Hei
Jeg har en tanke rundt tilleggsisolering av innsiden på yttervegger.
Har en 30-talls villa med puss + tykke stående spontpaneler + Tretex.
Altså ikke mye til isolasjon.

Da har jeg lurt på om det finnes noen alternativer til tradisjonell tilleggsisolering med lekting og glassfiberisolasjon.

Det hadde vært fint hvis det fantes en gipsplate med EPS celleplast limt på baksiden som bare kunne skrus opp. Men jeg har aldri sett noe slikt.

Da tenker jeg litt på en annen lignende løsning som jeg gjerne vil ha deres meninger om.
Hvis man bruker gipslim og limer opp harde celleplastplater som EPS som er 20-30mm på innerveggene. Og når det er tørt, så limer og skrur man på vanlig eller renoveringsgips utenpå celleplasten. Gipslimet ville få platematerialene til å bli som en sandwichkonstruksjon og ligge absolutt fast mot underlaget. Man må selvfølgelig bruke litt lengre gipsskruer som når inn til panelveggen. Celleplasten ville jo også fungere som en fuktsperre. Tenker bare å frese inn noen plastrør til ny elektrisitet i tretexplaten først.

Det burde i alle fall gi en konstruksjon som ikke bygger så mye og helt uten kuldebroer, og det skulle gå ganske raskt og bli relativt billig ..tror jeg.
Hva tror dere, er det helt sprøtt??? :blushing:

Sist redigert:
Jeg har ikke samme forutsetninger som deg da jeg har tegel og siporex, men jeg har holdt på i andre etasje siden vi flyttet inn, og der har jeg skrudd celleplast via sponplate på den ene veggen. (100mm celleplast og så 22mm gulvspon, deretter gulvgips). Den andre gavlen er 100mm celleplast, 22mm bærelekt, 45mm regel, og imellom der 70mm isolasjon, hva den nå heter.

Skru gjennom hele pakken på en gang uten å måtte merke opp, bore, plugge og så treffe riktig med en 200mm skrue høres altfor enkelt ut :)

Kan legge til at min gulvmani er ikke helt ubegrunnet da jeg ikke får opp mer enn 600mm gjennom trappen men spontet 22mm i vegg føles ganske bra :)

Cellplast brukes vanligvis ikke innvendig på grunn av brannegenskapene, derimot forekommer jo trespon og sponplater fortsatt, så, det der er jo et standpunkt. Vil du unngå kuldebroer finnes det jo alltid metallstendere.

Cellplast mot siporex hørtes best ut i mine ører da jeg lyttet til meg selv :)
Faktisk vanskelig å finne info om akkurat denne byggemåten har jeg merket.
Akkurat som om alle bygger hytter i tre i dette landet ;)
Klart man ikke skal isolere så man får frostsprengninger i teglsteinen, men hvor går grensen?
Skal det være kaldt på innveggen som her?
Tegl, siporex, tretex og det er ikke engang tretex i alle veggene.

Brannegenskapene synes jeg man kan slutte å pønske videre på, for hvis det har tatt seg forbi gips og spon og så inn til cellplast er man allerede der ganske ille ute.
Men selvfølgelig finnes det stikkontakter og slikt som ligger nærmere cellplasten.
Kan være interessant hvis man kun har vegger i huset, men har man det møblert så vil møblene brenne opp før.

Apprentice skrev:
Cellplast pleier ikke brukes innvendig på grunn av brannegenskapene, derimot brukes jo treflis og sponplater fortsatt, så det er jo en vurdering. Vil du unngå kuldebroer finnes det jo alltid stålprofiler.
Stålprofiler er jo et opplagt alternativ til treprofiler, men det er uansett ganske mye mer arbeid med flere momenter enn min fundering med bare gips, cellplast og lim. Jeg kan heller ikke se hva som skulle bli bedre om man har til hensikt den minste mulige påbygningen (45mm regler vil jeg tro). Med EPS cellplast så vurderer jeg å bruke 20 eller 30 mm og evt. skulle jeg bare bruke renoveringsgips på 6mm. Jeg har lest et faktablad fra en av cellplastprodusentene om at EPS cellplast isolerer mye bedre enn glassull. Hvis man argumenterer med at jeg ikke kommer til å kunne bruke gipsekspansjonsskruer, så er det noe jeg uansett ikke liker. En solid plankvegg finnes å skru i bak tretexplatene.

Sist redigert:
Det finnes et system med EPS limt på gipsplate. Søk på Ecoprim varmvegg.

arne skrev:
Det finnes et system med EPS limt på gipsplate. Søk på Ecoprim varmvegg.
Det finnes altså... :wow: akkurat det jeg hadde fundert på! d^_^b
Forskjellen er vel at de har en spesialregel i sin konstruksjon, noe som antakelig er nødvendig hvis man har 55 mm isolasjon eller mangler tre for å skru platen i. Men de har jo også med 30 mm isolasjon.
Skal prøve å finne litt prisinformasjon. Kan vel tenke meg at det ikke har fått så mye gjennomslag fordi det kanskje blir dyrere spill når det er formontert!? EPS platene finnes i ulike mål og har fasade skjøter som tillater litt mer "puslespill" enn gips som det pleier å bli mye spill av.

Fant litt info:
http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/PAROC%20XEW%20200_WB.indd.pdf
http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Arb3048.pdf

Men hvis man som i mitt tilfelle ønsker å bruke 30 mm EPS og har en plankvegg å skru i bak tretexplaten, så burde det vel fungere uten regler. Spesielt hvis jeg tannsparkler med Gipsplatelim bak skjøtene, hvilket skulle redusere risikoen for bevegelser i skjøten. Et annet problem er at jeg ikke kan finne noen gipsskruer som er lengre enn 57 mm, for det burde bli ca. 53 mm til plankveggen, og da ville jeg trenge skruer på minst 67 mm.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.