14.956 lest ·
28 svar
15k lest
28 svar
Fungerer konstruksjonsvirke til trapp innendørs?
Hei,
Jeg holder på med å bygge en trapp. L-formet med repos. Både vangene og trinnene vil dermed være helt rette. Til trinnene tenkte jeg å bruke type sagde benkeplater, men til vangen tenkte jeg å bruke 45x195 konstruksjonsvirke. Fungerer konstruksjonsvirke til formålet? Jeg har hørt at man bør bruke limt tre, men jeg hadde allerede konstruksjonsvirket.
Mvh
Erik
Jeg holder på med å bygge en trapp. L-formet med repos. Både vangene og trinnene vil dermed være helt rette. Til trinnene tenkte jeg å bruke type sagde benkeplater, men til vangen tenkte jeg å bruke 45x195 konstruksjonsvirke. Fungerer konstruksjonsvirke til formålet? Jeg har hørt at man bør bruke limt tre, men jeg hadde allerede konstruksjonsvirket.
Mvh
Erik
Takk for svar! Det bøyer seg ikke og tuller da? Jeg har ingen erfaring med trappebygging men har hørt noe om at vanlig regelvirke har en tendens til å vri seg. Forstår at trinnene trenger å være mer stabile..R Rigor skrev:
Tror total rise blir 2,4 golv til golv. Skal ha bod under så kommer nok sette noen bæreregel under også. Totalt altså ca en meter stigning per plan.R Rigor skrev:
Takkar... bygde den i torpet, da den gamle trappen til "vinden" var via toalettet..
Nå har jeg bygget et rom der oppe til gjester og kona syntes det skulle være stilig med et annet sted å gå opp på og det kunne jeg være enig i ;-)
Litt trangt, men funker...
Om det hadde vært en permanentbolig så ville jeg kuttet en bærende bjelke og vekslat av...og litt annen vinkel
Nå har jeg bygget et rom der oppe til gjester og kona syntes det skulle være stilig med et annet sted å gå opp på og det kunne jeg være enig i ;-)
Litt trangt, men funker...
Om det hadde vært en permanentbolig så ville jeg kuttet en bærende bjelke og vekslat av...og litt annen vinkel
Jeg har bygget ting av regelvirke og det har tatt noen måneder før det krympet ferdig. Ingenting dramatisk, men jeg brukte for eksempel treplugg og slipte til jevn overflate på reglar som hadde tørket inne i en måned. Som sagt ingen katastrofe i det hele tatt, men etter en stund kjentes pluggene tydelig da treet rundt hadde krympet. Så bygg på, men vær forberedt på at det kan komme gliper og lignende etter en stund.Antwerpen skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Vangstykkene bærer trappen så dimensjonene bør velges med hensyn til trappens lengde og helling. Med en trappehøyde på 2,4 meter og en helling på 45° holder 45x195 godt, men du trenger ikke å redusere hellingen særlig mye før du trenger kraftigere vangstykker. 30° helling bør helst ha limtre 42x270 som vangstykker. Dette gjelder hvis man vil ha en trapp som ikke svaier for mye og vangstykker som ikke har søyler som støtte på veien.
takk for info! Jeg kommer til å feste den ene siden av trappen langs med en vegg som jeg ikke har bygget ennå. Trappen kommer til å gå rundt den veggen. Bør jeg bygge den med 45x95-regler eller rekker 45x70?J justusandersson skrev:Vangstykkene bærer trappen så deres dimensjon bør velges med hensyn til trappens lengde og helling. Med en trappehøyde på 2,4 meter og en helling på 45° rekker 45x195 godt, men du trenger ikke å redusere hellingen særlig mye før du trenger kraftigere vangstykker. 30° helling bør helst ha limtre 42x270 som vangstykker. Dette gjelder om man vil ha en trapp som ikke svaier for mye og vangstykker som ikke har søyler som støtte på veien.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Trapper har en litt innviklet geometri. Det beste er å først bestemme seg for trinnhøyde og trinndybde og på den måten regne ut trappens lengde i horisontalplanet. Ofte må man justere disse tallene litt frem og tilbake. Trappens funksjon er også viktig. En lofts- eller kjellertrapp kan være brattere enn en hovedtrapp. Ikke før alle trinnmål er bestemt, kan man begynne å vurdere vange-stykkens dimensjoner. Selv om den ene vangen er festet i veggen, bør begge ha samme mål. Når man vurderer trinnmålene, bør man ta utgangspunkt i den såkalte trappformelen. 2*H + D =60 - 63. H er trinnhøyden og D er trinndybden målt i cm. Hvis trinnhøyden er 17 cm, bør trinndybden være 63 - 2*17 = 29 cm hvis det er en hovedtrapp. I en kjellertrapp kan trinndybden i stedet være 60 - 2*17 = 26 cm. Hvis trapphøyden din regnet fra gulv til gulv er 2,4 meter, kan det være passende med 14 trinnhøyder som hver da blir 17,15 cm. Trinndybden blir da 28,7 cm og trappens lengde 13*28,7 = 3,73 meter. Hvis du skal ha en svingtrapp, må trinnene i hjørnet gjøres kileformede. På et kileformet trinn måler man trinndybden i ganglinjen som er 40 cm fra veggen. For at trinnene skal kunne freses inn i vangen i en svingtrapp, pleier man å måtte ha ganske høye vangstykker som utgangspunkt. Min anbefaling er å finne en svingtrapp som er god å gå i, studere den nøye, fotografere den og notere målene.
takk for skikkelig bra svar! Jeg skal ha en svingt trapp men med repos i midten, dels fordi det er helt ok pent og dels fordi jeg slipper forskjellige dimensjoner på trinnene. Det blir som to små rette trapper, noe en amatør som jeg burde klare avJ justusandersson skrev:Trapper har en litt innviklet geometri. Det beste er å først bestemme seg for trinnhøyde og trinndybde og på den måten regne ut trappens lengde i horisontalplanet. Ofte pleier man å måtte justere disse tallene litt fram og tilbake. Trappens funksjon er også viktig. En lofts- eller kjellertrapp kan være brattere enn en hovedtrapp. Ikke før alle trinnmålene er bestemt kan man begynne å tenke på vangenes dimensjoner. Selv om den ene vangen er festet i veggen bør begge ha samme mål. Når man vurderer trinnenes mål bør man ta utgangspunkt i den såkalte trappeformelen. 2*H + D =60 - 63. H er trinnhøyden og D er trinndybden målt i cm. Hvis trinnhøyden er 17 cm så bør trinndybden være 63 - 2*17 = 29 cm om det er en hovedtrapp. I en kjellertrapp kan trinndybden i stedet være 60 - 2*17 = 26 cm. Hvis din trappehøyde regnet fra gulv til gulv er 2,4 meter kan det være passende med 14 trinnhøyder som hver blir 17,15 cm. Trinndybden blir da 28,7 cm og trappens lengde 13*28,7 = 3,73 meter. Hvis du skal ha en svingt trapp må trinnene i hjørnet gjøres kilformede. På et kilformet trinn måler man trinndybden i ganglinjen som er 40 cm fra veggen. For at trinnene skal kunne freses inn i vangen i en svingt trapp så pleier man å måtte ha ganske høye vanger å ta utgangspunkt i. Min anbefaling er å finne en svingt trapp som er bra å gå i, studer den nøye, fotografer den og noter målene.
Et spørsmål: Hvordan stabiliserer jeg enklest reposet? Trenger jeg bjelker under eller finnes det en smartere måte?
mvh

