4.540 lest ·
19 svar
5k lest
19 svar
Sånn kan det gå når det mangler tettesjikt
Ja, det er alltid like gøy å lese alle spekulasjonenescim skrev:
Jeg følte ikke for å grave bort ca. 1 kubikk dyngvåt leire i kullmørke og regn for hånd i går kveld/natt for så å sette sagen i et trykksatt 110 rør hvor det ville fosse ut vann, og deretter prøve å sette på en muffe og propp i leirevellingen....
Det får bli når det har tørket opp litt og vannet har rent unna i rørene
Høres jo ut som at det er ganske vått i bakken der du bor.
Lurer på om det ikke skulle være verdt å lage en ordentlig dyp pumpegrop (ca 1-2 meter) og løpende pumpe bort vann derfra og dumpe det så langt fra tomten som mulig, alternativt i avløpet. Selvfølgelig blir det bare en flytting av vann som så renner tilbake, men det burde i det minste dannes en omvendt kjegle av rimelig tørr mark under huset.
Lurer på om det ikke skulle være verdt å lage en ordentlig dyp pumpegrop (ca 1-2 meter) og løpende pumpe bort vann derfra og dumpe det så langt fra tomten som mulig, alternativt i avløpet. Selvfølgelig blir det bare en flytting av vann som så renner tilbake, men det burde i det minste dannes en omvendt kjegle av rimelig tørr mark under huset.
Du skulle formulert deg annerledes for å maksimere spekulasjoner, "Hjelp, det spruter opp vann fra gulvet" eller lignende, samt bilder som ser ut til å være tatt i panikk og med våte kluter overaltmexitegel skrev:
Jeg er glad for at jeg bor på en grushaug, har vel grunnvannsnivået 2-3 meter under kjellergulvet
Huset er bygd i -47 og det er antagelig minst 10 meter blåleire ned til fjellet om ikke mer. Jeg tror det kan være litt risikofylt å endre forutsetningene. Det har tross alt stått på samme sted uten setningsproblemer i 70 år nå...pelpet skrev:Høres ut som det er ganske vått i bakken der du bor.
Lurer på om det ikke ville være verdt å lage en skikkelig dyp pumpegrop (omtrent 1-2 meter) og jevnlig pumpe unna vann derfra og dump det så langt fra tomten som mulig, alternativt i avløpet. riktig nok blir det bare en bortflytting av vann som deretter renner tilbake, men det burde i det minste danne en omvendt kjegle av relativt tørr grunn under huset.
Det er heller ikke noe problem at kjelleren blir fuktig, så lenge det ikke renner inn (eller opp
Dessuten finnes det et skikkelig dike 2 meter fra husveggen som det alltid står vann i, så jeg er tvilende til at en slik pumpegrop ville gjøre annet enn å koste penger
Klikk her for å svare