Haha, fantastisk :cool:

scim skrev:
Haha, du holdt oss på pinebenken en stund ;)
Ja, det er alltid like gøy å lese alle spekulasjonene :). Nå ble det jo ikke så mye av den sorten her dog :D

Jeg følte ikke for å grave bort ca. 1 kubikk dyngvåt leire i kullmørke og regn for hånd i går kveld/natt for så å sette sagen i et trykksatt 110 rør hvor det ville fosse ut vann, og deretter prøve å sette på en muffe og propp i leirevellingen....

Det får bli når det har tørket opp litt og vannet har rent unna i rørene :D

Høres jo ut som at det er ganske vått i bakken der du bor.

Lurer på om det ikke skulle være verdt å lage en ordentlig dyp pumpegrop (ca 1-2 meter) og løpende pumpe bort vann derfra og dumpe det så langt fra tomten som mulig, alternativt i avløpet. Selvfølgelig blir det bare en flytting av vann som så renner tilbake, men det burde i det minste dannes en omvendt kjegle av rimelig tørr mark under huset.

mexitegel skrev:
Ja, det er alltid like morsomt å lese alle spekulasjonene :). Nå ble det jo ikke så mye av den sorten her dog :D
Du skulle formulert deg annerledes for å maksimere spekulasjoner, "Hjelp, det spruter opp vann fra gulvet" eller lignende, samt bilder som ser ut til å være tatt i panikk og med våte kluter overalt ;)

Jeg er glad for at jeg bor på en grushaug, har vel grunnvannsnivået 2-3 meter under kjellergulvet ;)

pelpet skrev:
Høres ut som det er ganske vått i bakken der du bor.

Lurer på om det ikke ville være verdt å lage en skikkelig dyp pumpegrop (omtrent 1-2 meter) og jevnlig pumpe unna vann derfra og dump det så langt fra tomten som mulig, alternativt i avløpet. riktig nok blir det bare en bortflytting av vann som deretter renner tilbake, men det burde i det minste danne en omvendt kjegle av relativt tørr grunn under huset.
Huset er bygd i -47 og det er antagelig minst 10 meter blåleire ned til fjellet om ikke mer. Jeg tror det kan være litt risikofylt å endre forutsetningene. Det har tross alt stått på samme sted uten setningsproblemer i 70 år nå...
Det er heller ikke noe problem at kjelleren blir fuktig, så lenge det ikke renner inn (eller opp:))vann.

Dessuten finnes det et skikkelig dike 2 meter fra husveggen som det alltid står vann i, så jeg er tvilende til at en slik pumpegrop ville gjøre annet enn å koste penger :D

• Liker
scim
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.