Glad midtsommer i hyttene! Raskt spørsmål midt i feiringen.
Saltutfelling fra tømmer. Hvordan? Hvorfor? Er det farlig? Fuktigheten er skyhøy akkurat i området med salt men knusktørt rundt.
Admin får flytte om jeg har lagt det feil.
85Wv8qU
dUTtQyY

• Tømmer med synlig saltutfelling og sprekker, omgitt av lyst treverk. Skruer er synlige på overflaten.
  • Saltutfelling på tømmerstokk med hvitt belegg, synlig fuktighet i små områder rundt, mens resten av treet ser tørt ut.
  • Tømmer med saltutfelling; hvite krystaller på treoverflate.
  • Fuktmåler med gult håndtak brukt på treoverflate, viser fuktighetsnivå på 24%. Synlig saltutfelling på treverket.
Claes Sörmland
Noen har oppbevart salt som har lekket ut og hatt kontakt med tømmeret?

Saltet trekker til seg fuktighet fra luften fordi det er hygroskopisk, kanskje er det kalsiumklorid?

Jeg vet ikke så mye om tømmer, men jeg ville definitivt fraråde å stole på en kontakt-fuktmåler stukket i salt.
Salt leder strøm veldig bra og kan gjøre resultatet mye misvisende i retning av "fuktig". Måleren vil tolke den høyere konduktiviteten på grunn av saltets ledningsevne som massevis av vann. (Tørt tre leder dårlig)

• Liker
Dowser4711
  • Laddar…
Anders243 Anders243 skrev:
Jeg vet ikke så mye om tømmer, men jeg ville definitivt fraråde å stole på en kontakt-fuktmåler stukket inn i salt.
Salt leder strøm veldig bra og kan gjøre resultatet meget misvisende i den "fuktige" retningen. Måleren vil tolke den høyere konduktiviteten pga saltets ledningsevne som massevis av vann. (Tørt tre leder dårlig)
Smart! Det hadde jeg ikke en eneste tanke på faktisk! Stor takk!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.