Vi har en fundering? Skal eventuelt kjøpe et nybygd steinhus (-07) og irritere oss over et vindu på kjøkkenet :o
Det er et moderne funkishus som er bygd i "sandwich". D v s 70 mm betong, 200 mm isolasjon, 80 mm betong.
Kjøkkenvinduet er et lavt plassert vindu over kjøkkenbenken på kjøkkenet. Det er så himla moderne nå for tiden, men vi avskyr det :mad:
Noen som vet om det er enkelt å sage opp vindusåpningen og bytte?
Nå sitter det et som 4 x 14. Vi ønsker oss et som er 8 x 14.

Til saken hører at vi lenge hadde ønsket å bygge nytt men av ulike grunner ikke kommet i gang, siden prislappen hele tiden har havnet over 4 millioner!
Nå har plutselig det perfekte huset med den perfekte beliggenheten dukket opp som en gave fra oven til en hyggelig attraktiv pris (3,5 millioner) :D
Alt er klart for innflytting. Det bare litt småtteri med tomten igjen og det satans vinduet :rolleyes:

Er ikke noe problem å sage opp for vinduet. Det går med vanlig kapsag, men den beste måten er å bruke en sag med sverd.

Hva er en "kapp" ??

Beklager :) KÆP

Sorry, mente ikke å være ironisk.
Skulle vært tydeligere.

Jeg lurte egentlig på hva en "vanlig kap" og en "kap med sverd" er for noe?

Nå skal vi ta det litt rolig her.
Skal dere sage nedover eller oppover?

Nedover pleier ikke å være noe problem, men oppover har man alltid bjelke over åpninger i steinhus.

Dere skal altså ikke sage oppover uten hjelp av sakkyndig som avlaster og lager ny bærende bjelke.
En murer fikser dette.

Mvh

4*14 til en 8* 14 må bli at steff76 skal utvide hullet...

K
Steff76 skrev:
Kjøkkenvinduet er et lavt plassert vindu over kjøkkenbenken på kjøkkenet. Det er så utrolig moderne nå for tiden men vi avskyr det :mad:
Noen som vet om det er enkelt å sage opp vindushullet og bytte?
Nå sitter det et som er 4 x 14. Vi ønsker oss et som er 8 x 14.
Jeg tolker vinduet som et langt liggende dvs. 4 høyt som skal bli 8 høyt og da sager man oppover og da skal man, som somelvis nevner, være forsiktig, men jeg kanskje tolker feil?

Et vanlig feil i vindusmåling ....det er alltid bredden*høyden og ikke omvendt.
Men jeg tolker det som ktm250 jeg også.

Da dette er prefab vei så finnes det ingen bjelke ovenfor vinduet. Så når jeg mener vanlig kapp er det med kling. Kapp med sverd er som en motorsag men med diamantkjede

Watchmen skrev:
Sen når jeg mener vanlig kap så er det med klinge. Kap med sverd er som en motorsag men med diamantkjede
Takk, nå er jeg med!
Det var den siste varianten jeg ikke kjente til!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.