Dere har sikkert rett alle sammen. Det jeg la merke til var at undertaket dannet en u-form der den laveste delen hadde sunket rundt 1.5 cm sammenlignet med tidligere. Grunnen til at jeg vet at det ikke var slik fra starten av, er fordi taklistene i så fall enten ville vært i spenn eller blitt deformerte, noe de ikke var.

Siden undertaket på den ugipsede siden (spisestuen) består av noen tynne paneler med masonitt, antok jeg at det var underliggeren på takstolene som hadde sunket, da jeg ikke kunne se noen åpenbare deformasjoner på loftet.

Hvis det er som dere foreslår, blir man jo lykkelig. Da holder det med en mindre bjelke av limtre for kun å bære vekten av undertaket, noe som ville vært takknemlig!! :)

Nytt problem men også ny idé etter å ha skummet forumet.
Kikket på å avveksle med HEA-bjelke på 90x90 stolper stilt på hjerteveggen av betonghulstein i kjelleren. Dessverre havner den ene stolpen midt over en hvelving i hjerteveggen som føles lurvete å veksle ned på....
Men etter å ha skummet litt her på forumet så synes det å finnes ytterligere to alternative veier å prøve.
Alternativ #1 ville være å forsterke underliggeren på takstolen med en bjelke av samme dimensjon med spiker, skruer eller skrulim. Selv om jeg ikke kan forsterke hele veien (pga stiverne) så burde jeg likevel kunne forsterke en strekning på 2,5-3m sentralt, noe som i tillegg til å stive opp også burde forsterke skjøten jeg mistenker finnes midt på. (Skal grave opp og se i morgen hvordan det ser ut). Uansett skjøt eller ikke, så burde en slik tiltak betydelig stive opp takstolen. Eller??
En vurdering blir om det beste valget for en slik tiltak er å bruke en bjelke av samme dimensjon eller en sagd remse av den tykkeste konstruksjonsfiner (P30) jeg får tak i (27mm alt. 2x12mm som skrulimmes for så å skrues i eksisterende bjelke? Ulempen med fineren er vel i så fall den maksimale lengden på 2400mm om man vil unngå skjøter...
Dessuten om man skal sette en på begge sider av underliggeren eller bare på den ene siden?

Alternativ #2, å buksere opp en limtrebjelke 90 x 315 x 6000 (med litt flaks) gjennom loftsvinduet (40 x 50 stort), legge denne på tvers over underliggerne med understøtte på ytterveggen i den ene enden samt over veggen tilsvarende den jeg tok ned i andre enden. Deretter feste opp underliggerne med takåsbeslag, gaffelanker eller lignende beslag i limtrebjelken.
Dette alternativet føles som at det kan variere litt med f.eks. to limtrebjelker av litt slankere dimensjon som man legger parallelt i stedet for én grov eller to slankere som stables på hverandre og slås sammen med spikerblekk om vinduet setter en stopper for å få opp grove dimensjoner.

Ulempen jeg spontant føler med alternativ #2 er at jeg er veldig usikker over lastfordelingen i ytterveggen som neppe er konstruert for formålet!

Synspunkter på disse begge alternativer mottas som vanlig med takknemlighet.
//Henrik

Sist redigert:
Hvordan ble det? Jeg er i samme situasjon og vurderer å gjøre som ditt alternativ nr 1.

R Rasmuzs skrev:
Hvordan gikk det? Jeg er i samme situasjon og vurderer å gjøre som ditt alternativ nr 1.
Det var 6 år siden TS var inne på BH ø.h.t. så forvent ikke noe svar...😢

• Liker
MrJay
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.