8.443 lest ·
37 svar
8k lest
37 svar
Senke bjelkelaget 15-20 mm i Götenehus ?
Når jeg ser utregningene ovenfor, så føles 240 som bjelkene er med 45x220 og så høvler jeg dem ned til 200 istedenfor, som vel tilstrekkelig med margin. Bør jeg legge inn noen forsterkning nedenfra / krypkjelleren f.eks? Gjorde det under stuen som jeg syntes var litt svaiende, og det ble kjempebra.
Ja, det er ingen liten jobb. Vanskelig å komme til for å høvle langs kanter/vegger og så få bjelkene helt jevne. Blir en del pirk. Angående utnyttelsesgraden er jeg litt usikker, men finnes en del bra tråder på forumet. Den viser vel hvor godt det er dimensjonert. Jo nærmere 0% desto mer overdimensjonert og jo nærmere 100% desto mer veldimensjonert.
Nei, nettopp, det er vanlig i boligprosjekter at man senker baderomsbjelkene til f.eks. 45x195 i stedet for øvrig bjelkelag 45x220 for å løse terskelnivåer for handikapkrav.
Vil du forsterke gulvet ytterligere kan du skru hullbånd i stål på tvers av bjelkene i underkant eller f.eks. 28x70 som stiver det opp.
Nei, nettopp, det er vanlig i boligprosjekter at man senker baderomsbjelkene til f.eks. 45x195 i stedet for øvrig bjelkelag 45x220 for å løse terskelnivåer for handikapkrav.
Vil du forsterke gulvet ytterligere kan du skru hullbånd i stål på tvers av bjelkene i underkant eller f.eks. 28x70 som stiver det opp.
Takk, ser bra ut akkurat slik jeg vil ha det. Nå ligger jo klinkeren 15 over parketten og det er irriterende og dessuten snubler fruen på den unødvendig høye terskelen. Finnes det noe handikapkrav på maks terskelhøyde?
Fikk faktisk tak i min gamle snickis, meget kunnskapsrik, 30+ i bransjen - han nevnte at det også går an å frese ut gulvsponplaten ned i bjelkelaget og deretter støpe og armere direkte på den - hvis jeg forstod det riktig så ligger den da i nivå med parketten og da trenger du ikke høvle og finslipe - er det noen som har prøvd den metoden? Sparklet ligger jo direkte på bjelkene da - blir det noen forskjell i bæreevne/stivhet?
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Det korte svaret er ja, det blir en forskjell i stivhet og bæreevne hos gulvbjelke og sponplate. Men spenningen din og cc-avstanden er små, så i det store og hele spiller det sikkert ingen rolle.
Mener han at gulvstøvet legges mellom bjelkene så de flukter i overkant og da "sparer" 22 mm? Kan ikke svare på det men da føles det som du mister selve poenget med å skru-lime gulvsponet i bjelkene så det blir stivt.O olof63 skrev:Fikk faktisk tak i min gamle snekker, meget kunnskapsrik, 30+ i bransjen - han nevnte at det også går an å frese ut gulvsponplaten ned i bjelkelaget og deretter støpe og armere direkte på den - om jeg forsto det riktig så ligger den da i nivå med parketten og da trenger du ikke høvle og finslipe - er det noen som har prøvd den metoden? Sparkelen ligger jo direkte på bjelkene da-blir det noen forskjell i bæreevne/stivhet?
Hva bør jeg bestille for dokumentasjon/tegning til den litt motvillige byggmesteren slik at han går fri fra eventuelt ansvar om jeg bestiller dette fra ham, dvs høvling? Det er først og fremst bæreevnen han ikke vil garantere, men når jeg ser på programmet og cc 300 så har jeg jo maks 240 cm i bjelkelaget, så det gir jo ingen signifikante forskjeller.
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Hvis du skriftlig fraskriver håndverkeren fra ansvar angående styrke og stivhet på gulvbjelkene, burde vel dette være tilstrekkelig?