Hei! vet ikke om jeg har kommet i feil forumdel.

Lurer litt på hva som er riktig og rett angående luftspaltsventilasjon på et mønetak.
Er det greit å ha tett i mønet og kun åpent i takfoten? Altså; plåt, bærlekter, dampsperre, strølekter, masonite.

Har lett her på forumet frem og tilbake og havner bare på en masse andre spørsmål som ikke angår meg.

Vi har nettopp gjort om taket på huset til å ha mønetak, og firmaet som gjorde det tok det som en selvfølge å ha luftekanal og ventilasjon i mønet samt takfot... De to andre tilbudene vi fikk inn før byggingen hadde også med luftekanal og ventilasjon i mønet, så jeg antar at det er det som gjelder...
Hva ville fordelene være med å ikke ha ventilert møne?

MVH

Daggen

Mögelstoppers kan du bruke hvis du ikke vil ha ventilert møne.

Daggen 84: hva slags ventilasjon har dere? på gavlene eller langs mønet?
Katos: ja jo har sett de der muggstopperne, men lurer mest på om det er nødvendig med ventilert møne? eller om man kan ha det bare åpent i takfoten (og selvfølgelig luftespalte hele taket)

De satte 4 "skorsteiner", en mellom hver takstolve par så luften kan ventileres ut... Ble selv litt overrasket når jeg kom ut til hytta og det var en masse skorsteiner på taket :)
Finnes nok mye mer diskret løsninger men jeg synes likevel det ble ganske ok og litt annerledes.

Liten hytte med fire ventilasjonshetter på taket, omgitt av skumring belysning. Terrasse med bord og stoler i forgrunnen.

MVH

Daggen

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.