Spørsmålet kan ha vært oppe tidligere, men fant ingenting ved et raskt søk.
Jeg trenger å kutte stålstendere (de man bruker som veggstendere) på litt forskjellige måter og mål. Trenger å få alt ordentlig rett så å bruke baufilen tror jeg ikke vil gå.
Kan man sage dem for eksempel med båndsagen om jeg bruker et kassert blad? Eller kan man kjøre det gjennom bordsaga? Hvor mye skades bladene?
Absolutt ingen feil i det hele tatt. Får bare det ikke så rett med den heller..
Du bør ha en blikksaks for formålet, ikke en tagget allroundsaks fra Biltema. I platen pleier det også å være et presset mønster som gjør det lett å sikte rett.
Om det alu så er det ingen problemer med å sage med båndsag. Du kan til og med sage grove ting i alu, men da bør man bruke t-rød som kjølemiddel ellers klistrer tennene seg igjen.
Ja, det skal ikke være til vegger. Da bruker jeg blikkensakssaksen.
Denne gangen skal jeg bygge et "vifteskap/ventilatorskjerm" for å henge på veggen over ovn/vedovn. Man kan ikke ha tre nærmere enn 1m over vedovnen. Så jeg tenkte å lage rammen med metallstenderne. Da vil jeg gjerne at det blir rette vinkler osv..
Kan jo bruke baufilen sammen med en gjærkasse hvis ikke sagene fungerer..
Man kan klippe bort trekanter på sidene av regeln og spare bunnen, da fungerer bunnen som et "hengsel" og konstruksjonen blir mer stabil. Skal du kle panseret med metall, så er det nok enklest å lage en tegning til blikkenslager.
Man kan klippe bort trekanter på sidene av reglen og spare bunnen, da fungerer bunnen som et "hengsel" og konstruksjonen blir mer stabil. Skal du kle panseret med metall, så er det nok enklest å lage en tegning til en blikkenslager.
Vil først og fremst fjerne den lille vinkelen ytterst på den korte siden, den gjør nå at reglene ikke går inn i hverandre. Tenkte deretter å popnagle sammen de overlappende bitene, da burde alt sitte ordentlig. Så skal det fjernes deler midt i en regel, det er der jeg tror det går lettere og blir mer nøyaktig enn med platesaksa.
Den skal kles med minerit-plate som sannsynligvis skal pusses..
Men en vinkelsliper kunne vel også fikse det.
Men det hovedsakelige spørsmålet gjenstår, kan man sage "dette" metall med en tresagblad? Uten at de tar skade?
Om det er aluminium og du har et fintannet blad tar det ikke mye skade, om det er plåt går det ikke. Jeg tror at du kan få problemer med mineriten mot regelen. Regelen vil utvide seg av varmen, deretter vil pusen sprekke i skjøter og ved skruehoder. Du kanskje klarer deg men verdt å vurdere på.
Det går an å kappe metallstendere på en vanlig sagbenk med trekappsagblad. Men du bør ha et tettandet blad og ikke kjøre for hardt slik at du brenner tennene. Selvfølgelig mister bladet sin skarphet hvis du kapper i metall. Det samme skjer hvis du kapper hardt laminatgulv også. Med en liten diamantbryne fikser du skarpheten igjen.
Hvis du bruker et gammelt uskarpt blad vil du brenne (overherde) tennene raskt, så det er viktig at du har skarpe tenner hvis du skal kappe i metall.
Det klart beste hvis du skal kappe mange stendere er å kjøpe et hardmetallblad for metallkapping. Det burde finnes en som passer til din innfesting og med riktig diameter.