
Jättedeilig å høre, trenger en konstruktør som kan hjelpe meg med en enklere tegning og styrkeberegninger til dette. noen som har tips? har alle originaltegningene fra 1997 fra Götenehus. Noen regnekunnig som kan PMe meg? takk
Hvor langt er det mellom gulvbjelkenes opplag, hvilken cc-avstand samt om du vet hva det er for materialkvalitet på bjelkene i dag? Jeg synes ikke du skal behøve betale dyre penger på en konstruktør unødig da dette er en veldig enkel kontroll å gjøre. Se også på lathunden som nevntes ovenfor, tror også denne finnes online.
Nå ble det komplisert, men bjelkene er 220 x 45 C24 (?) og avstandene mellom grunnstokkene er ca 240 cm. Det finnes ingenting under i krypkjelleren som støtter opp, det er bare to punkter som disse hviler på.
CC er 30 cm, hvilket jeg bestilte ekstra tett da vi skulle ha vaskerom/baderom der.
Fant et program online / nettside for treberegninger, men det sier meg ikke så mye.
Veldig snilt, takk - ser jo ut til å være vanlig at man senker gulvet. Når jeg kjører programmet får jeg fram at forskjellen mellom utnyttelsesgrad på 220x45 og 195x45 går fra 17 til 22% ved tungt lastet bjelkelag - hva innebærer det?
Byggeren hevder jo at det ikke går å senke fordi bjelkene kanskje ikke holder. Fikk e-post i dag fra husleverandøren som mente at med en så liten høvling var det nok å skjøte med spikerforbindelse (hva nå det innebærer).
Er det en stor jobb/mange timer å gjøre selve høvlingen tror dere?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.