Holder på å bygge en plassbygd seng til datteren min i rommet hennes i kjelleren.
Jeg skulle trenge å sette en mdf plate direkte mot ytterveggen som sengegavl og funderer derfor hva som er enklest og best.
Er det nok å legge en difftett plast mellom platen og veggen eller er ikke det nok? Finnes det andre, bedre løsninger.

Jeg ville legge igjen en luftspalte. Kjøp noe firkanstål, f.eks. 15-20 mm i aluminium og legg bak så veggen kan puste fritt og ingenting organisk er i kontakt med veggen. Plast gjør at du kan få kondens og dt kan føre til verre problemer...

MDF er ganske uegnet hvis det er risiko for fukt i kjelleren. For best beskyttelse kreves det at du lakker flere ganger med polyuretanlakk, også på ikke-synlige overflater/kanter. Bedre at du i så fall bruker massivtre som hobbyskive.

anders07 skrev:
...Kjøp noe firkantstål, f.eks. 15-20 mm i aluminium og legg bak...
Det er vel litt overkill.

Holder å spikre/skru fast et par slike på gavlens bakside :)
Korkpropp med naturlig tekstur, foreslått for enkel feste på gavlbakside.

Purre
Jeg har en hylle bak sofaen som mot veggen har møbelknotter med filt. Mot sofaen har jeg en dørestopper som skrus fast. Det bør være mer enn nok mot fukt. Tar man dørestopperen og setter dem et stykke inn, 10-20 cm, så kan man også legge belysning der bak som lyser litt fint i sprekken.

8871435075614.jpg

10771040-origpic-7a55b0.jpg

Saken er den at sengen blir plassbygd og dermed ikke fullstor hva gjelder lengde, noe som innebærer at jeg gjerne ikke vil bygge på med for mye akkurat med sengegavlen. Øvrige del av veggen vil bli bredsparklet og deretter malt med en type silikatmaling.
Spørsmålet er om man skal droppe å ha gavl og bare ha malt betongvegg i stedet?

Du skal vel ikke bygge sengen fast i rommets gulv og vegger?
Hvorfor i så fall?

Hva mener du med at sengen ikke blir "fullstor"? Mener du kortere?
Tenk om datteren tar med seg sin nye kjæreste som er basketballspiller :o

En sengegavl trenger jo ikke være mer enn en sponplate, kledd med noe fint stoff.
Og som skrus i sengeunderstellet, som kan stå noen cm fra veggen.

Veggen bak gjør du naturligvis lik i hele rommet.

• Liker
Gnagare i Bajenhöjden
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.