Er fornøyd med vår nåværende byggevarehandel men skulle gjerne sjekket om man får mye bedre pris hvis man kjøper litt større kvantiteter direkte fra kilden.
Kjenner noen til et sagbruk/høvleri som selger direkte til firmaer og frakter større mengder tømmer, (for flere husbygger), til Stockholmsområdet til bra priser?

mvh
David

David skrev:
Er fornøyd med vår nåværende byggevarehandel men skulle gjerne sjekke om man får mye bedre pris hvis man kjøper litt større kvanta direkte fra kilden. Er det noen som kjenner til et sagbruk/høvleri som selger direkte til firmaer og frakter større mengder trelast, (for flere husbygg), til Stockholmsområdet til gode priser?

mvh
David
De kan sikkert selge direkte til deg, men med de rabattene distributører og forhandlere får blir det antagelig samme pris uansett. Skulle sagbruket selge til distributørpris og man fikk vite om dette ville de antagelig ikke være velkomne på markedet lenger. Sånn funker det...oftest. :(

Johan Gunverth skrev:
[quote author=David link=1132177753/0#0 date=1132177753]Er fornøyd med vår nåværende byggevarehandel men skulle ønske å sjekke om man får mye bedre pris om man kjøper litt større kvantiteter direkte fra kilden.
Kjenner noen til et sagverk/høvleri som selger direkte til firmaer og frakter større mengder trelast, (for flere husbygg), til Stockholm-området til gode priser?

mvh
David
De kan sikkert selge direkte til deg, men med de rabattene distributører og forhandlere får blir det antageligvis samme pris uansett. Skulle sagverket selge til distributørpris og man fikk vite om dette ville de antakeligvis ikke være velkomne på markedet lenger. Sånn fungerer det....oftest. :([/quote]
Selv om man har en egen firma?
Men det er vel egentlig ikke så rart når man tenker etter. Sånn ser det ut i mange andre bransjer.

mvh
David

Jeg eller rettferdig sagt firmaet mitt er ganske stor kunde hos et høvleri som forsyner byggevarehandlere med et visst sortiment, men er spesialiserte på komponentfremstilling for husproduserende industri.
Den fordelen jeg kan nyttegjøre meg av med dette er at jeg ikke trenger å kjøpe hele pakker for å få en rimelig pris, som for øvrig ikke skiller seg nevneverdig fra Bygg Max sin prissetting.

Men hvis man trenger noe som Bygg Max ikke har og sammenligner med ordinær byggevarehandel, blir forskjellen selvfølgelig merkbar.

Forutsetningen som høvleriet har er at hvis de selger direkte til kunden, kan de ikke selge til byggevarehandelen, og når virksomheten ikke er tilpasset forbrukersalg, skaper eventuell slik mer problemer enn nytte.
Det kan nok være den fremste grunnen til at det ikke er helt lett å få tilgang til de lavere prisene på den måten.
Så viser det seg jo at det er ganske vanskelig å styre med litt "sidesalg" uten at den normale kundebasen får kjennskap til dette, spesielt innen byggbransjen, og da har man kanskje risikert en stor omsetning for å gjøre noen en liten tjeneste.

Jeg har kjøpt en del virke direkte fra Brattby Sagbruk og prisene var ~25% billigere enn Byggmax og halve prisen mot Beijer. Det var bare å ringe og bestille og deretter komme med hengeren dagen etter så lastet de med trucken.

Jesca_j skrev:
Jeg har kjøpt en del trelast direkte fra Brattby Sagbruk og prisene var ~25% billigere enn Byggmax og halv pris mot Beijer. Det var bare å ringe og bestille og deretter komme med tilhengeren dagen etter så lastet de med trucken.
Så at de er aktive i Umeå. Hvor bor du hen?

mvh
David

Var du interessert i trelast til flere hus?

I så fall må du nok handle fra hvilket som helst høvleri.

Gå inn på www.sjv.se følg lenken under overskriften "I Fokus" klikk på "Tremballasje".
I menyen til venstre klikker du på "godkjente tørkeanlegg", da får du opp en ganske omfattende liste over sagbruk. Så er det bare å begynne å ringe rundt og sjekke.

I bakhodet kan du ha at en sagefallende kvalitet gran (til panel og lignende) koster ca 1500/m3 +mva.
Kvaliteten for bygge regel ca 1200/m3 +mva.

Ser du på en høvlet vare må du altså utgå fra opprinnelig kubikk, dvs en 44*95 regel bør være tatt ut av en 47*100. Et sagbruk selger normalt den for 0,047*0,1*1200 = 5,64+m = 7,05. På det skal deretter kostnaden for foredling legges til.

cesar skrev:
Var du interessert i virke til flere hus?

I så fall får du nok handle fra hvilket sagbruk som helst.

Gå inn på www.sjv.se følg lenken under rubrikken "I Fokus" klikk på "Träemballage".
I menyen til venstre klikker du på "godkända torkanläggningar", da får du frem en ganske omfattende liste på sagbruk. Så er det bare å begynne å ringe rundt og sjekke.

I bakhodet kan du ha at en sagfallende kvalitet gran (til panel og tilsvarende) koster ca 1500/m3 +mva.
Kvaliteten for bygg regel ca 1200/m3 + mva.

Ser du på en høvlet vare må du altså utgå fra opprinnelses kubikken, dvs en 44*95 regel bør være tatt ut av en 47*100. Et sagbruk selger normalt den for 0,047*0,1*1200 = 5,64+m = 7,05. På det skal så legges kostnaden for foredling.
Takk!
Meget nyttig informasjon. Når du snakker om kostnaden for foredling. Hva mener du da?

mvh
David

....foredlingen i dette tilfellet burde jo være selve høvlingen av bordet.

Denne mannen pratet vi med på en messe (byggvårds avdelingen på antikkmessen i Älvsjö tror jeg), en venn sendte deretter etter diverse listverk og ganske mye perlespont derfra.......hyggelig mann og veldig fin kvalitet på trevirke og høvling, kanskje ikke billigst men som sagt kvalitet :)

http://www.veckebosag.se/index.html

David skrev:
[quote author=Jesca_j link=1132177753/0#4 date=1132233343]Jeg har kjøpt en del virke direkte fra Brattby Sagverk og prisene var ~25% billigere enn Byggmax og halve prisen mot Beijer. Det var bare å ringe og bestille, og så komme med tilhengeren dagen etter, så lastet de med trucken.
Så at de er virksom i Umeå. Hvor bor du?

mvh
David
[/quote]

Jeg bygger i Umeå så sagen er cirka 2 mil fra byggeplassen.

Ja, det var høvlingen jeg mente.

Sagbruk som kjøper såkalt bulk høvling kan klare å kjøpe høvlingen for ca. 150:-/m3 + m.
Den billigste høvlede varen jeg kjøper koster 1363/m3+m og da står råvaren for ca. 825:-/m3+m. Mitt uttak av den er ca. 1500m3/år.
Dette kjøpes riktignok av et av Sveriges mest lønnsomme høvlerier, så kostnaden for høvlingen går sikkert an å presse litt, men jeg har prioritert levering sikkerhet og service.

• Liker
anduspandus
  • Laddar…
Byggaren skrev:
Apropos Cesars: "...men jeg har prioritert leveransesikkerhet og service."

Glem ikke dimensjonsnøyaktighet og vinkelrett profil. Noe tømmer som jeg kjøper direkte fra trelastforhandlere er riktignok høvlet, men det kan variere fra planke til planke hvor tykk/bred den er og noen ganger er profilen ikke vinkelrett, men rombe og annet skjevt som ikke alltid gjør det så lett å bygge måleriktig.
Om det høvlede tømmeret ikke er bedre enn så finnes det vel ikke noen grunn til å kjøpe høvlet tømmer til panel og stenderverk?
Poenget med høvlingen er jo oftest nettopp "dimensjonshøvling".

I dag finnes det mange sagbruk som har en rent fantastisk målpresisjon og overflatefinish på sine produkter slik at dimensjonshøvling ikke lenger er nødvendig.
På moderne sager når man i dag standardavvik på målene på 0,3-0,5mm som burde være tilstrekkelig for de fleste. Merk at dette gjelder før tørking, så resultatet etter tørking blir noe dårligere avhengig av at krympingen varierer med densitet osv.
Etter å ha jobbet på sagbruk i noen år forstår ikke jeg helt grunnen til at snekkere alltid skal ha høvlet tømmer. Jeg er temmelig overbevist om at få snekkere egentlig vet hvor bra tømmer man kan kjøpe fra sagen i dag.

Man kan ikke sammenligne sagoverflate på dagens høyhastighetslinjer med 70-tallets ramsagede tømmer ;)
Man kan heller ikke sammenligne målpresisjonen på en moderne saglinje med 70-tallets "flakkende" klingsager.

Ceasar skrev:
Ser du på en høvlet vare må du altså gå ut fra opprinnelig kubikk, dvs en 44*95 regel bør være tatt ut av en 47*100. Et sagbruk selger vanligvis den for 0,047*0,1*1200 = 5,64+m = 7,05. På det skal så kostnaden for foredling legges til.

En 45x95 høvlet regel tas ut av en 50x100 uhøvlet.
Et tips er å sjekke alternative dimensjoner om man velger uhøvlet tømmer. Av f.eks. gran sages også tykkelsen "44", dvs det finnes 44x100, 44x125 og 44x150 uhøvlet å få tak i som kan være interessant som reistømmer i stedet for høvlet 45x1XX

Ytterligere et tips før dere kontakter sagbruket - tenk litt over lengdene du trenger. Sagbruket har ofte "lengdepakket tømmer" i lengder fra ca 2m opp til 5,5m i 3dm intervaller.
Det er heller ikke selvsagt at man må kjøpe en fullstort pakke - det kan finnes også mindre pakker og småpartier som ikke er spesielt interessant for "storkonsumenter" som sagen gjerne vil bli kvitt.

Stokken sages ikke ved 18% fuktighet, men det er den normalt høyeste fuktighetskvoten sagen tørker ned til.

Saging gjøres med fordel når treverket er nyhogget. Tørking gjøres til 8-18% avhengig av bruksområde. Fuktighetsgraden i treverket vil med tiden tilpasse seg omgivelsene uansett hvilken fuktighetsgrad det hadde når det forlot tørken.

Det er sant at uhøvlet treverk kan ha litt "formproblemer", men som oftest er det ikke noen større problemer, men skal man tro tidligere innlegg i tråden, finnes dette også på høvlet treverk ;) Selvfølgelig foretrekker snekkeren høvlet treverk, det er jo hyggeligere å håndtere, men det er også ytterst sjelden at snekkeren selv betaler for treverket og egentlig bryr seg om kostnadene :-?

Når jeg ser i bordpakkene hos byggevareforhandleren, blir jeg ikke spesielt imponert over formstabiliteten på det høvlede treverket. Høvlingen ser ikke ut til å klare kantkroker, vridninger og skjevheter ia ;) Jeg synes det pleier å skape større problemer enn at treverket er litt kupert.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.