Jaha, da sitter man og våndes når man har oppdaget at man har gjort noe før man har skaffet seg all fakta først, noe som burde være selvsagt når man ikke er fagmann...
På ønske og langvarig mas fra regjeringen i huset om å åpne opp mellom kjøkken og stue, havnet sagen i veggen før alle konsekvenser var fullt ut analysert....
Bakgrunnen:
Huset er bygd -46 med reglade yttervegger med tretexisolering. En større renovering av huset gjorde vi 99-00 før vi flyttet inn med diverse forandringer, men ingen som påvirket større flater av innerveggene.
Jeg vet at vi før denne renoveringen hadde en konstruktør hjemme da vi allerede da vurderte å åpne opp på samme måte som vi har gjort i dag. Min absolutte hukommelse er at han sa på det tidspunktet at takstolene er selvbærende (fagverk) og at en slik løsning ikke ville være problematisk.
Dessverre ble det ikke mer diskusjon om dette på det tidspunktet da vi valgte å beholde den berørte veggen. Dessverre var det sannsynligvis denne kommentaren i kombinasjon med ovennevnte eksterne påtrykk som fikk meg til å litt overilet ta saken i egne hender litt for fort.
Kan legge til at taket er råspontet med papp og lertegl. Eksakt vinkel på taket vet jeg faktisk ikke men ~20 grader +/- noe, kunne jeg tenke meg.
Det jeg gjorde var rett og slett å sage ut et horisontalt snitt langs hele veggen. Under ca 1 ukes tid kontrollerte jeg avstanden mellom snittendene på visse merkede punkter for å se om snittet minsket. Totalt målte jeg -1 mm differens på et målepunkt i løpet av denne tiden. Fornøyd med det gikk jeg videre, og veggen (reglad, fylt med sagflis, spontet og kledd med masonitt) forsvant ut gjennom døren. Deretter tok det vanlige med gips, sparkel etc. over.
Nå ~1 måned senere kan jeg ikke slutte å se på dette store åpne området og føle en viss uro over hva som skjer over tid når støttet midt under takstolene er fjernet. At en viss nedhening over tid ikke skulle skje, føles usannsynlig, noe som ikke direkte bidrar til min velvære.
Jeg vedlegger en ytterst schematisk tegning over rommet med den tidligere veggen inntegnet samt et par mindre flatterende bilder av hvordan det så ut før veggen forsvant.
Det jeg ønsker er å få vite om jeg har gjort noe som er litt dumt, virkelig dumt eller katastrofalt dumt! AT det er dumt trenger jeg ikke opplyses om, men omfanget og mulige tiltak ville bli verdsatt.
Den veggen ligger jo i samme linje som takstolene og de andre går tvers over andre deler uten å ha støtte eller mangler det noen vegger på tegningen din
Ja, tegningen viser ikke hele huset, kun det berørte området. Men veggen som er revet lå på tvers av takstolene. Forsøkte å tegne inn retningen på takstolene ved hjelp av pilen til høyre på tegningen.
Huset fortsetter bortover til høyre. Har dessverre ikke målene for veggene bortover til høyre på tegningen.
En liten advarsel til dere som antar at takstolene alltid går tvers over husets "långskeppsriktning".
Så trenger det ikke å være i det hele tatt!
Har selv hatt et hus bygget i 1969, som vi solgte i 2009.
Huset var 8 m "langt" og 10 m "bredt".
Altså gikk takstolene i "feil" retning, langs huset virkelige langside, altså 10-meterssiden.
Og dette var ikke noe unntak, huset var ett i en gruppe av syv like hus,
bygd av storkonsernet SIAB.
Det ville nok ikke vært greit å rive feil vegg der
Takk alle for svar og beklager sen respons. Gikk løs med en rettholt i taket i går kveld og kan konstatere at elendet har satt seg/sunket ~1-1.5cm siden veggen ble tatt ned.
Dro raskt til byggevarehandelen i morges og anskaffet regelvirke 45x75 som jeg satte sammen til 90x75-stolper. Trakk inn jekken, hevet innertaket svært langsomt til det var i utgangsposisjon og støtte under hver takstol.
Nå venter jeg på en snekker klokken 17:30 så får vi se om det blir limtre eller stålbjelke som fikser min nattesøvn fremover... ALDRI mer gjøre før tanke!!!
Synes fortsatt det er merkelig med et så stort nedsenk på så kort tid. Kanskje hadde jeg feil info og takstolene ikke var selvbærende eller så er de kanskje i for spinkel dimensjon, hva vet jeg??
Dimensjonene på takstolene er 45x140 på overliggeren, 20x90 på stagene og 45x120 på underliggeren. Bruker garantert feil termer men tror dere forstår hva jeg mener!?
Sender med et par bilder fra loftet om noen har lyst til å tenke over dimensjonene. Ville bli satt pris på!!
Takk alle for svar og beklager sen respons. Gikk løs med en rettholt i taket i går kveld og kan konstatere at elendigheten har satt seg/sunket ~1-1.5cm siden veggen ble tatt ned.
Er du sikker på at det har sunket og ikke vært skjevt fra begynnelsen? Målte du taket rett etter at veggen ble fjernet, gamle hus pleier ikke å være spesielt rette.
Det normale er jo at sagen kiler seg fast direkte hvis man kutter en bærende bjelke. Testet dette, da vi grublet på hvilken av de ulike 2"x4" som var bærende i veggen vi skulle rive, for å få riktig mål på den nye bjelken. Det var den med mest hull gjennom selvfølgelig....
Er det virkelig bjelkelaget som har sunket og ikke bare innertaket?
Vegggen er ikke bærende for takkonstruksjonen med de takstolene. Derimot stabiliserer den kanskje vindgulvbjelkelaget slik at det ikke bøyer ned eller svikter.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.