snowjim skrev:
Det var akkurat dette jeg funderte på! Sette fast en vinkeljern i OSB på tilsluttende vegg og så la den bære opp der regel mangler. Dette vil dog til at man uthuler gipsplaten akkurat der vinkeljernet sitter på den tilsluttende veggen. Spørsmålet er om det ikke er lettere å felle inn en ny regel da (5 biter).
Du gjør det mer komplisert enn det er, det er bare å sette vinkelen mellom OSB og gips, man trenger ikke ta ut noe av gipsen for den.

Mikael_L
Finndjävel skrev:
Har du dyckertpistol som skyter märler så anbefaler jeg å bruke den for OSB-en. Går tre ganger raskere og så trenger du ikke fundere på at gipsskruene skal havne på samme sted som noen bakliggende skrue. Mærlerne holder jo ikke for noe men så fester du gipsen med lange gipsskruer typ 51mm så sitter begge platene bra.
Det vanskelige er jo som sagt å treffe stenderne så. På noen steder er det jo lett, og metoden kan anbefales, på andre steder kan det være vanskelig og dermed bedre å skru OSB og gips hver for seg.

Jeg selv kjørte i en liten begrenset omfang med metoden lange klammer for OSB'n og så lange gipsskruer. Men på de fleste steder ble begge lagene skrudd hver for seg.

Fester i stenderne gjør man jo for det eller fester dere gipsen kun i OSB-platen? Da vil jo gipsen henge i en svak plate, det kan ikke bli særlig stabilt? Det er jo ikke mer komplisert å finne stenderne når man fester gipsen enn det er når man fester OSB-en.

Mikael_L
Ja har jeg satt OSB først så bryr jeg meg ikke nevneverdig hvor gipsskruen så tar. Det blir ingen forskjell i stabilitet om den bare går inn i OSB-platene eller midt på en regel.

• Liker
Perplexed
  • Laddar…
Jeg markerer alltid reglene med en bit elektrikertape i taket og på gulvet og så prøver jeg å skru gipsen i reglene men jeg skjøter også uten regel bak, har aldri vært et problem. M

• Liker
nino
  • Laddar…
Finndjävel skrev:
Fester i stenderne gjør man jo for det eller fester dere gipsen kun i OSB-platen? Da vil jo gipsen henge i en tynn plate, det kan ikke bli videre stabilt? Det er jo ikke mer komplisert å finne stenderne når man fester gipsen enn det er når man fester OSBen.
Yepp. OSB mot stender. Deretter skru gips mot kun OSB. Derfor skrev jeg at det er mekkete å finne stenderne. Stabilt som bare det.
Varianten å dra en skrue gjennom begge føles mindre sikker for meg med tanke på hull. Man får jo ikke en ordentlig skrueforbindelse på OSBen. Den sitter bare klemt mellom stender og gips? Med bevegelse på OSBen samt når forbindelsen har satt seg må man ha tapt mye av forbindelsen.

Bare noen tanker, har ingen bevis for at det blir slik, men din variant.

• Liker
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Akkurat så.

Og hvis man nå skrur en gipsplate med gipsskrue kun mot OSB (ikke i regel), så vil jo skruhodet passere gjennom gipsen istedenfor å løsne fra OSB'en. Så det gir absolutt ingenting ekstra i styrke at skruen også skulle sitte i en regel.

• Liker
Maxwells demon
  • Laddar…
Har jobbet hele dagen igjen i dag, mesteparten gikk med til å skru ned og merke opp elektrisitet dessverre, noe man kunne ha unngått om man hadde tenkt på det tidligere. Skruene har truffet totalt 3 forskjellige rør, et av rørene har elektrikerne allerede kontrollert og der ble ingen kabel vesentlig skadet. De andre 2 må de trolig trekke nye for sikkerhets skyld. Det er jo ikke så vanskelig å trekke nye når det allerede er nye kabler.

Måtte også felle inn en ekstra bjelke bak plasten som jeg snakket om tidligere. Den nederste var vrien siden ingenting satt i nærheten som jeg kunne feste i. Kunne kjenne at det satt en svart matte ut mot fasaden, men den våget jeg ikke skru noe i. Fikk i stedet gjøre en spesial, jeg boret med stort borr gjennom halve bjelken fra siden, noe som gjorde at skruen og hodet kunne senkes inn lengre inn mot siden der det faktisk sitter en bjelke på følgende vis:

iUvEAHO.jpg
http://i.imgur.com/iUvEAHO.jpg

Svart er bjelker og gulv, grå er tilsvarende vegg, gul er nye innfellede bjelker og blå er skruene. Som man kan se ble den siste bjelken trukket inn og ble noe skjev, men det føles i alle fall stabilt nok til å feste OSB-en i.

Heldigvis rakk teipen akkurat (par cm over) for å forsegla plasten igjen!

Vi rakk også å sette opp resten av OSB-en siden vi var 4 som jobbet i dag. Det er imidlertid litt komplisert med skruer på ytterveggen, bjelkene har ikke cc 60 så det hender at man treffer en skrue der det ikke finnes bjelke, noe som punkterer plasten. Men vi snakker om maks 10 stykker på hele veggen så det er sikkert ingen fare.

Før vi satte opp de siste OSB-la jeg merke til følgende:

PpKBfZx.jpg
http://i.imgur.com/PpKBfZx.jpg

Det ser med andre ord ut som om det har vært noen type av problem her, men jeg så faktisk også at en del klemmer jeg dro bort rundt dette området hadde rustet. Siden det er rett under vinduet så gjetter jeg at det har regnet inn en gang i tiden, jeg håper i alle fall det er tilfelle :)

I morgen blir det å gå løs på gips og håpe at det går raskere!

Har fått tak i skruer som er 30 mm lange i stedet for 40 mm men de vil fortsatt nå gjennom både gips og OSB som er til sammen 23 mm. Kanskje trenger jeg å finne enda kortere gipsskruer? Mistenker at jeg kommer til å punktere en hel del plast på ytterveggen ellers. Alternativet er selvfølgelig å ikke feste gipsen helt ut i kanten hvis det ikke er bjelke eller tomrom bak OSB-en.

Meddel om det finnes kortere enn 30 mm, jeg leter.
For lenge siden fantes det men jeg finner ikke 25 mm

Det er ikke noe problem at det blir hull i plasten, skruen tetter jo, haha

Protte

Mikael_L
Sist redigert:
Gipsskrue er ikke så standard som man kan tro

25 mm finnes jo beviselig
30 mm har ALLE
35 mm finnes i Danmark
40 mm har alle
45 mm finnes i Danmark
50 mm har Biltema
55 mm har alle
65 mm har Biltema
75 mm er også ganske vanlig

Protte

Å bruke kortere skruer enn 30mm er nok ikke å anbefale. De første 5mm på skruen er koniske og fester egentlig ingenting, så det blir bare noen få gjenger per skrue som virkelig fester hvis du bruker 25mm skrue. En gipsplate veier nesten 30kg, den trenger å festes ordentlig for å bli sittende. Hull i plasten er ikke noe problem hvis det finnes en bjelke bak, enda en grunn til å feste i bjelken:)

Nå for tiden legger man plasten lenger inn i konstruksjonen slik at man har rom for elektriske installasjoner og skruehull foran uten å måtte punktere plasten, men det var knapt vanlig på 70-tallet.

prototypen skrev:
Gipsskruv er ikke så standard som man kan tenke

25 mm finnes jo beviselig
30 mm har ALLE
35 mm finnes i Danmark
40 mm har alle
45 mm finnes i Danmark
50 mm har Biltema
55 mm har alle
65 mm har Biltema
75 mm er også ganske vanlig

Protte
I Finland er lengdene på gipsskruv 32,35,41,45,51,57,65 og kanskje 75.så det ser ut til å variere fra land til land.

Mikael_L
C
Ser enklere ut å sette skruene i bjelkene... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.