Dette er den litt uvanlige grunnen til at det hadde vært bra med en tettsperre i vaskerommet :D
Fliser med sykkelrør som fugemasse i et vaskerom, med rød sirkel rundt et sted på gulvet.

Etter et hobbyprosjekt ble det fuget fliser med sykkelslange og nesten tett :D
Cykelslange brukt som fuga mellom fliser på et vått gulv, med tetningsmasse ved siden av.

Jeg ser dessverre ikke hva det som er innringet på første bildet eller hva det er som har skjedd?

H
Jeg ser ikke hva det er, er det vann?

Unnskyld litt uskarpt bilde, men det er vann som spruter opp et par cm høyt :)

Det svaret skaper bare flere spørsmål...va? 😂

Har du vannbåren gulvvarme som lekker eller hvor kommer vannet fra?
Er vannet varmt eller kaldt?

Nå forstår jeg ingenting, men om det spruter opp vann gjennom gulvet så er min første tiltak ikke å forsøke å tette igjen hullet med tyggis og sykkelslange.

Ja, tettskiktet er jo normalt ment å tette den andre veien, for å hindre fukt i å trenge INN i gulvet. Hvis det nå spruter vann UT fra gulvet, så er det jo ikke direkte bra... Uansett kilde (jeg mistenker at det kan være opptrengende grunnvann? men da kreves det vel dreneringsbrønn med pumpe?).

Det er ikke så at det er en båt?

• Liker
Snooby og 1 annen
  • Laddar…
Selv om det var en båt har jeg vanskelig for å se finessen med å tette et hull i skroget ved å tette en klinkersfuge... Vannet trenger jo inn under klinkersen uansett.

I dette tilfellet skal man vel bare være glad for at det ikke fantes noe membran, så vannskaden oppdages.

Med tanke på pumpgropen og lensepumpen i bakgrunnen så er det nok ganske høy grunnvannstrykk i den kjelleren :P

Nerre skrev:
Selv om det skulle være en båt har jeg vanskelig for å se finessen med å tette et hull i skroget ved å tette en flisfuge... Vannet trenger jo inn under flisen uansett.
Ja, men det har jo åpenbart fungert frem til nå, han har jo lensepumpe for å holde unna det verste!

Årsaken til dette er sannsynligvis en kombinasjon av et dårlig plugget overvanns- eller avløpsrør som ligger under flisene (Tanken var å kappe stammen utenfor huset og plugge ordentlig der, men rakk ikke det...) og høy grunnvannsnivå. Havet presser på ganske bra, og nivået var i går rundt 80-90 cm over det normale. Dette, kombinert med enorme mengder nedbør, fikk nivået i kommunens system til å stige kraftig. Kjelleren er blant kommunens laveste punkter i nettet (langt under oppstuvningsnivå). Sent i går kveld målte jeg vannstanden i avløpssystemet til ca. 50 cm over gulvnivå, og da hadde den sunket ganske bra, så det er dette vannet som presser på. "Normalt" ligger grunnvannsnivået ca. 15 cm under gulvnivå.

For dette huset er det ikke økonomisk forsvarlig å gjøre noen større investeringer, og under disse forholdene ser jeg det som meningsløst å forsøke å drenere og pumpe bort grunnvannet. Det blir omtrent som å øse vann fra den ene siden til den andre siden på en båt for å få det grunnere...

Det har tidligere vært oversvømmelser omtrent en gang i året, men nå i høst laget jeg pumpesump og la om rørene til slukene i kjelleren til å munne ut i pumpesumpen i stedet. Dette reddet kjelleren fra oversvømmelse denne gangen. Det gjenstår å kutte de gamle avløpsrørene som lå under platen :D

Det er betongplate med fliser på, og det er dels merkelig at det kan lekke i det hele tatt, det må jo være en del hull i betongen. Dessuten var flisfugen som sand på de strekningene der det lakk, øvrig fug er steinhard... McGuyver-reparasjonen med sykkelslange er for å skåne nedsenkbar pumpen fra å starte og stoppe hvert 20. sekund....

Sist redigert:
  • Liker
CM1234 og 1 annen
  • Laddar…
Haha, du holdt oss på pinebenken en stund ;)

Faktum er at vi hadde et lignende problem vår første vinter i vårt nåværende hus. Vi hadde begynt å renovere et av rommene i kjelleren og var akkurat ferdige med alt unntatt gulvet, som bare var et rått betonggulv. En dag rundt jul når jeg kom ned i kjelleren, kjente jeg hvordan det luktet fuktig, og hele rommet var vått, med ca. 1 cm vann på det verste stedet. Jeg støvsuget opp det verste med grovstøvsugeren, men et sted presset vannet opp fra gulvet, kanskje knapt en cm i høyden.

Det som hendte hos oss var en kombinasjon av helling mot huset samt en uvanlig slaskete og varm vinter der frosten slapp rundt jul. Vannet rant fra veien ved siden av huset mot huset, langs kjellerveggen og mot sålen, der det lette seg gjennom sprekker og hull.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.